Annons:
Etikettdiagnoser
Läst 3087 ggr
Sofie-Marie
1/19/13, 2:09 PM

Bipolär?

Detta är till er som har diagnosen bipolär sjukdom.

Jag har i flera års tid haft diagnosen Borderline PS, men faktiskt aldrig fått någon ordentlig utredning. De satte diagnosen efter att ha ställt ett par frågor till mig och tyckte att mina svar platsade under Borderline-kategorin. När jag sedan för ungefär två år sedan började träffa en annan psykiatriker (som jag fortfarande träffar) så satte hon ett bipoläritetsfrågetecken på mig men inte heller då fick jag någon utredning, varken för Borderline eller Bipolär. Jag skall träffa henne om två dagar och enligt min DBT-terapeut så har jag all rätt att KRÄVA en utredning, eftersom jag som sagt haft ett frågetecken i min journal så pass länge.

Men det jag undrar är ifall jag överhuvudtaget har några kriterier som stämmer in på manodepressivitet?

Så här är jag:

När jag är glad, så är jag extremt otroligt jätteglad. Allting känns underbart och livet leker. Detta brukar hålla i sig i två till fyra dagar. Sedan faller jag. Jag faller hårt. Jag känner mig då djupt deprimerad och orkar då knappt stiga ur sängen för att ta mig till toaletten, än mindre gå ut med hunden. Nu är han ju mitt ansvar och han har inte valt mig som matte så jag samlar alla krafter jag har och går ut. Denna nedstämdhet håller i sig i en till tre dagar och då gråter jag nästan hela tiden och jag kan inte förklara varför. Jag är extremt känslig dessa dagar och bara det att min pojkvän inte kan ses för att han skall ha sin dotter (vilket är helt valit) gör att jag känner mig fullkomligt övergiven och ensam.

Jag älskar när jag blir "manisk". Som sagt så känns allting underbart och livsglädjen sprudlar inom mig. Men det är nedstämdheten jag inte klarar av. Det är då jag faller tillbaka i gamla vanor så som att ta överdrivet mycket tabletter av olika slag eller göra mig själv illa på annat sätt. Jag har gått över ett års DBT, vilket ju både är gruppterapi och individualterapi men jag har tappar mycket av de färdigheterna jag lärt mig för när jag blir såhär ledsen och uppgiven så orkar jag helt enkelt inte bry mig.

Jag har testat många olika sorters mediciner: Citalopram, Venlaflaxin, Lamotrigin, Zoloft, Abilify, Fluoxetine, Cymbalta, Voxra och Anafranil. Alltså både antidepp och stämningsreglerare. Men det känns inte som att någonting har hjälpt. Möjligtvis Abilify i sådana fall men skakningarna jag fick av den var outhärdliga. Jag gick på denna i cirka ett och ett halvt år innan jag valde att trappa ner och sedan sluta helt. Jag skakar fortfarande emellanåt men nu kan jag iallafall hålla i en gaffel och föra den till munnen innan maten har trillat av.

Så, nu hade jag gärna velat veta om någon vet ifall jag "platsar" inom kategorin bipolär? Det är inte mycket jag har beskrivit så ställ gärna frågor om det behövs så svarar jag så gott jag kan. Jag tänkte att jag skall läsa på lite om bipolär sjukdom och få en liten bild av vad det är, men ville ändå skriva här också för att någon med samma problematik förhoppningsvis läser detta och kan ge mig en bättre beskrivning.

Tack på förhand!

Annons:
[Qimsid]
1/21/13, 6:38 PM
#1

Jag tycker inte någon här inne bör diagnotisera dig på en sådan svag grund. Du kan dock läsa själv om du tycker kriterierna in stämmer på dig, här i länken finns mycket att läsa som kan va nyttigt. Stirra dig inte blind bara, att läsa För mycket kan leda till hypokondri istället!

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1388

Sofie-Marie
1/22/13, 5:53 PM
#2

Jag och min psykiatriker har påbörjat en utredning nu. Vi har redan rett ut att jag är en av få som har en lever som inte kan bryta ner vissa läkemedel, vilket förklarar varför näst intill ingenting har fungerat hittills. Nu håller vi på att reda ut om jag är bipolär med rapid cycling. Har redan varit på en utredning och skall tillbaka dit om ett par dagar för ytterligare ett par timmars utredning. Det känns bra att vi ÄNTLIGEN tar tag i detta på allvar!

Lia
1/22/13, 6:41 PM
#3

Jag vet precis hur det är att vara så där deprimerad. Fast jag har istället inga bra perioder alls. Det är mer utför för var dag som går. Det viktigaste är nog att ta sig till sin kurator och jobba med det. Men det är skitsvårt verkligen!

[Sara FE]
3/20/13, 8:36 PM
#4

Hur har det gått? Har du fått någon diagnos ännu?

Sofie-Marie
3/23/13, 5:18 PM
#5

Jag har fått en del diagnoser faktiskt. Vi utredde hela köret kan man ju säga. Fick reda på att jag har Borderline PS, Bipolär typ 2 med rapid cycling, mild social fobi och skall även utredas kring ADD.

[Sara FE]
3/23/13, 5:28 PM
#6

Vad bra att du har fått diagnoser! :) Även om det kanske känns överväldigande med så många. Känner igen mig - när en av läkarna skulle upplysa mig om mina diagnoser hade han en lista framför sig, som han täckte över med ett papper för att bara visa en i taget och avdramatisera det något. ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: