Annons:
Etiketterposttraumatiskt-stressyndromptsd
Läst 9366 ggr
Emerald Green
2012-01-10 03:11

Hur glömmer man svåra minnen?

Hur kommer man vidare? Finns det något sätt att effektivt bli av med minnen som plågar?

Någon som vet någon bot, någon metod, något sätt att slippa fastna efter upplevda trauman i barndomen och/eller  i vuxenlivet?

När svåra minnen gör ont och ständigt gör sig påminda, när man gråter över sånt som hänt för länge sen och tiden inte läkt alla sår.

Har hört om folk som upplevt fasansfulla saker, i krig och annat och även de som inte kommer över en närståendes död eller skilsmässa etc som blivit hjälpta av hypnos, någon som vet om det finns i Sverige och hur det fungerar? Glömmer man de svåra minnena eller lär sig leva med dem?

Någon som lyckats ta sig vidare?

Jag vet att självömkan är destruktivt, men jag har varit med om riktigt otäcka saker som jag inte kan glömma, särskilt jobbigt är det när jag är ensam och på kvällen när jag ska lägga mig och sova, då kommer tankarna och tårarna.

Annons:
Mandra
2012-01-10 03:35
#1

Jag har lidit av posttraumatisk stress till följd av sexuella övergrepp i tidig barndom. Yttrat sig som panikångest, stora svårigheter att klara av min vardag, självmordstankar, djup, mångårig depression, varit gränspsykotisk.

Jag har blivit helt hjälpt av shamansk healing. Har idag inga psykiska eller känslomässiga besvär och njuter av att leva.

Man kan inte säga att man direkt glömmer det som hänt, men det förlorar sin känslomässiga laddning, man blir inte påverkad av det längre, man upplever det som något neutralt som hänt, som vilket vardagsminne som helst.

När man råkar ut för något starkt traumatiskt, så blir ens känslor "överladdade". Man har normalt en funktion inom sig som bearbetar allt som händer en, men när något väldigt traumatiskt händer, så räcker inte denna mekanism till. Den blir överfull och klarar inte av att bearbeta sakerna. därför blir de kvar.

Man måste då tillsätta "mer kraft" till denna mekanism, så den orkar med att hantera och bearbeta minnena. Det, kan man säga, är vad man gör vid shamansk healing.

Det finns säkert annat som kanske kan hjälpa också. Själv provade jag massor med metoder innan det shamanska, men det räckte heller till. Så för mig var detta enda lösningen. :)

KastKatt
2012-01-12 02:22
#2

#1 Har du lust att berätta mer om hur detta går till? blev lite intresserad :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Emerald Green
2012-01-13 23:57
#3

Tack Mandra, ska absolut ta reda på mer om Shamansk healing, om det finns i närheten där jag bor eller om det finns självhjälp med mera. Jätte glad för din skull att det hjälpt dig och hoppas det kan hjälpa mig också och andra. Stort tack för att du berättade om detta. Ha det gott!

Kram Emerald

Mandra
2012-02-19 08:12
#4

Hej!

Ursäkta om det tagit lite tid att svara (har inte fått info om att ni svarat? ska kolla mina inställningar).

Det finns två sätt att jobba med detta shamanskt - antingen söker man upp shaman som kan detta (alla kan inte) eller så lär man sig själv och gör det sen själv (vilket jag gjorde). Det här sista tar längre tid förstås, då det tar tid att lära sig.

Själv använder jag tekniker ur den s k "samtida shamanismen" (det finns många olika typer), som inbegriper s k "trumresor". Man använder ljudet av en trumma för att hamna i ett annat slags medvetandetillstånd, där man kan få mer direkt kontakt med sina besvär, "se" dem tydligare, se var de härstammar ifrån osv.

När man befinner sig i detta tillstånd tillförs en stor mängd kraft/energi som gör det möjligt att bearbeta det underliggande problemet. För det är det som är problemet vid bearbetning av ångest - ens egna inre resureser räcker inte till - därför blir man inte av med ångesten konstant.

Mejla gärna om ni vill ha mer personligt svar. :)

[silkesnosen]
2012-02-21 14:03
#5

Att samtala och lyfta upp det i ljuset brukar göra laddningen svagare, så har det fungerat för mig. Jag glömmer aldrig, men det påverkar mig inte längre på samma sätt.

Mrjag
2013-06-22 17:16
Annons:
Upp till toppen
Annons: