Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2107 ggr
angest
2014-06-18 18:35

Hur vet ni att ni har ångest?

Hur vet ni att det är ångest ni har och inget annat fel när ni får olika symtom?

Läkarna säger att jag har ångest och har skrivit ut ssri men jag vägrar ens att hämta ut dom. Jag kan ju inte veta att jag har ångest?

Om jag får svårt att andas så inte tänker jag på ångest utan hjärtfel eller lungfel men dom undersöker ju inte ens riktigt utan skriver ut en massa beroendeframkallande bara som jag vägrar ta då jag inte tror att jag har ångest.

Hur kan ni veta att det är ångest? Finns det nåt knep att ta reda på?

Annons:
Geru
2014-06-18 18:55
#1

SSRI är ej beroendeframkallande.

Känner du dig extremt stressad och väldigt obekväm i dom situationer som du får den typen av andnöd eller ont i magen eller liknande så är det antagligen ångest, annars har man det konstant, eller vid fysisk ansträngning.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Zadeira
2014-06-18 19:06
#2

Jag lärt mig identifiera i vilka situationer de fysiska symtomen uppstår och hur jag mår psykiskt och sen koppla ihop det. När jag får ångest blir jag yr, får ont i bröstkorgen/andningen och blir matt i kroppen, och oftast hänger det ihop med att jag hamnar i en situation som är jobbig, överväldigande eller bara ger mig väldigt starka känsloreaktioner.

Vad är det som gör att du inte tror på läkarna när de säger att du har ångest?

Du skriver inget om hur länge du upplevt det som läkarna tror är ångest, och inte heller hur länge ett "anfall" sitter i. Kan du koppla det till särskilda situationer eller särskilda känslor du har i samband med ångesten?

angest
2014-06-18 19:10
#3

inte ont i magen men kramp svårt att andas illamående och yr

Inga speciella situationer, precis när som helst, när jag är bland folk eller när jag sitter hemma o slappar i soffan till film. Slumpen hela tiden när det händer men rätt ofta och är egentligen aldrig riktigt bra helt.

Flera har sagt att ssri är broendeframkallande

Zadeira
2014-06-18 19:16
#4

Tyvärr kan det vara så med ångest att den kommer helt plötsligt. Om man har upplevt något traumatiskt så kan kroppen och hjärnan ha det i minne och påminnas av något som du inte ens är medveten om. Tex kan det vara så att du känner en lukt, ser en bild eller hör ett visst ljud som ditt sinne kopplar ihop med något traumatiskt, och så kommer ångesten som ett brev på posten.

Jag är definitivt inte för att äta mediciner om man inte måste, men jag tycker verkligen du ska tänka efter och kanske ge det en chans. Olika SSRI preparat hjälper lite på olika sätt, så frågan är ju vad för medicin du fått utskrivet. 

Om du nu är så bestämd med att det inte är ångest utan något annat fysiskt fel så får du vara på läkarna, kanske prova att gå till andra läkare och be om utlåtande från andra läkare.

angest
2014-06-18 19:19
#5

jag tror inte på läkarna pga att om det var ångest så borde jag kunna ringa in mer speciella situationer som är värre. Jag borde inte få ångest och svårt att andas vid något som jag sett fram mot och gillar, som film och myskväll med killen. Dom stunderna borde tvärtom vara bättre

angest
2014-06-18 19:37
#6

ett symtom också är att jag sover väldigt dåligt. Kan somna 01 och vaknar alltid före 04.

jag har beställt 5-HTP på nätet som tydligen ska göra att man sover bättre på natten och är gladare på dagen. ssri är absolut sista utvägen, minns inte riktigt vad pillerna han pratade om hette nåt på S tror jag

Annons:
Geru
2014-06-18 19:54
#7

Jag säger det igen: Inga SSRI mediciner är beroendeframkallande.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

eirwen
2014-06-18 19:55
#8

#6 Det kanske var Sobril han pratade om? Det är bensodiazepiner och är beroendeframkallande. Men SSRI är inte beroendeframkallande.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Zadeira
2014-06-18 20:01
#9

#8, Kan också vara Sertralin som är SSRI och alltså inte beroendeframkallande.

angest
2014-06-18 20:01
#10

ja SOBRIL hette det ju jaa, minns att jag läste i fass när jag kom hem men tyckte det lät otäckt så jag hämtade dom aldrig.

Zadeira
2014-06-18 20:03
#11

Blir lite förvånad om de skriver ut Sobril sådär direkt och inte någon ssri eller annan ångesdämpande först.

angest
2014-06-18 20:03
#12

men ska ta 5-HTP några veckor o se om det inte hjälper så måste det vara nåt annat fel för jag vet de med ångest som blev bra med 5-HTP

angest
2014-06-18 20:06
#13

11 ja jag menar det, dom skriver ut på löpande band bara, han frågade även om jag behövde sömntabletter men näääää aldrig sa jag fast jag knappt sover. Tänker inte börja med sånt redan i min ålder

Annons:
[JeanetteK]
2014-06-19 16:45
#14

Tyvärr är det så med ångest att man kan få det vid de mest osannolika tillfällen. Som du beskriver -  en myskväll tex. Jag kan ha ångest en timme eller tre veckor. Det är helt olika från gång till gång och jag kan oftast inte förutse att det är på väg. Den enda gången är väl om man haft en kaosperiod och kört för hårt. Då kommer det som ett brev på posten sen.

Jag äter citalopram dagligen för att förhindra depression och jag har sobril som paniktabletter. Jag tar de extremt sällan men det känns bra att ha i väskan om det blir för illa. Bara vetskapen att de är där, är en säkerhet.

Har en i min familj som har åkt in akut med misstänkt hjärtinfarkt där det var ett panikångestanfall. Kramper i bröstet och extremt svårt att andas.

Hoppas att du får den hjälp du behöver. 🤗

eirwen
2014-06-19 18:47
#15

#9 Eftersom att det handlade om en beroendeframkallande medicin så kunde det alltså inte vara Setralin, därför tog jag inte upp den medicinen utan frågade direkt om det kunde vara Sobril.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

[Tuulikki]
2014-06-20 20:25
#16

Jag var väldigt anti mediciner förut. Kände att en så naturlig sak som att sova ska man inte behöva ta tabletter för. Har ändrat åsikt helt nu efter att allt bara gått utför. Medicinering har hjälpt mig jättemycket och gör varje dag. Klarar vardagen nu, det gjorde jag inte tidigare. 

Alla mediciner och behandlingar funkar olika på olika människor. Om nu inte 5-HTP skulle fungera på dig betyder det inte alls att något är fel. Då skulle det vara otroligt stora fel på mig för det är flera starka mediciner som inte funkat på mig över huvud taget ens i ganska stor dos. 

Jag har provat rätt många mediciner och aldrig blivit beroende. Nu har i och för sig de 3 läkare jag träffat inte velat skriva ut benzo åt mig då jag är ung (förstår inte vad psykisk ohälsa har med välmående att göra men OK) så risken har inte funnits direkt. Vet inte hur gammal du är men jag fyller 19 i år.

Varför inte ge det en chans? Sömnmedicin är till exempel oftast menat som korttidslösning för att få in rytmen. Inom psykiatrin trycker de hårt på just sömn, för att det är så viktigt att få sova.

Prata med din läkare och berätta om din oro över medicinen? Om du inte redan gjort det förstås. Sen är du såklart alltid välkommen att ställa frågor, du får gärna PMa också om du vill :)

[Tuulikki]
2014-06-20 22:45
#17

Oj, läste igenom min kommentar nu och menar såklart att jag inte förstår vad psykisk ohälsa har med ålder att göra, inte välmående!

mayolica
2014-06-28 16:31
#18

Hur jag vet det?  det känner jag om jag har.

~ mayolica ~

komkoma
2014-07-07 00:30
#19

Det känns som jag ej får in något syre, hur djupa andetag jag än tar. Får en svindlande känsla i kroppen som om jag står och ser ut över ett stup, försöker dra in mer luft men det svartnar nästan bakom ögonen på mig, känner hur illamåendet slår till och måste lägga mig ned för att inte rasa ihop. Ju "värre" det blir ju mer obehagliga saker tänker jag på… vet inte hur jag ska ta mig ur det. Har varit med om att jag svimmat av några gånger den senaste tiden. Någon som har något tips om vad/hur man skall tänka för att lugna kroppen? Alla är inte lika men kanske kan det rådet du fått hjälpa mig med?

[Tuulikki]
2014-07-07 02:03
#20

#19 beroende på hur fort det bryter ut kan jag ibland stoppa (den hyfsat lätta/milda) ångesten i "första fasen" genom att lyssna på någon låt som gör mig lugn, tänka på saker som händer runt mig (5 ljud, 5 saker jag ser, 5 jag känner, typ foten mot sockan, hur det känns med fingrarna mot hundens päls osv). Att fokusera på saker som man kan se och känna på för att distrahera lite. Minsta möjliga som får bort fokus från ångesten, katastoftankarna och panikkänslorna hjälpte i början.

Men de gånger det kommer plötsligt eller hårt kraschar jag totalt, och skulle själv behöva hjälp för att hantera det. Blivit erbjuden KBT, både för självskadebeteenden och ångesthantering, kanske är något? Har dock inte fått jättemycket förklarat för mig utan läkaren tog bara upp det snabbt förra gången och sa att jag kunde tänka på saken, så jag kan inte uttala mig om huruvida det fungerar eller inte :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: