Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1819 ggr
vaniljkaka
2014-07-08 15:33

srri, är det bara placebo?

Har testat lite olika ssri, och inget har funkat, har mått precis likadant som om jag inte skulle äta dom… tror att ssri bara är svag skit som läkaren skriver ut och så ska patienten bli lurad på placeboeffekten. 

Vilka medeciner fungerar på riktigt??? åt mirtazapin och det fungerade hyffsat men gick upp i vikt så slutade. Mirtazapin är ju inte ssri…

Hur får man läkaren till att skriva ut någon som FUNKAR!? Finns de ens? Benzo har jag hört funkat men att det är beroendeframkallande. Elr?

Annons:
[Tuulikki]
2014-07-08 23:32
#1

För att komma åt psykisk ohälsa i alla dess former så används ssri som en bas för att behandla symptomen. Ofta är en kombination av två ssri-preparat det som funkar bäst. Läkare är inte alls pigga på att skriva ut bensodiazepiner då dom upplever en stark oro för dess beroendeframkallande biverkning. Så i huvudsak är det privatläkare (husläkare) och psykiatriker som skriver ut bensodiazepiner enligt statistik. Men något som brukar fungera är insomningstabletter (t.ex stilnoct & imovane) i kombination med en upptrappning  på antidepp, det är vad dom brukar gå med på som max inom VPM.

Har också käkat Mirtazapin och de funkade inte ett skit på mig förutom att jag åt som en gris (och jag äter vanligtvis väldigt lite). Äter andra mediciner nu men de funkar inte heller så jag lär väl få byta. Men det är klart man förstår att de provar det "lättaste" innan de skriver ut typ benso.

[JeanetteK]
2014-07-09 10:54
#2

#1 Jag fick Xanax vid första läkarbesöket… En jätteung läkare frågade om jag funderade på att ta livet av mig. När jag sa nej så skrev hon ut det. Men jag åt inte av det. 

Äter nu citalopram dagligen och oxascand vid behov (jag tar det mycket sällan).

[Tuulikki]
2014-07-09 17:09
#3

#2 Självklart kan det variera (ganska kraftigt) mellan olika mottagningar. Jag har gång på gång fått höra att jag är för ung för benso (jag fyller 19 i år). Själv känner jag att hur gammal jag är inte ska vara något hinder för mig att få rätt hjälp. Läkaren håller dock inte med och jag förstår givetvis att de vill skriva ut "snällare" mediciner först. Sen att de inte funkar är en annan femma.

[JeanetteK]
2014-07-09 17:13
#4

#3 Jag tycker att det är bra när läkare är restriktiva. De måste ju verkligen veta att inget annat funkar innan de sätter in sånt som kan ge livslånga beroendeproblem. Min nuvarande läkare bleknade när jag berättade att jag fått xanax. Hon sa "snälla säg att du inte äter dom regelbundet, det är rena rävgiftet och du fastnar kvickt som att i dom". 

Däremot är det självklart att man ska få starkare om det andra inte har effekt. Oavsett hur gammal man är. Och med det tillägget att man får all info om risker och annat. Det fick inte jag utan jag reagerade på namnet och sökte på det.

[Tuulikki]
2014-07-09 17:17
#5

#4 Absolut jag håller med dig helt. Det är kanon att de inte skriver ut vad som helst till vem som helst. Men samtidigt är det ju väldigt frustrerande för mig som får prova jättemånga olika mediciner utan resultat. Jag menar inte att kritisera läkarna eller vården över huvud taget utan är tvärtom väldigt glad att jag får hjälp när jag behöver den. Men men, det är bara att traggla på och vänta :) 

Sen ett tips till TS är att berätta VAD som är "fel" med medicinen. Jag fick ångest av min mat-besatthet med mirtazapin så jag slapp den (den hjälpte ändå inte). Av lergiganen, propavan och theralen får jag extrema myrkrypningar så där har jag också fått byta lite :)

lasseifokus
2014-07-15 01:00
#6

Käkade Sertralin i två år, satte ut från 100 mg till 0 på en vecka utan att märka ett skit, förutom att jag blev mindre trött. Att sova mycket är ju också dämpande för depression. 

Läste i en bok om hjärnan, att en del personer, med ovanlig variant av två gener, redan har höga nivåer av serotonin, så SSRI ( serotoninåterupptagshämmare) är helt verkningslösa för oss med en sådan genvarianter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: