Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1739 ggr
vaniljkaka
6/16/14, 1:26 PM

sertralin

Någon som ätit sertralin? bra elr dåligt? gick ni upp i vikt?

kram!

Annons:
Saffran0Spice
6/16/14, 1:33 PM
#1

Åt sertralin i 3 år utan positiv effekt - fick bara huvudvärk och aptitlöshet. Men det är väldigt individuellt hur man reagerar på dem och vilken dos man har.

vaniljkaka
6/16/14, 4:27 PM
#2

#1 varför åt du dom så länge om dom inte hjälpte? du kunde ju bytt till nått annat.

Saffran0Spice
6/16/14, 4:44 PM
#3

#2 För min läkare ansåg att dom inte hjälpte för att jag inte trodde på dem - så han ville inte ge något annat.

Slutade med att jag fick byta läkare.

vaniljkaka
6/16/14, 8:34 PM
#4

#3 vilken idiot till läkare! Han trodde väl på placeboeffekten

JvK
6/17/14, 2:03 PM
#5

Saffran0Spice: Känner igen mig så mycket i din berättelse. Gick nästan 2 år på medicin som inte hjälpte. Men doktorn fortsatt vid varje träff med samma gamla visa "Det tar tid innan man blir bättre av medicinen". Nu var man så dum och trodde på det. Det ska aldrig ta 2 år för att känna av skillnaden.

vaniljkaka
6/17/14, 3:07 PM
#6

#5 oj vilka dumma läkare det finns, har de gått ett halvår och man inte märker nått ska man ju byta, ja gärna innan dess ocskå. Min läkare skriver ut nytt hela tiden elr höjer dosen om jag inte är nöjd 😃

En fråga, vet ni om läkare skriver ut benzo-tabletter?

Annons:
[Tuulikki]
6/17/14, 4:09 PM
#7

#6 Vem annars skulle skriva ut medicin?😛 Och varför är du intresserad av benzo?

vaniljkaka
6/17/14, 5:55 PM
#8

#7 ok nä bara undra 🤫

rodd_est
8/18/14, 9:50 PM
#9

Har ätit sertralin i lite mer en tre månader. Den första veckan var jag extremt trött och hade väldigt svårt att ta egna initiativ. Dessutom gick jag runt och gäspade väldigt ofta.

Men med tiden fungerade sertralinet som ett tunt filter över mitt annars så sårbara känsloliv. Jag drabbades inte av ångest vid stressade situationer eller vid konflikter. Istället kände jag mig avslappnad och cool i de situationer där jag tidigare upplevt ångest. Sertralinet har gjort att jag vågar kasta mig ut när det gäller att söka jobb eller att ta kontakt med okända människor.

Biverkningar som jag haft är svettningar om natten, darrningar och yrselkänslor när man gör en snabb huvudvändning. Extremt onormala drömmer är också väldigt vanligt för mig. Men biverkningarna är en baggis när jag slipper den molande oförklarliga ångesten. Har gått upp i vikt cirka 3 kilo under tiden jag använt medicinen och har fått en förhöjd matlust. Sen ska man komma ihåg att det är väldigt individuellt hur man reagerar på sertralin, men i mitt fall har det absolut varit värt det!

[Tuulikki]
8/18/14, 10:45 PM
#10

Jag har gått på sertralin i några månader. Trivs jättebra! Har plöjt igenom en del mediciner och sertralinet är det enda jag tyckt fungerar. Märks på en gång om jag inte tar min medicin, jag blir lättretlig, sur, ledsen och orklös. Blir mig självigen om jag tar medicinen, känns skönt att ha hittat nåt som funkar :) Har inte märkt någon skillnad på vikten eller matlusten, vilket är skönt då jag fick mer ångest av mirtazapin som gjorde att jag ökade i vikt och åt typ hela tiden :P

AMJJ
8/19/14, 10:49 PM
#11

Har ätit Sertralin i flera år, 5 år tror jag, men håller nu på att långsamt trappa ner. Har legat på 150 mg om dagen, läkaren ville 175 mg men klarade aldrig av en så hög dos, så har legat på 150 mg. Började få biverkningar och var extremt trött, ville helst sova dygnet runt om jag bara hade fått, vilket ledde till beslutet att försöka sluta. Nåväl, jag tror det kan vara bra att äta sådan här typ av medicin ett tag, för att klara sig igenom vardagen (det är ju lite olika varför man äter Sertralin), och för att "ta sig över på den rätta sidan". Dock tycker jag att uppföljning och samtal bredvid är ett måste! Så man inte sitter här fem år senare och fortfarande käkar tabletterna utan att ha träffat en läkare på flera år… Biverkningar är något som har smugit sig på, främst trötthet, också magproblem, huvudvärk, stickningar i fingrar osv. Har inte gått upp i vikt. Jag är nere på 25 mg / dag nu, vilket jag kommer att fortsätta äta i nuläget, det var för svårt att sluta äta medicinen helt. Som flera har kommenterat, det är väldigt individuellt hur man reagerar på medicinen, och det är också olika hur svår den är att sluta med.

Upp till toppen
Annons: