Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 5400 ggr
poetica
2014-01-22 19:20

Har du GAD?

Hej på er.
Jag tänkte kolla om ni som har GAD skulle kunna tänka er att svara på lite frågor? Eller bara reflektera över det jag skriver. Alla andra oxå såklart om nån vill.
Jag har varit övertygad om att jag har GAD, även en läkare nämnde det, tyckte att det var väldigt likt, tills för en vecka sedan.
Min behandlare (för ätstörningar) sa förra veckan att "det är inte alls säkert att det är GAD" eftersom det är mina tankar som enligt hen skapar ångest. Iofs sant. Att det var… självklart att jag får ångest när jag tänker som jag gör. Men är det inte en del av sjukdomen, att tänka "lite fel"?
Om situationen är trygg kan jag se logiskt på saken och vara ganska så säker på att det troligtvis kommer gå bra, ändå har jag någon sorts hemsk molande ångest som jag tror släpper när jag väl fått gjort det jag ska göra, vilket den inte gör för då är jag så uppe i varv att det är för sent. Just det att "när jag fått gjort det kan jag slappna av" är en stor del av problemet, eftersom man inte kan göra allting direkt.
Sedan blir jag totalt utmattad och stressad av minsta motstånd eller förändringar, som skulle kunna likna utmattningsdepression, eller nåt kroniskt stressrelaterat. Överhuvudtaget planering av alla dess slag framkallar ångest, om jag dessutom aldrig gjort något förut blir jag som förlamad, om jag är trygg i situationen får jag bara "normalångest".
Jag kan aldrig slappna av, inte ens när jag gjort allt som jag egentligen har på min "to do"-lista i huvudet. Och stressar upp mig för ALLT. Förstår att ni verkligen inte kan ställa diagnos såklart, men skulle ändå vara tacksam om ni kunde berätta lite hur ni har det. Sedan vet jag inte om jag egentligen vill ha GAD, det vill jag ju inte, men det var ändå så skönt när jag såg symptomen att jag liksom inte inbillade mig hur jag kände, det fanns dem som var likadana.

Ta hand om er

/S

Annons:
decembercelsius
2014-01-22 19:24
#1

Jag har GAD blandat med lite socialfobi och dödsångest. Är alltid på spänn och kan aldrig slappna av. Är orolig hela tiden (för vad vet jag inte?) och jag har alltid ångest, dygnet runt.

Du kanske skulle ta och prata med en psykolog? Kan vara rätt skönt att prata ut och dessutom med någon som man inte känner.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


bohan85
2014-01-25 15:39
#2

Jag har också GAD, med behandling så har ångesten och oron minskat markant men blossar upp vid nya saker i mitt liv m.m.

Cassiopeja86
2014-02-02 14:52
#3

Svårt att säga, det kan ta sig många uttryck, att gå till en psykolog/psykoterapeut för att få bukt med din ångest kan vara bra, sedan kommer nog denne säga om du har GAD. 

Ta hand om dig! //

martdat
2014-02-14 09:30
#4

stämmer bra in på mig. men vad e GAD? jag har ångest o deppresion.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Aloe.Vera
2014-02-21 14:57
#5

GAD är att man alltid har ångest och känner katastrof-tankar 

utan att man egentligen vet om det själv.. man tror alltid det värst..

pessimist brukar folk kalla mig, men är ju rena optimisten själv 😍

ångest o depression brukar det ju leda till, i med man alltid står o tänker på aaaallllt

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

martdat
2014-02-21 17:56
#6

mm. stämmer in på mig,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Aloe.Vera
2014-02-24 00:09
#7

själv visste jag ju inte om det förrns jag fick diagnosen.. hahaha då var det en liten aha upplevelse för mig.. hm kan det vara så att min hjärna förstorar upp allt ingen annan ser , 🤪

#6 känner du alltid ångest utan någon anledning egentligen.. uppstressad över minsta lilla.. finns ju hjälp att få om det skulle bli för mkt. Men hoppas inte du har det.. inte alls lätt att leva med.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

martdat
2014-02-24 06:27
#8

7 japp.. äter medicin men det ta inte bort det helt .  ska till läkarn nu på fredag och väntar på att få en psykiatriker..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Cassiopeja86
2014-02-24 13:42
#9

Vad jag förstått är det att man när man har GAD har en som grun förhöjd stressnivå , eller aktivitet i amygdala än "normalt" så därav att när man inte är stressad ändå är mer  uppstressad fysiskt än de utan GAD, därav att det du upplever det som normalångest när du är trygg.

Att ha GAD handlar väl ändå om tankar, så vad hon menade med det vet jag inte. Det handlar juh om att man har en strategi av undvikande, man använder oro som en undvikandemekanism, och oro är väl ändå tankar. Det finns olika teorier om det.

Tex:

"En tredje teori bygger mer på s k metakognition [7]. Enligt den teorin har patienten positiva föreställningar om att det är bra att oroa sig för att förhindra katastrofer. Denna oro kallas typ 1-oro. Men sedan utvecklar patienten oro för oron, s k meta-oro (typ 2-oro), och oroar sig då för att hamna i ett läge där hon kommer att oroa sig mycket. Eftersom oro är en så viktig strategi för patienten, kan det vara svårt att ge upp den vanan även om den leder till typ 2-oro."

Länk där det finns en massa info om GAD:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=16276

Kramkram

emmykostet
2015-01-03 18:48
#10

Har själv GAD och ser mycket utav mig i det du skrev. Rekommenderar att du söker hjälp hos en psykolog.

Upp till toppen
Annons: