Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 14645 ggr
Anna1988
5/30/14, 5:10 PM

Utsättning venlafaxin

Jag har ätit venlafaxin i nästan ett år nu, 75mg. Jag har dock bestämt mig för att trappa ner för att till slut inte äta någon medicin alls Jag har läst en del om utsättningen av venlafaxin och den verkar ju vara helt fruktansvärd! Detta gör mig lite rädd faktiskt. Mest orolig är jag över att må illa. Men hur som, vad har ni för erfarenheter av nedtrappningen av denna medicin? Någon med positiva erfarenheter? Några tips för att minska utsättningssymtomen?

Annons:
reag
5/31/14, 12:18 PM
#1

Hej!

Jag tar venlafaxin. Jag har trappat ner i dosen från (75 +37,5, alltså 112,5 mg). Jag gick ner först till 75mg och därefter till 37.5mg tills att gå ner till 0 men då började problemet, jag började må illa, få panikattacker. Då fick jag börja ta tabletter på nytt. Först till 37.5 och sedan 75 och där stannade jag. Det bästa är att gå ner i dosen med hjälp av läkare, tycker jag. Jag vill göra ett nytt försök att gå ner tills jag slutar helt och hållet, men nu tänker jag kontakta läkaren. Det är inte roligt att ha abtinans pga tabletterna. Var försiktigt. Lycka till Anna.

JvK
6/18/14, 12:17 AM
#2

Är det någon specifik anledning till att du vill sluta? Någon biverkning eller så… Det är alltid bra att ta det först med läkaren och inte ändra med medicinering helt på egen hand. Det är inte kul att ta massa medicin men ibland behöver man det. Och många gånger är läkaren mer än glad att man slutar med mediciner. Så bara för att man talar med läkaren först betyder inte att de ska försöka övertala en att fortsätta. Men man ska verkligen vara redo. Har slutat själv förut (utan att rådfråga doktorn). Det blev aldrig bra. Men om att slita med den är verkligen det bästa för dig, finns det tydligen olika sätt. Någon skrev här på sidan, att hon sänkte dosen långsamt och så fort biverkningar kom krypandes var hon ute och sprang. Det tog visst tid med hon lyckades att slita helt smärtfritt. Min särbo slutade för ett antal år sen självmant. Från en hög dos (över 300) till ingenting på en dag. Han tillbringade helgen i sängen, skrikande, ont i hela kroppen, kallsvettningar, värmevallningar nonstop. Äta kunde han inte, sova kunde han inte. Var knappt möjligt att få lite vatten i honom. Visserligen är detta ett extremt exempel. Det jag vill få fram är att gör detta med din läkarens hjälp. Better safe then sorry :)

Mia40
7/21/14, 7:17 PM
#3

Jag äter 225 mg venlafaxin och quetiapin 200 mg och naltrexone 50 mg plus vitaminer efter min magsäck op. Nu mår jag relativt bra. Det gjorde jag inte innan. Har aldrig haftbiverkningar av dn här medcinern. Ger dig inte i första taget. Du har rätt att mår bra.

[HM-Liight]
8/2/14, 12:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har provat Venlafaxin…minns ärligt talat inte hur länge jag tog dem, men..

jag fick enorma biverkningar. Mina mardrömmar om min barndom kom i sån kraft, så jag satte mig upp i sängen (sovandes) och gallskrek:- NEEEEJ! SLÅ INTE, SLUTA, NEEEJ!!

Min make studsade en halvmeter upp från sängen, i skräck, innan han förstod att jag hade en mardröm. Han väckte mig försiktigt, då var jag skyblöt efter mardrömmarna. Jag sprakde och slogs i mardrömmen, mot de som jag drömde om, hur de slog mig.

Jag tog 75 mg, slutade tvärt, fick ingen biverkning, men det tog ett  tag att få den ur kroppen, tills jag sov lika lugnt som innan jag fick den förskräckliga medicinen.

Det var den värsta medicinen jag någonsin har tagit….så jag är inte förvånad över folks biverkningar. På en del fungerar de säkert kanon, vi alla är ju olika. 

Mitt tips är; prova dig fram. 

Du kanske kan ta 1 dag med full dos, dag 1 lite mindre, dag 3  full, dag 4 lite mindre dos och växla på det sättet, så du kommer längre ner i doserna utan att det blir en chock för kroppen.  Jag mådde dock bara bra.

Lycka till! Det här fixar du!

Allt oviktigt
8/2/14, 9:14 PM
#5

Jag tyckte att det var värre att börja ta venlafaxin än det var att sluta med det.  Jag kommer ihåg att jag mådde skit när jag började ta medicinen. Jag slutade tvärt och då gick jag på 150mg

Anna1988
8/16/14, 7:13 PM
#6

En liten uppdatering. Jag åt 75mg trappade ner och åt 37,5mg i 10 dagar och slutade sen helt. Det var hemskt. "Elstötar" i huvudet och kunde knappt fokusera blocket. Ryslig och kallsvettades floder. Jag klarade inte av det, stog bara ut en vecka. Började sedan på 37,5mg och där ligger jag nu. Tar tabletten varannan dag = yrsel och "elstötar" i huvudet varannan dag. Jag vill sluta med medicinen då jag gärna vill vara medicinfri den dagen jag blir gravid (om jag kan bli det). Mår annars mycket bra på 37,5mg dosen. Någon som testat hälls ut hälften av kulorna i kapslarna?

Annons:
[fajjan]
8/16/14, 10:00 PM
#7

Ja utsättning på Venlafaxin är inte alls kul,  detta beror på att medicinen påverkar två signalsubstanser i hjärnan serotonin och noradrenalin. Det som händer med dig när du trappar ner på Venlafaxin är att du får så kallade utsättningssymptom och det är mer eller mindre en abstinens du går igenom. För att undvika detta brukar man trappa ner,  genom att sänka dosen successivt och det fungerar inte alltid utan att få en massa jobbiga biverkningar. Det man kan göra är att be sin läkare om medicin för dessa biverkningarna. Bensodiazepiner är vad som fungerar absolut bäst men är inte något läkare alltid är så glada i att skriva ut.

Att dela kapseln i hälften är inte att rekommendera då man mixtrar med hur fort medicinen verkar, hur länge den verkar och hur starkt den verkar.

Anna1988
8/17/14, 8:54 AM
#8

#7 ska ringa min läkare imorgon. Men benzo, är inte det superberoendeframkallande?

[fajjan]
8/17/14, 1:09 PM
#9

#8 Låter bra!

Det är en vanlig myt att benzo är "superbeorendeframkallande". Under en begränsad tid är det absolut ingen fara att äta sådana beroendeframkallande preparat.

[bluepearl]
2/1/16, 7:58 AM
#10

För mig tog det 4 månader att sluta med denna jävla medicin. Aldrig mer medicin ALLS! Läkare har ingen aning om vad de pratar om. Benzo är sjukt beroendeframkallande,herregud! Och alla reagerar olika.

Anonym
Anonym
2/4/16, 9:49 PM
#11

Jag har varit uppe i 150mg. Sedan gick jag ner till 75mg i två veckor utan problem. Imorgon börjar jag med 37,5 mg i två veckor innan jag slutar helt.

Glömmer jag en pilla får jag hemska besvär med stötar och ångest. Hoppas det inte kommer trots nedtrappning.

[bluepearl]
2/4/16, 11:26 PM
#12

#11 Jag led av stötar under hela tiden jag trappade ned. Hade kapslar med granulatkulor i,395 st i varje kapsel. Plockade bort 10 % per månad i början, sen häften och till sist hade jag 10 kulor i kapslarna innan jag la av helt. Aldrig mer! Dock blev besvären inte lika stora som när man slutar tvärt (vilket jag prövade först o klarade 6 dagar, hemska jävla stötar).

Upp till toppen
Annons: