Annons:
Etikettspecifik-fobi
Läst 2115 ggr
[kanskemenbarakanske]
2012-03-12 20:49

har jag en fobi?

jag vet inte om jag har en fobi eller bara är rädd. Men jag tror jag har sprutfobi. När jag ska ta en spruta får jag panik,sen kan jag inte andas. jag har svimmat en gång när jag skulle ta blodprov och höll på att svimma när jag skar mig i fingret. iallfall när jag går därifrån, såklart har jag inte vågat ta den, och sätter mig i bilen blir jag så sjukt sur på mig själv för att jag inte vågar ta den och sitter och sparkar på bilen :p haha låter lite kul men jag blir så så sur och vet inte vart jag ska ta vägen!
Om jag tittar på sprutor på tv så får jag som ett tryck över bröstet och måste ta bort allt som sitter åt mot kroppen. Tex ta bort ärmarna från handlederna. Tror det beror på att det är ytliga blodådror där eller något.  Ganska svårt att förklara hur det känns men hoppas ni fattar :)

Annons:
HannaM
2012-03-13 10:30
#1

Ja, det låter väl som en fobi tycker jag. En irrationell panisk rädsla. För egentligen är det ju inget farligt med sprutor, som du vet. Ungefär som jag som är paniskt rädd för att kräkas. Jag vet att det inte kommer döda mig. Men likförbannat är jag så rädd så jag får panikattacker när jag tror det ska hända.

Sprutfobi är en vanlig fobi och jag gissar på att det finns bra behandling mot det. Om man bara vågar ta emot den. Jag har ännu inte kommit så långt med min rädsla att jag vågar ta tag i den. Jag är helt enkelt så rädd att jag inte törs utsätta mig för den. Korkat men sant.

Upp till toppen
Annons: