Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 4836 ggr
Huygens
4/17/14, 12:29 AM

Tyngdtäcke mot oro?

Angående tyngdtäcke / kedjetäcke / bolltäcke. Varför finns det så lite skrivet om tyngdtäcke här på forumet?

Är det bara för att folk här inte använder tyngdtäcke mot oro eller ångest? Jag hittar flera trådar om tyngdtäcke på bokstavsfolk.ifokus , men väldigt lite här. Och marknadsföringen på nätet av tyngdtäcke verkar trycka mer på att tyngdtäcke dämpar ångest (och sömnsvårigheter) än att det motverkar ADHD.

Eller är det för att tyngdtäcke inte funkar så bra på vuxna?

Annons:
fladdy
4/17/14, 1:11 AM
#1

Jag har ett och min mor.

När jag har det sover jag som en stock hela natten, samma med min mamma, annars brukar vi vrida och vända på oss och sova jätteoroligt när dom inte används.

aaaaaaaaaaaangelina

[Rumpstek]
4/17/14, 10:54 AM
#2

Troligen för det är väldigt dyrt, och man kan inte bara få det hipp som happ.

Huygens
4/17/14, 2:23 PM
#3

Hm, ja, det är nog dyrt. Kanske inte så lätt att sy själv heller. Jag antar att om man lägger ihop två filtar ovanpå varandra, och syr in "rutmönster" med t ex tennisbollar, så kanske det ge en hemmagjord lösning?

[Rumpstek]
4/17/14, 3:49 PM
#4

Du får väl testa.

Lady Q. Longworth
4/18/14, 12:23 AM
#5

Jag har ett men tycker inte det hjälper mot oro eller ångest. Skulle vilka prova ett tyngre.

dododdordoden
4/25/14, 4:45 PM
#6

Jag visste inte ens att något sådant som tyngdtäcke fanns.

Annons:
Eda
1/5/18, 7:15 PM
#7

Själv har jag inget tyngdtäcke, men jag vet att många med sömnproblem, beroende på de mest skilda orsaker, blir hjälpta av tyngdtäcken.

Var tredje svensk sover illa. Föreskrivning av receptbelagd sömnmedicin har ökat med 40 procent sedan år 2000 i Sverige och de vore väl bra om fler blir hjälpta utan sömnmedel! 

I min blogg har jag just skrivit om dessa täcken och också om andra tyngdprodukter, vad de innehåller, vad de väger, vilken hjälp de kan ge, var de går att köpa, tvättråd och ev. föreskrivning.

Eftersom tyngdtäcken är dyra och inte alla med sömnproblem som skulle behöva dessa täcken får sådana föreskrivna finns också länk till hur man själv kan sy ett kedjetäcke.

Läs vidare: https://handikapptips.wordpress.com/2018/01/03/vad-som-ar-bra-med-tyngdtacken/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Zadeira
1/5/18, 7:31 PM
#8

Jag har tyngdtäcke på 8 kilo och är ruggigt förtjust i det. Inte för att det gör någon större skillnad mot min oro och ångest utan för att det är så bekvämt attsova med det.

Kalli
1/13/18, 11:28 PM
#9

Jag hade velat testa men är lite osäker på vad hundarna skulle tycka. 😃

Zadeira
1/14/18, 1:32 PM
#10

#9 Min hund var osäker och sov helltre utanför täcket första natten. Andra natten var han och sov nära mig trots kedjorna. Vanesak i mitt fall. när han fattade att matte sov sådär så blev det naturligt för hnom med at nt bryh som det.

Har man en hund som gärna sover under täcket för man kanske prova sig fram.

Kalli
1/14/18, 1:59 PM
#11

#10: Jag har två. Varje natt måste man lyfta upp täcket så de kan krypa in och snurra 20 varv innan de hittar de perfekta stället. ❤️

JoannaLi
1/18/18, 8:34 PM
#12

Jag och min hund älskar vårt 8-kilos kedjetäcke. Trängs under det varje gång det kommer fram. 😍

Jag använder inte mitt varje natt, rätt sällan faktiskt, eftersom att jag har värkproblematik och täcket förvärrar smärtan. Men ibland så är en natts god sömn värd lite extra smärta, så då kommer det fram.

LaPrincipessa
1/18/18, 8:49 PM
#13

Jag har ett bolltäcke ''calm'' på 10kg som är perfekt för mig! Hade tidigare kedjetäcke 8kg men det här trivs jag bättre med!

Annons:
Zadeira
1/18/18, 8:51 PM
#14

#12 Jag har ju bara daghund som ibland stannar över på natten, och i början vågade jag inte ha kedjetäcket när han sov över för att det inte skulle vara obekvämt för honom (som sover kloss i kloss med ens kropp). Sen provade jag och det visade sig att hunden bryr sig inte ett dugg om kedjetäcket utan ska ändå ligga pressad mot mig.

Eda
10/1/19, 8:16 AM
#15

Foto: Sleepify hemsida 

Det finns nu ytterligare en typ av tyngdtäcken: RINGTÄCKEN! Det är en ny svensk variant, där tyngderna består av stålringar som var och en ligger insydda i ett fack. 

Fördelar med täcket; det skramlar inte, täcket tynger inte ner fötter och hals, hålet i ringarnas mitt gör att täcket blir svalare och får högre andningsförmåga och täcket går att tvätta. En ytterligare fördel är att blixtlåset som delar täcket ligger på tvären så man slipper få det mot ansiktet. 

Mer om detta står i det uppdaterade inlägget: Vad som är bra med tyngdtäcken

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: