Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 16459 ggr
Zakaraa
2013-12-28 20:10

Fobisk personlighetsstörning

Jag har nyligen fått min diagnos, Fobisk personlighetsstörning. Hade tidigare social fobi men fick nu en riktig diagnostisering och detta var resultatet.

Finns det någon annan här på Ångestsjukdommar iFokus som också har denna "störning"?
Vad jag förstått så kan den fobiska störningen inrikta sig på vilken typ av fobi som helst eller hur ligger det till?
Som jag förstått det är min fobiska störning inriktad på Social fobi eller är det så att all fobisk störning handlar om sociala sammanhang?

Min läkare förklarade lite men jag tror inte jag uppfattade allt, har svårt att ta in all information på en gång. En sökning på google gör mig inte direkt smartare heller, haha.

Egna erfarenheter och lite berätterlser och uppfattningar är välkomna!
Osäker på om denna tråd hör hemma här på Ångestsjukdomar men känns som att den borde göra det. La in under 03. Social fobi, är det fel så ändra gärna så det blir rätt.
MVH.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Wide Awake Dreamer
2013-12-29 16:47
#1

Jag har samma diagnos som du, fick min för snart tre år sedan.

Som jag har förstått det har fobisk personlighetsstörning mest med det sociala att göra. Faktum är att likheterna med social fobi är så stora att inte ens experterna tycks vara helt klara över exakt hur de skiljer sig åt, eftersom symptom är så väldigt lika. Jag tror dock man kan säga att personer med "vår" diagnos drar sig undan och isolerar sig mer, är lite mer självföraktande, är mindre benägna att lita på folk och är överlag lite mer socialt funktionsstörda jämfört med de som har social fobi. Men det är ju rent generellt, sedan finns ju alltid individuella skillnader.

Det engelska namnet på diagnosen är Avoidant Personality Disorder, d.v.s. undvikande personlighetsstörning, vilket jag egentligen tycker är ett bättre namn eftersom symptomen ofta handlar just om att undvika obehagliga sociala situationer, som t.ex. att få kritik, att bli avvisad av någon, att släppa andra människor för nära inpå sig o.s.v. 

Du har rätt i att det inte finns så mycket info om diagnosen på nätet, i alla fall inte på svenska. På engelska finns det dock betydligt mer att läsa, men det beror ju på hur pass bra man läser det språket.

Kan annars även tipsa om Social Fobi iFokus, där finns en hel del folk som, även om de inte har samma diagnos, ändå har liknande symptom och problem. Annars får du gärna fråga mig om du undrar något. Inte för att jag är någon expert men lite erfarenhet har jag åtminstone, jag försöker svara efter bästa förmåga.

Det är jobbigt att ta till sig en ny diagnos sådär och inte så lätt att ta in allt som läkaren säger just då. Det tog mig ett bra tag att smälta allt och allt jag vet om diagnosen har jag läst mig till på egen hand.  

Ha en god fortsättning!🙂

Zakaraa
2013-12-29 17:19
#2

Jo den bästa sökningen jag fått resultat av är via denna hemsida. Så även om det inte är mycket info känns det ändå som att det framgår vad det innebär.

Ska söka på det engelska namnet! Trodde det kallades för Phobic personality disorder (bättre namn än "personlighetsstörning" som låter så negativt! Störning…). Jobbad på en internationell sajt så engelskan har jag inga problem med så tack för tipset! :)

Social Fobi iFokus är jag medlem på, väldigt bra sajt det :) Social fobi och Fobisk personlighetsstörning är ju extremt lika, nästan samma bara att personlighetsstörningen är värre (enligt länken)

Det är inte så stor skillnad med min nya diagnos då jag hade social fobi (diagnostiserad av läkare på HC så inte psyk) sedan 2 år tillbaka så jag äter medicin osv så det enda som skiljer är väl egentligen att jag har ett annat namn bara.
Kommer begära ut mer info närta besök hos psyk men det är skönt att hitta folk med samma diagnos så man får personliga erfarenheter! Men precis som du skriver, den mesta och bästa informationen brukar man oftast hitta på egen hand, det är tur att internet finns, hehe.

Gott nytt år på dig och tack för ditt svar!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Wide Awake Dreamer
2013-12-30 13:21
#3

Jag missade att du hade skrivit ett inlägg bara strax ovanför mig i en tråd på Social fobi iFokus…☺️Kul att du hittat dit i alla fall.

Ja, jag har också fattat det som att personlighetsstörningen är värre. Jag antar att funktionsnedsättningen anses större med "vår" diagnos, i och med att man drar sig undan så mycket. Samtidigt undrar jag ibland om det verkligen stämmer att den är så mycket värre? Jag har ju själv inte haft någon svår social ångest på det sätt som social fobiker kan ha och jag funkar ju rätt bra bland folk. Mitt huvudsymptom är mest att undvika saker. Får aldrig ångestattacker eller så, inte ens om jag utsätter mig för det jag normalt brukar undvika. Visst blir jag nervös, men inte så att jag får direkt ångest. Men det kan ju vara lite olika där, jag vet att det finns de med den här diagnosen som också har starkare ångestsymptom. Vet inte hur det varit för dig?

Vad tar du för medicin och tycker du att den har hjälpt? Jag har själv aldrig blivit erbjuden medicin, förutom Citalopram mot depression. Jag slutade dock ta den p.g.a. biverkningar.

Hoppas du får mer klarhet om din diagnos nästa gång du går till psyk. Jag har själv bara varit i kontakt med VC, men jag hoppas få remiss till psyk snart.

Jag önskar ett gott nytt år till dig också!

Zakaraa
2013-12-30 14:06
#4

Jag kan bli bokstavligen sjuk om jag måste utsätta mig för något socialt, detta var dock innan medicineringen (äter också Citalopram 40mg)
En speciell gång när jag skulle till till kuratorn på UM. dagen innan låg jag i feber och ångest så jag fick avboka allt så absolut har jag haft både ångest och andra följder av mina problem.

Idag, ca 2 år efter att jag började med citalopram är det bättre, mycket bättre. Dock skulle jag i samråd med psyks huvudläkare öka från 40mg till 60mg men då kom bieffekterna. Jag var onormalt trött och kunde sova 16 timmar av misstag och ändå vara trött när jag vaknade, återgick till 40mg efter bara nån vecka och nu är det tvärs om, att jag har sömnsvårigheter istället.
Så tyvärr verkar det som att jag efter två år med denna medicin nu måste börja om på den olidliga kulan att prova ut en ny. Min första medicin jag provade var Setralin och jag gick som på rosa moln, otroligt skönt men så fick jag en bieffekt som vad omöjlig att leva med kopplat till magen.

Jag gick från UM (ungdomsmottagningen) med två remisser till psyk (en för social fobi och den andra för nått jag inte minns) som båda fick avslag, sedan fick jag gå till VC där min husläkare skickade remiss om asperger och det var tredje gången gillt varpå jag fick komma in till psyk. Där uteslöts det mesta, jag var bombsäker på att jag hade asperger men tydligen inte.
Men jag vet att när han berättade om Fobisk personlighets.. så stämde det så bra in så jag är nöjd med min diagnos som jag Äntligen fått efter all väntan, idag minns jag ju som sagt inte så mycket av vad han sa dock haha.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Wide Awake Dreamer
2013-12-31 17:01
#5

Det där låter ganska jobbigt. Men så är det, vissa som har den här diagnosen har även stark ångest, precis som personer med social fobi, medan andra har lite eller ingen ångest alls. Själv tillhör jag dem som har rätt lite ångest i sociala situationer, eller åtminstone en klart mildare form av ångest, som i och för sig är jobbig, men som ändå är hanterbar. Jag känner ibland som att jag är lite larvig som drar mig undan för så pass milda ångestsymptom, när det verkar finnas andra som har det så mycket värre. Samtidigt är det en vana som är svår att bryta. 

Men det är kul att höra att du blir hjälpt av medicinen. Hoppas bara att du hittar en medicin som inte ger så jobbiga biverkningar. Lycka till med det!

[HidingIsCold]
2014-04-12 20:45
#6

Kom på för två minuter sedan. Jag har fobisk personlighetsstörning, inte social fobi. Jag grundar det på att jag har haft det sedan födseln och att det tillhör min personlighet.

Annons:
PurpleRain
2015-02-06 09:56
#7

Jag har också fått diagnosen fobisk personlighetsstörning. Alla läkare som jag har träffat har bara utgått från att jag har social fobi, men de ville aldrig utreda mig. Som tur var så fick jag chans att träffa en psykolog som kunde (och ville) göra en utredning. Läkarna på psyk menar att den första behandling man ska göra för sådana problem är att gå i terapi innan man börjar med antidepressiva och ja, det vore ju bra om det inte var så att det är 1 ½ års väntetid på det. Är det bara i min stad det är sådan väntetid eller är det så över hela landet tro? Har ni gått i terapi för diagnosen?

Zakaraa
2015-02-06 12:41
#8

#7 Nepp, enorma väntetider även i Gävle. 

Jag gick hos en "skötare/sted 1 terapeut" ett tag men vi båda kom fram till, utan inflytande av varandra att det inte hjälpte särskilt mycket eftersom det aldrig fanns något riktigt att prata om så jag har avslutat kontakten där. 

Jag fick börja med antidepressiva långt innan jag kom till utredningen men då hade jag i stort sett gått in i väggen och blev sjukskriven från skolan 100% så när jag kom i kontakt med psyk bytte vi ut medicin bara till något lite starkare (och jag gick igenom många olika sorter kan jag lova… fick bi-effekt efter bi-effekt som inte gick att leva med..)
Idag äter jag Wellbutrin 300mg (bupropionhydroklorid), ska egentligen äta ett annat men denna innehöll samma saker och var det enda som fanns inne så fick denna istället. Fungerar lika bra som den andra, som jag inte minns namnet på..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

PurpleRain
2015-02-06 13:38
#9

Tack för snabbt svar!

Okej, ja då är det ju rätt meningslöst när det inte ger något. Jag har bara gått hos kuratorer och det har inte gett mig någonting. Jag hoppas på att få träffa någon form av terapeut, men då ska det ju som sagt kännas givande.

Jag förstår. Jag känner igen mig i det där med tabletter. Innan jag fick den här diagnosen fick jag prova en massa piller mot social fobi, ångest, depression, sömn etc. och det har varit riktigt jobbigt, precis som för dig så har jag också fått jobbiga biverkningar. Men då har ju läkarna inte heller vetat exakt vad jag har för sjukdom/diagnos så jag tänker nu när dem vet det då kanske det är lättare att hitta läkemedel som passar, men det kanske det inte är.

Skönt att du tycker att dina tabletter fungerar bra. Jag antar att det tar tid att hitta något som passar en själv, det är väl rätt individuellt också kan jag tänka mig.

Zakaraa
2015-02-06 14:19
#10

#9 Det är så himla olika från person till person hur man reagerar på en medicin. Jag kanske fungerar med en som du blir jättedålig av och vice versa. Det är väldigt svårt att säga ungefär "denna medicin fungerar mot social fobi" eller liknande eftersom alla kan reagera olika så tyvärr är det inte alltid lätt att hitta rätt även om man vet vad för diagnos man har.

#8 Voxra var namnet jag inte kunde komma på i sista stycket :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

PurpleRain
2015-02-06 15:28
#11

Ja det är ju tyvärr så. Man får väl helt enkelt ha tålamod (vilket jag inte har egentligen). 
Okej, så bra att du kom på namnet :P Ska läsa lite om de tabletterna för nyfikenhetens skull :)

vaniljkaka
2015-02-06 19:36
#12

Är inte fobisk personlighetsstörning mer att det är så man är som person, man gillar inte att umgås med folk och kommer aldrig göra.
Medans social fobi är något man ''inbillar'' sig, något som sitter i huvudet.  Som man kan arbeta bort med hjälp av medicin och samtal?

Zakaraa
2015-02-06 19:42
#13

#12 Ungefär så kan man sammanfatta det ja :)
En personlighetsstörning är en störning i personligheten medan fobin "bara" är en rädsla - i väldigt korta drag.

Jag VILL dock umgås med folk men KAN inte så det är väl inte riktigt det att man inte vill utan att det inte alltid fungerar.

Fobi kan arbetas bort medan personlighetsstörningen aldrig försvinner helt men kan arbetas till en mildare störning.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Wide Awake Dreamer
2015-02-06 19:50
#14

Det verkar inte finnas någon tydlig gräns mellan fobisk personlighetsstörning och så kallad generaliserad social fobi. Inte ens experterna kan tydligt skilja dem åt. Finns de som menar att det är bara olika namn på samma sak. Det finns personer med fobisk ps som svarar bra på behandling med mediciner och/eller terapi.  Så det är lite komplicerat.

vaniljkaka
2015-02-06 20:32
#15

Okej, själv är jag sån att jag egentligen inte vill umgås med folk, det är jobbigt, ointressant och ger mig ingenting. Alla säger att jag har socialfobi, men har dom ens hört talas om fobisk personlighetströrning? 
Min ''sociala fobi'' känns som en trygghet. 
Men självklart är det

vaniljkaka
2015-02-06 20:33
#16

Oj… Men självklart är det jobbigt när man väl måste umgås med folk, och ångesten kommer . och jag blir helt borta

Wide Awake Dreamer
2015-02-08 18:10
#17

Jag tror inte att det är så många som känner till diagnosen fobisk ps. Däremot har nog de flesta hört talas om social fobi. Sedan om de förstår vad det innebär är en annan sak…

PurpleRain
2015-02-09 11:11
#18

Min kontaktperson på psyk hade aldrig hört talas om diagnosen. Jag har fått känslan av att "vanligt" folk inte tänker överhuvudtaget om saker och ting. Om man t.ex. säger att man har svårt med sociala sammanhang då drar de bara den lättaste slutsatsen, folkskygg eller social fobi.

Zakaraa
2015-02-09 12:08
#19

Man kan ju även använda det mer korrekta översatta namnet på störningen
Undvikande personlighetsstörning - Avoidant personality disorder (AvPD)

Det kan nog ge folk en större förståelse för vart "problemet" ligger istället för fobisk ps eftersom det ofta kopplas som social fobi.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

PurpleRain
2015-02-11 09:30
#20

Ja det är ju en mycket bättre översättning. Jag förstår inte varför det heter fobisk på svenska.

Annons:
Zakaraa
2015-02-11 13:14
#21

#20 Ja AvPD kallas ibland även "anxious personality disorder" så det kanske lutar lite mot det namnet när de översatt som Fobisk. Men det är en ganska dum översättning även där i så fall, Ängslig ps och Fobisk ps är ju inte heller särskilt nära i översättningarna. Svenska språket ibland❤️😃

När jag fick höra att jag hade fobisk ps. så tänkte jag att det var en personlighetsstörning som ger överdrivet mycket fobier - typ.  Det var det logiska jag kom fram till innan jag fick mer info kring det 😂

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

PurpleRain
2015-02-12 16:00
#22

Ja svenska språket kan vara lite knepigt ibland :)

Hehe ja något sådant tänkte jag också när jag fick höra att jag hade det. Tur att de förklarar vad det är för något :P

tindawanda
2015-07-07 19:18
#23

Fick min diagnos för ungefär 4 år sedan, och då hade jag aldrig hört talas om den. Blev innan dess behandlad för social fobi och har gått i kbt-terapi 2 ggr och ätit medicin i omgångar. Har också gått igenom en utredning där det konstaterades att jag inte har asperger.  Nu äter jag ingen medicin för att slippa biverkningar och för att jag vill ha min glädje tillbaka, men tyvärr kommer ju också ångesten, sorgen och min hyperkänslighet med det. Jag klarar av att gå till min dagverksamhet och betala min hyra och det är det viktigaste. Hur framtiden ser ut vågar jag inte ens tänka på.

Upp till toppen
Annons: