Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 23307 ggr
mikkan01
7/4/13, 5:18 PM

Sobril vid flygrädsla

Åker utomlands nästa vecka, en resa på 4 timmar och jag har lite panik inför det, är extremt flygrädd och jag vet inte ens hur jag ska kunna gå på planet utan att få en hjärtattack. Självklart är det ångesten som talar då jag tror att jag mest är rädd för att få dödsångest på planet.

Har aldrig testat några ångestdämpande men tänkte testa för första gången inför flygningen….har lite smått panik över att dom inte ska funka….har sobril 15mg…. 
Grejen är ju att jag inte kan testa nu eftersom jag inte har ångest och inte lär få…får det lite då och då i vissa situationer…. kommer det funka om jag tar typ en tablett bara? blir så jäkla stressad haha….😕

~mikkan

Annons:
[Odde]
7/4/13, 9:15 PM
#1

15 mg räcker nog inte för en flygtur på 4 timmar om du får döds ångest, 2-3 st kanske men sen så är dom ju benzodiazepaner och är högt beroende framkallande också, då inte efter en gång men dom är lätta att tycka om för att säga så även fast dom är svaga! Lycka till med flygningen iaf!

mikkan01
7/4/13, 9:18 PM
#2

Är det så trots att man aldrig testat ångestdämpande tidigare? 🤫

~mikkan

[Odde]
7/4/13, 9:24 PM
#3

Man brukar säga såhär när det gäller benzo det är som att pissa på sig det är skönt till en början men det blir fort jävligt obehagligt, kan tillägga att jag är en ex benzo missbrukare, benzo ska man egentligen inte äta som ångestdämpande det är nånting man kan va på 1-2 veckor max sen ska man av pga beroende risk1, jag vart fast när jag fick det utskrivet mot min ångest sen gick det neråt därifrån.

M A N I N A N
7/5/13, 7:22 AM
#4

Jag tror att du mycket väl kan vara hjälpt av 15 mg sobril. För egen del hjälper 10 mg fortfarande mot min ångest. Jag tar vid behov och har gjort så länge och har ännu inte behövt öka dosen. Jag var också rädd för att flyga men det blev mycket bättre sedan jag tog till mig tipset att hålla koll på hur flygplanspersonalen beter sig. För personalen vet ju hur en normal flygresa går till. Om personalen uppför sig normalt vet jag att jag kan vara lugn. Det är dock inte så att jag gillar flygturer men jag känner inte längre den paniska skräck som jag tidigare gjorde. Om du har möjlighet, så testa gärna en tablett ett tag innan du åker bara för att ta reda på hur den påverkar dig och hur länge effekten sitter i. Jag tänker på om du kanske skulle bli väldigt trött. Det kan vara bra att veta Att kombinera med alkohol är ingen bra idé tycker jag, men det hade du kanske ändå inte tänkt göra. Men OM så tycker jag absolut att du ska prova innan. Ha en bra semester och hoppas att flygresan dit och hem kommer att kännas ok för dig 😄

mikkan01
7/5/13, 11:08 AM
#5

Min första ångestattack kom på ett flygplan och sen dess har ångesten bara blivit värre… tror att det är därför jag har lite panik så här innan…
Testar nog någon dag innan när stressen börjar infinna sig. Hur är det om man tar typ en öl eller någon cider typ 4-5 timmar efter tabletten? 🤐

~mikkan

[Odde]
7/5/13, 11:32 AM
#6

Drick inte på benzo Dom tripplar effekterna på varann

Annons:
limahisy
7/10/13, 3:49 PM
#7

Jag sover på 15 mig sobril. Så ta absolut inte fler än 1 till att börja med. Om du inte vet att är väldigt tålig när det gäller mediciner. Jag äter aldrig benso. Därför jag somnar på 15 mg. Men alla är ju olika.

mikkan01
7/19/13, 10:21 AM
#8

På ditresan tog jag 25mg… var panikslagen och ville inte ens gå på planet men det gick jättebra :-) tillbaka räckte 15mg och nu planerar jag nästa resa igen :-)

~mikkan

M A N I N A N
7/19/13, 1:20 PM
#9

Roligt att höra! Man flyger ju oftast inte så ofta så risken att du skulle bli beroende av sobril är obefintlig om du håller dig till 15 mg endast vid de tillfällen du flyger, och om du skulle vilja ta tag i din flygfobi "på riktigt" så går det att få bort den med kbt. Mvh Maninan

mikkan01
7/19/13, 2:38 PM
#10

Har faktiskt funderat på kbt men jag tror att det blir bättre med tiden också :-) det var bara starten som var jättejobbig annars gick allt bra.

~mikkan

M A N I N A N
7/19/13, 10:45 PM
#11

Kanske du snart vågar prova utan sobril eftersom det "bara" var starten som var jobbig. Det skulle förmodligen hjälpa dig att lära dig om hur en flygplansstart går till. Vad som händer, varför det händer, hur lång tid de olika momenten tar, varför det låter som det gör osv. Det brukar inte kännas lika farligt när man har koll på läget. Jag tycker det var bra gjort av dig att våga dig upp på planet trota din rädsla! Mvh maninan

limahisy
7/19/13, 11:27 PM
#12

Härligt att du klarade det. Hoppas att resan var toppen! :)

Upp till toppen
Annons: