Annons:
Etikettvad-är-ångest
Läst 24632 ggr
Disturbed-Angel
6/27/13, 3:33 AM

Har ni ångest som känns såhär?

Har i en veckas tid nu fått värre och värre känselstörningar i båda benen och även  myrkrypningar i mina händer.

Det började med att jag hade en konstig värmekänsla i min ena fot och ankel. Det kändes som det låg något varmt precis bredvid mitt ben. Denna känslan har sedan spridit sig upp för hela mina ben ända upp till min svank. Känslan har ersatts med en svidande, brännande känsla i huden. Känns som när man kommer in efter att ha varit ute i minusgrader och lekt i snön och är kall och blöt. 

Här om dagen började jag även få myrkrypningar i händerna.

Mina ben är jättesvaga och vingliga. Mina knän viker sig med jämna mellanrum och jag krockar med dörrkarmar och kan inte hålla balansen när jag blundar. 

Det har gått så långt att jag knappt orkar gå. Jag är helt utmattad och spyfärdig bara av att  gå en liten bit. Det känns som mina ben är gjorda av spagetti. 

Min sambo ringde in till vårdcentralen i måndags och förklarade symptomen. Där ville de att jag skulle komma in med en gång för de sa att "Det låter allvarligt, vi vill att ni kommer så fort som möjligt". Men då jag inte klarar att gå själv och Jakob jobbade både måndag och tisdag så fick vi vänta tills onsdagen. 

Så idag var vi där. 

Läkaren kollade lite reflexer och om jag hade puls och känsel i mina fötter.  Det var i princip allt hon ville göra. För så fort jag nämnde ordet ordet psykisk ohälsa så var mina problem psykiska.  Samtidigt som hon också påstod att problemen förmodligen inte beror på folatbristen jag har, så när jag var inne förra gången (för inte allt för länge sedan) för liknande problem med mina ben och fick höra att det berodde på folsyrabrist så var väl inte det sant.

Läkaren förklarade för mig som om jag var dum i huvudet " Du förstår, Ångest kan yttra sig på detta viset. Jag såg i din journal att du har Sobril utskrivet. Ta dem"

Jag har haft min ångest problematik sedan sex års ålder. Jag vet hur min ångest yttrar sig! Jag vet vad ångest är och jag vet hur ångest känns. Jag vet att jag aldrig fått myrkrypningar av ångest och jag vet att jag aldrig fått fysiska problem som blir gradvis värre med tiden av min ångest. 

När jag sa till henne att jag vet hur min ångest känns och hur den fungerar blev hon jättesur och tvär. Det fanns en iskall kyla i hennes blick och man bara kände hur hennes förakt mot mig dröp ur varje ord hon yttrade. 

"då får vi väl ta lite prover då, Eller så får vi skicka in dig för inläggning så de kan ta prover där. Vi kan i alla fall inte göra något mer för dig"

Så fick ta samma prover som förra gången jag var inne och det konstaterades att mitt folat-värde var "4". 

Så nu undrar jag, Hur många har ångest som känns sådär?

Jag tycker det är så otäckt att de inte ens vill överväga att det kan vara nått fysiskt bara för att jag har psykisk ohälsa. Att man måste känna sig som en belastning och en idiot som bara tar deras tid med sin psykiska ohälsa istället för att gå till psykiatrin. Att de näst intill vägrar att ta ett blodprov för att åtminstone försöka se om det finns en fysisk orsak till mina symptom. Hur ska man få hjälp med somatiska sjukdomar om vårdcentralen vägrar leta, BARA för att man har en journal från psykiatrin. 

Om jag dör av en oupptäckt sjukdom så är det vårdcentralens fel!

Annons:
UlrikaD
6/27/13, 3:40 AM
#1

Äter du några antidepressiva? Ändrat dos eller bytt medicin? Vissa sådana mediciner kan ge sådana biverkningar. Har själv stigit upp ur sängen och ramlat rakt in i ett skåp.
Och att gå uppför en vanlig trappa orkade jag absolut inte, då fick jag vila på vägen.
Jag har däremot aldrig haft någon ångest som yttrat sig på det sättet utan det var mediciner.
Sen vet jag inte vad Sobril kan ge för biverkningar. För mig gav dom illamående, det kanske kan ge andra konstiga saker som är mindre vanliga också. Även om det är en biverkning som 1% får så är det ju ändå en biverkning.

M A N I N A N
6/27/13, 8:52 AM
#2

Vilken apa du hamnade hos! För att undvika det bemötande du fick, vilket inte verkar vara helt ovanligt, brukar jag när jag kommit in till läkaren berätta att jag lider av psykisk ohälsa men att jag är angelägen om att få mina fysiska symtom undersökta eftersom man ju faktiskt inte alltid kan avfärda alla fysiska symtom med ett psykiskt illabefinnande. Då har jag så att säga förekommit läkaren och det blir därmed svårare för läkaren att skylla mina symtom på mitt psykiska mående.

ChristianK
6/27/13, 10:04 PM
#3

En del läkare är helt opsykologiska, vet hur trött man kan bli när det känns som de ignorerar vad man säger och drar egna slutsatser…

Jag försökte sluta med Paroxetin mot ångest för 1,5 månad sen. Då fick jag efter några dagar hemska krypningar i kroppen, armar och ben speciellt. Fick nästintill panik och kunde inte sova, gick upp 3 på natten en gång, och stack till gymmet för att försöka få ur all "energi" ur kroppen som gjorde mig galen! Blev bättre efter ca 3 veckor, men krypningarna har kommit då och då i mindre omfattning fram tills idag. 

Jag började med Paroxetin igen igår, börjar känna mig lite lugnare nu, får se om det blir bättre fysiskt också. Jag märkte förut när jag käkade medicinen regelbundet utan avbrott, att ibland när jag andades, så kunde det uppkomma en annan sort känsla i armar och händer. Det liksom "pirrade" till..lite som känslan att få kolsyra i näsan fast i blodådrorna istället 🙂

Innan jag började med SSRI medicin för några år sen, hade jag ju ångest ofta, men inga konstiga krypningar i kroppen vad jag minns. I mitt fall tror jag nervsystemet bl.a. fick en chock av att sluta abrupt med medicinen nyligen och då uppkom symptomen i kroppen.

Att det mesta känts jävligt jobbigt senaste halvåret har nog hjälpt till för den fysiska ohälsan med. 

Tror du det har samband med att du mått extra pissigt senaste tiden? Något jobbigt som hänt som gör att du mår extra dåligt? Du borde få ett blodprov gjort iaf. så man kan utesluta dåliga blodvärden.

Sköt om dig!

Disturbed-Angel
6/28/13, 3:48 AM
#4

#1 Jag äter inga mediciner mot psykisk ohälsa överhuvudtaget då jag anser att jag klarar mig bättre utan alla hemska biverkningar. För tro mig jag har haft alla! (känns det som i alla fall)

Jag fick Sobril utskrivet senaste gången jag var hos min läkare. Men har inte tagit en enda då jag tagit dem när jag var yngre utan effekt. Så jag vill inte "förgifta min kropp med kemikalier" när jag ändå inte blir hjälpt. 

#Jag var öppen och ärlig med min psykiska ohälsa och förklarade hur min ångest känns och hur länge jag haft min ångestproblematik. Men hon var bara jättesur.

#3 Den läkaren var verkligen inte trevlig. Men "tvingade" henne att ge mig några blod och urinprover i alla fall. Så de tog folat och b-12 eftersom jag haft brist på dem, men de proverna såg bra ut. Dock hittade man vita blodkroppar i min urin. För tre år sedan låg mitt folat värde på 1,5 och mitt Hb var 75. Blev så illa för att vårdcentralen inte tog mig på allvar den gången heller. Därför jag blir extra orolig nu. Tänk om det är nått fel nu också.

Jag upplever inte att jag mår extra dåligt på ett psykiskt sätt, snarare tvärt om. Jag blir bättre och bättre i min psykiska ohälsa ju mer jag lär mig att hantera min problematik. Dock så närmar sig min mammas dödsdag och det är såklart tufft.

Disturbed-Angel
10/25/13, 12:14 AM
#5

Tänkte att jag lämnar en kommentar till i denna tråden om det är någon som råkar snubbla in här och känner igen er.

Det var INTE ångest! så stå på er om ni själva känner att det är något som inte står rätt till. Sök både andra, tredje och fjärde bedömningar om så behövs. Leta efter en läkare som verkligen lyssnar och förstår allt du säger.

I mitt fall visade det sig vara Multipel Skleros och det är tack vare stöd på internet som jag hittade orken att fortsätta kämpa för att få en riktig utredning på de problemen jag hade!

M A N I N A N
10/25/13, 6:58 AM
#6

Det borde läkaren som avfärdade dig få veta!! Hur fick du veta att det är ms som du har? Mvh

Annons:
[JeanetteK]
10/25/13, 8:06 AM
#7

Kram till dig! ❤️Så där ska det inte gå till.😕

Disturbed-Angel
10/25/13, 1:41 PM
#8

#7 Tack! Nej så borde det verkligen inte behöva vara :(

#6 Ja, det borde hon verkligen. Funderar på att anmäla det någonstans så att hon kanske tänker sig för en extra gång innan hon avfärdar folk. Jag vill ju inte att fler ska behöva gå igenom detta. 

Jag åkte till två andra läkare och "tjatade" till mig en utredning. 

Jag fick då en Magnetkameraundersökning som visade att jag hade förändringar i hjärnan. Då fick jag göra en lumbalpunktion (de tar vätska från ryggen) och även den visade på förändringar typiska för MS.

Dock så måste jag säga att jag hade tur som fick två läkartider till där på kort varsel och att jag faktiskt fortsatte att söka hjälp och inte litade på den första kvinnan. Har ju tyvärr vart med om detta tidigare så visste att vårdcentralen där jag bor alltid skyller på det psykiska först.

Kasumi
10/29/13, 2:34 AM
#9

Känner precis likadant, haft problem med huvudvärk, nackont, bröstsmärtor, ont i armen o benet i 4 månader, varit hos 4 olika läkare och alla säger att det beror på psyket. För jag nämnde ju att jag går på Rehab. Men visserligen har jag röntgat huvudet, tagit EKG, blodprover och låtit läkarna lyssna på mina lungor osv. dom säger att allt ser bra ut men jag går och tänker "tänk om det är en pyttetumör dom har missat osv" vem får ta på sej skulden om det händer nåt?! Helt frustrerande. Kan inte hjälpa dej med nåt bra svar förutom att säga att du inte är ensam i din sits!

Disturbed-Angel
10/29/13, 1:57 PM
#10

#9 Jag har tyvärr aldrig behövt känna mig ensam om detta. Jag tycker det är helt fruktansvärt hur man blir behandlad när man har en psykisk diagnos. 

Blir så arg när jag läser om alla som inte blir tagna på allvar.

Jag hade på ett sätt tur att det "bara" behövdes 5 besök på vårdcentralen och ett besök på akuten innan jag fick remissen till utredning.

Upp till toppen
Annons: