Annons:
Etikettboktips
Läst 2973 ggr
Mandra
2012-02-19 08:48

Bok som självhjälp!

Jag drabbades av panikångest (förenat med en för tidig kundalini-resning) 1981. Har berättat om det i en annan tråd.

Men det var riktigt besvärligt - vid utbrottet trodde jag att det brann i mitt hår och skulle slänga mig ut ur fönstret för att släcka den. som tur var fanns folk i rummet.

Kunde sedan inte gå ut alls på tre månader. Till sist fick jag lite hjälp av bra psykolog på arbetsförmedling (sökte inte annan hjälp av skäl jag inte hinner gå in på).

Vad jag under denna första period hade mycket hjälp av dock, var en bok.
Att vara fri
Krishnamurti

Tror inte att den går att få tag på ny, men den finns på biblan.
Eller kolla med antikvariat.

I den här boken kan man läsa om ett "trick" att frigöra sig från "svåra" känslor, såsom t ex ångest.

Det går ut på att man "går in i känslan" till 100% och därmed får man den att lösas upp.

Man kan ju tycka/tro att man redan är 100% i sin ångest under en attack, men det är man faktiskt inte. När man drabbas av ångest slår den sk "fly- eller fäkta-instinkten" på. En instinkt som slår på vid fara och som, vid ångest, säger åt hela mekanismen att fly.

Och även rädslan ångesten skapar gör att man vill fly från den. Inget konstigt alls - en ren skyddsmekanism.

Problemet är bara att när man/mekanismen försöker fly ifrån ångesten, så ökar den istället!

Lösningen är då istället att "gå in i känslan helt" (sluta fly) - vilket inte är helt lätt, men när man lyckas så upplöses ångesten omedelbart.

Tog mig ett tag att lära mig - att våga - men när jag väl gjort det så fick jag fullständig kontroll över min ångest.

Så prova gärnna! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: