Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 3359 ggr
:')
2014-04-26 09:35

Stressad och orolig

Jag är väldigt ofta stressad och orolig över många saker. Jag oroar mig inför saker jag kommer behöva göra, som skoluppgifter till exempel. Oroar mig ofta för saker som är i framtiden. Just nu hur det blir på gymnasiet, kommer jag komma in? Om inte, kommer jag ens kunna bli det jag vill om jag inte får gå på just den skolan? Hur ska jag som tycker det är jobbigt med nya situationer klara av gymnasiet? Hur ska jag hitta vänner när jag tycker det är jobbigt att ta kontakt? Oroar mig för väldigt mycket.

Varje dag  finns det saker som gör så att jag oroar mig och stressar över allt. Hjärtat sitter någon stans i halsen som en klump. Jag blir orolig i magen, skakar, blir extremt rastlös, kissnödig och ibland får jag värmevågor eller hur man ska säga. Från ingen stans känns det som att jag ska brinna upp i princip. Och då blir jag bara mer stressad.

Till slut när jag känner att det är för mycket saker jag oroar mig över eller måste göra så slår jag av bara. Blir helt orklös och så trött att jag bara sitter och stirrar framför mig. Går inte att koncentrera mig.

Detta sker ofta när jag kommer hem från skolan och vet att jag MÅSTE göra läxor, måste städa, måste gå ut och springa osv. För mycket press på saker jag måste göra.

All denna oro och stress blir till ångest. Har haft väldigt mycket ångest sedan en händelse för 7 år sedan, men ångestattackerna har minskat och i stort sett försvunnit. Men har nästan alltid lite ångest, och då vet jag inte varför jag har den. Den kan komma från ingen stans och jag vet inte hur jag ska få bort den, för vet inte orsaken. Detta är väldigt jobbigt för mig och de i min närvaro. 

Har läst om GAD och känner igen mig ganska mycket. Skulle det kunna vara detta? Eller är jag bara negativ som person och oroar mig över allt? Antar att det bästa vore att prata med skolans kurator eller något, men vill höra era åsikter.

Blev ett långt och rörigt inlägg. Men sammanfattat så stressar jag upp mig över allt och har ångest som gnager. Nu, sittandes lugnt hemma utan läxor eller något att göra, känns det ändå som hela jag är på spänn. Går inte riktigt att slappna av.

Annons:
:')
2014-04-26 09:36
#1

Kan tillägga att jag till och från har hjärtklappning och hjärtat rusar. Har tagit ett EKG som var normalt, men de sa att det kunde bero på stress. Vilket antagligen är fallet.

parsley
2014-04-26 18:23
#2

Har du läst om GAD och känner igen dig i det, så är det mycket möjligt att du också har det.

Eftersom du oroar dig för gymnasiet så antar jag att du går på högstadiet. Har du någon på skolan inom elevvården eller någon lärare att prata med? Finns det andra vuxna som du har förtroende för? Kan du prata med dina kompisar?

Om du kan tänka dig att jobba med dig själv och ditt tänkande finns det lite olika metoder du kan använda dig av.

EFT är en metod som kan fungera. Googla och se om den passar dig. Även om återställande av kroppens energibalans kan låta flummigt så är det en metod som är lätt att lära sig och när man gör den så är man snäll mot sig själv. Om du googlar så hittar du instruktioner. Det finns även filmer på youtube som visar hur man gör.

Vad man äter kan påverka hur man mår. Är det något du kan tänka dig att gå vidare med och lära dig mer om?

Kan du skaffa en spikmatta och ligga på den en stund varje dag? Ligger man på spikmatta så brukar man kunna slappna av och varva ner.

Även att tänka på hur man andas och kanske lära sig meditera kan vara sådant som man kan ta till för att må bättre. Det finns ett antal olika sätt att meditera på, så det gäller att hitta en metod som passar en själv. 

Skriv dagbok. Det behöver inte vara något strukturerat eller planerat skrivande. Att bara skriver räcker långt.

Hjälper det att strukturera tillvaron och planera? Typ nu ska jag läsa samhällskunskap 40 min. Sen ska jag ta en paus och läsa tyska 30 min. Efter det ska jag träna 45 min.

Freddy H-K
2015-01-14 00:50
#3

Du bör låta dig misslyckas och att göra ingenting så försvinner ångest och prestationskrav i längden 🙂

Freddy H-K
2015-01-14 00:54
#4

Och när su är redo så kommer du antagligen börja göra saker igen. Fast nu utan press. Kommer pressen så är det dags för en paus/uppehåll igen 🙂

[EvelinaL]
2015-01-14 01:47
#5

Tycker absolut att du borde genomgå en utredning för olika psykiska sjukdommar/störningar. Om man vet vad det är det lättare att veta hur man ska behandla. Det du beskriver låter som att du har stark ångest  som leder till att du blir apatisk. Det är viktigt att du kontaktar någon och får hjälp med det.

Upp till toppen
Annons: