Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 37599 ggr
Maddaua
2/9/08, 2:54 PM

Lyrica

Hej!!

För en månad sen började jag med en medicin som heter Lyrica. Första veckorna va jag jätte aktiv och bakade bröd och lagade mat. Konstig känsla jag inte haft på länge. (blev liksom väldigt aktiv). Sen har jag blivit ganska passiv igen. Började på 75 mg x 2 och har nu för nästan en vecka sedan höjt medicinen till 150 x 2 men är fortfarande väldigt trött. Kan sova en hel kväll efter jag kommit hem från jobb.

Någon som har erfarenhet av denna medicin? Hade verkligen velat bli så där lite aktiv igen, man får liksom lite mer gjort då.

// Maddaua

Annons:
Maria
2/9/08, 4:02 PM
#1

Jag har ätit Lyrica i några månader för neuropatisk smärta. Jag märkte ingen förbättring ang. smärtan. Jag blev väldigt yr och kände mig borta. Tappade all sexlust.

Jag tror det beror helt på vad man har för symptom från början. Lyrica används för ångesttillstånd, epileptiska symptom och neuropatisk smärta. Ganska skilda områden om man säger så.

För mig var det en medicin som INTE hjälpte. Bara en massa biverkningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anna_72
3/10/08, 3:38 PM
#2

Maddaua- Jag hade precis samma upplevelse av Lyrica som jag fick mot ångest. Första veckorna var jag väldigt aktiv och kände nån slags "konstgjord" lyckokänsla, sen avtog effekten. Jag fortsatte ta dom ett tag men bestämde mig för att lägga av- Bryta tvärt med en medicin ska man ju aldrig göra så jag fick jobbiga abstinenser som mardrömmar och svettningar om nätterna. Fick byta t-shirt flera ggr. Efter några månader hade jag en extremt jobbig period med svåra ångestattacker varje kväll, började då ta 1 Lyrica på morgonen och fick samma effekt som första gången jag började med den. De värsta ångestattackerna upphörde. Har fortfarande svår ångest och tror att lyrica i länden gör mer skada än nytta (utebliven sexlust, viktökning mm) men vågar inte sluta. Hellre ingen sexlust än de där vansinniga ångestattackerna…

Kinna1
5/19/08, 1:30 AM
#3

Jag har precis börjat äta den, är väldigt trött och yr kan börja gråta för lilla minsta.

Citronmeliss
5/19/08, 1:53 AM
#4

följande citat har jag tagit ur en längre beskrivning av en person som ätit lyrica men slutat med den..

"Det var Lyrica som lyfte min bipolära sjukdom till ytan. Det är verkligen en medicin jag skulle avråda bipolärer (och andra) från att använda om den triggar hypomani/eufori. Visst är det mycket behagligt. Euforin (som i så fall kommer omedelbart efter första kapseln), är en sådan total motpol till ångesten. Problemet är att euforin är en biverkning som försvinner över tiden, och man blir så att säga effektsökande i det oändliga, eftersom varje dosökning bara ger eufori under kanske någon enstaka veckas tid"

Denna beskriving av hur medicinen fungerade för honom har jag hittat flera gånger fast det skildrats lite olika, men genomgående har varit att många upplever en stor förbättring i början som tyvärr snart avtar, aktiviteten kan åter skjuta fart vid dosökning, men planar snart ut igen..

Naturligtvis finns också de som mår bra av den men tyvärr har jag funnit övervägande missbelåtna reaktioner..

Kanske beroende på vad man fått den mot?

Man ger den av olika anledningar… vid smärtillstånd, ångest och som stabiliserare vid bipolär sjukdom..

Men, som vanligt är det alltid individuellt vilken effekt ett preparat har och har man fått medicinen utskriven så kan man aldrig veta hur effekten blir utan att prova själv!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Yvonna
5/28/08, 10:09 PM
#5

man ger även lyrican mot fibromyalgi ,min syster fick den men hon blev hel sjuk av den yr mm jätte konstig ,det är ju hemskt att det kan ta så lång tid sedan att sätta ut den att få den ur kroppen

s-tjej
5/29/08, 10:11 AM
#6

Hej

Åt lyrica ett tag och mådde jättebra (hade iofs oxå de symptomen ni beskriver i början) men mycket av "vardagsångesten" försvann (ni vet den krypande ångesten man har hela tiden) och panikångestattackerna kom alltmer sällan.

Tyvärr fick jag sluta med den då jag även har epilepsi och den slog ut mina ep-mediciner.

Den funkar inte på alla, precis som alla andra mediciner men funkar den så funkar den jättebra!!

Annons:
Anna_72
6/6/08, 6:05 PM
#7

Jag hanterar Lyrica på så sätt att jag tar En tablett vid behov och inte som rekommenderat regelbundet, morgon och kväll oavsett. Skulle jag ta dom hela tiden skulle inte bara effekten försvinna, jag skulle bli kvar med bara biverkningarna av den. Verkligen en "lurig" medicin.

sjuksyrra
10/23/08, 9:10 PM
#8

Lyrica liksom de flesta läkemedel har biverkningar när dosen är för hög i förhållande till personen.

Har ätit Lyrica i 9 mån men har svårt att säga om de hjälper eller inte eftersom jag inte vet hur jag skulle m om jag slutade. Dock har jag under de senaste mån kännt en allt större och en frustrerande trötthet och kunde inte först¨å vad det berodde på. En läkare föreslog en minskning av lyricadosen och det har verkligen hjälpt, den ständiga tröttheten liksom krypningarna i skalpen är som bortblåsta.

Önskar att jag vågade sluta med dem helt eftersom jag alltid varit en person som är emot lm i allmänhet, men har ngn ett annat förslag på lm som hjälpt er bättre än lyrica. Äter även efexor.

[aspie]
10/23/08, 11:50 PM
#9

Jag har bara negativa erfarenheter av lyrica. Första veckan fick jag energi till tusen och blev superglad. Sen dlade allr och jag blev abnormt trött fysiskt och psykiskt.

Orkade ingenting, slutade nästan att äta, hemmet började förfalla samt att jag gick upp många kilo i vikt. Bärjade få ödem och en massa andra biverkningar som att känna mig aspackad. Tog snedsteg och sluddrade mitt på ljusa dan. Undrar vad folk trodde egentligen.

Tröttnade på alla biverkningar, dessutom hjälpte den inte mot min fibrovärk så jag trappade ner och slutade med den och helt plötsligt så kunde jag tänka igen och började få en slags frihetskänsla.

Nu har jag endast paroxetin och Xanor vid behov när det blir för jäkligt.

Ska snart få komma till en psykiatriker för att se över om jag behöver något annat.

ALDRIG mer vill jag äta LyricaRynkar på näsan

lightseeker
10/24/08, 10:47 AM
#10

Aspie #9, tycker du att paroxetin och xanor, hjälper bättre mot fibron då?

Jag har nu ätit lyrica i dryga 6 veckor.
I början var jag extremt trött, litet yr (mest kvällstid när jag blev naturligt trött) samt "väldigt" euforisk.

När jag beklagade mig till läkaren och sa att jag betedde mig "maniskt", så tyckte han att det nog inte var mani, utan att: jag säkert bara hade varit så inaktiv före medicin-start (pga. min smärta) så att jag jämförde med "fel glasögon" s.a.s.

Nu skall jag öka upp den, från 75 mg. till natten, till 75 mg. x 2.

Min läkare påstår att det är meningen att jag nu "helt" skall kunna sluta med mina smärtstillande, men jag har MYCKET svårt att se det.
Han är ju inte här när jag förlorar synförmågan, inte kan lyfta upp armarna, kräks av smärtan och ändå skall vara ett stöd för mina barn. (i synnerhet då för min minsta som är reumatiker)

Jag känner STARK frustration och rädsla över att han nekar mig nytt recept, för om jag behöver smärtstillande och inte kan få dom, så är det ingen annan som tar över här istället för mig och nu skall min minsta bestämma datum för operation av fötterna.

Labolina_73
11/21/08, 6:46 PM
#11

Åååå här var minst sagt massor av delade åsikter kring denna medicin.. Skäms

Jag fick Lyrica utskrivet idag som jag ska börja ta 75mg på kvällen en vecka sedan öka till 75 mg *2

Jag åt tidigare Flouxetin vilket jag inte tyckte hjälpte mej till slut, provade då remeron,, ALDRIG mer säger jag,, vet inte om dom hjälpte kände inte efter.. märkte bara att jag gick upp ca 10 kg på knappa 2 veckor, som jag fortfarande tampas med,, jösses…

Min läkare idag vet detta och sa att Lyrica går man inte upp i vikt av, men har läst på fass att det visst är en biverkning samt att jag ju nu läst i tråden här.. Obestämd

Jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra…

Efter hur lång tid märkte ni att ni började öka i vikt? Slutade ni då? Hur lång tid efter att ni slutat med tabletterna fortsatte ni att öka i vikt?

Jag är livrädd att öka i vikt, jag har 4 graviditeter bakom mej, och ökade kraftig under dessa, tampats för att gå ner dessa kg,  lyckades till slut, började med remeron äch då är allt kämpandes som bortblåst,, måste börja om och nu verkar det inte alls gå bra.. står still…. händer inget på vågen. Jag har ju kraftiga smärtor i kroppen oxå så jag kan ju inte träna hur som helst heller.., lite som moment 22 ju..

Tacksam för svar..

Kram Linda

lightseeker
11/21/08, 10:43 PM
#12

ingen viktuppgång, ännu, efter 2,5 månader, får väl låta bli att äta skräp, för visst kommer det ett sug, men det finns ju knäckebröd, fullkornsflingor och frukt att äta mitt i natten med.

Kan ju heller inte hårdträna, men simma och promenera brukar funka för de flesta. (har inte simmat på 5 veckor nu, suck, pga. ny inflammation i armen och vagel i ögat)

Labolina_73
11/25/08, 12:10 AM
#13

Ok, ingen viktuppgång för dej,, låter ju iaf lite loivande,, men hm många andra som gått upp mycket som det låter,,, jag ropar inte hej ännu,,, ätit nu i 4 dgr. Inget extra sug ännu iaf,

Simma är ju bra,,, om man visar sej i dom kläderna som krävs då? Det gör INTE jag,,, promenera javisst.. men då måste ju tabletterna hjälpa först efterosm jag panikar om jag ska ta mej ut.. :-(

/L

Annons:
se7en
11/25/08, 8:13 PM
#14

Jag blev hyperaktiv i början på behandlingen, städade hela huset och mådde jättebra, som ett enda långt rus. Det lade sig efter ca 6 veckor, men mådde hyfsat ändå.

Har inte haft problem med viktuppgång, jag har gått ner över 20 kilo sedan jag började med Lyrica i mars. Finns ju med som bieffekt, både upp och -nedgång, så jag hade väl tur på den…

lightseeker
11/25/08, 9:27 PM
#15

har inte gått upp något ännu, visst känner jag sug, men det finns ju knäckebröd, flingor med fibrer (utan socker), thé med mjölk, frukt och grönsaker.

Simning, promenader, eller en liten dvd med gympa på, att köra hemma framför tv:n, så kanske den biten är löst, med konditionen.

Visst vart jag också hyper-aktiv, men det var ju bara bra, då kom jag ikapp med allt som jag låg efter med, pga. lång sjukdoms-period.
Mitt hem börjar arta sig och likna ett mönster-hem nu, dammfritt, det trodde jag väl aldrig.
Ordning på alla papper, man kan SE om det kommer in ett nytt papper i hemmet,

Skönt! är bara förnamnet.

[aspie]
11/26/08, 10:27 AM
#16

Jag har nu fått Cymbalta som jag tar istället för paroxetin. Cymbalta går man snarare ner i vikt av sa doktorn, så nu hoppas jag att de extra kilon jag lagt på mig av lyrica och paroxetin ska försvinna.

Jag har funderat på varför jag gick upp så mycket i vikt av lyrica och paroxetin. Tror det beror på att jag inte är lika nervös och orolig längre. Innan jag började med medicinerna rasade jag lätt i vikt när jag var orolig. Kunde rasa flera kilon då.

Har inte ändrat mina matvanor till att äta mer. Har snarare börjat äta mindre eller inget alls. Gick ändå upp i vikt

Labolina_73
11/26/08, 11:18 AM
#17

Jag har nu ätit Lyrica i 5 dagar, dvs tagit 5 kapslar på 75 mg, ska ju öka till 2* 75 om ett par dgr. Men jag känner absolut ingen skillnad alls, det ni beskriver låter ju iaf som att man känner att det gör skillnad, men jag mår varken bättre eller sämre..

Aja kanske kommer när man uppnått den dos man ska ha.

Jaaa hm viktnedgång vore ju inte alls så dumt.. :-) Vore ju rent av riktigt bra..

Jag hoppas att jag snart känner någon skillnad i hur jag mår för i annat fall kan jag ju likväl sluta med dessa tabletter..

elf

Hur länge ska man ge det tycker ni?

//Linda

[aspie]
11/26/08, 11:25 AM
#18

Tror du bör äta lyrica i minst 3 veckor till 1 månad i varje fall. Ring och fråga apoteket eller läkare så du får rätt svar. Minns inte hur snabbt jag kände effekt av lyrica

Labolina_73
11/26/08, 11:34 AM
#19

#18 jaha aja oki,,, tack. :-)

blev så förv¨nad bara över det jag läste,, lät som att när dom tagit första kapseln så började dom städa.. *skratt*

[aspie]
11/26/08, 11:50 AM
#20

Det funkar så olika på människor. En del kanske blir städgalna, andra inte Flört Jag blev nog lite städgalen i 2-3 dagar men minns inte hur snabbt den effekten kom.

Annons:
Labolina_73
11/26/08, 12:22 PM
#21

#20 ok,, ja  det är välan bara att vänta då och se om tabletterna är bra för mej eller inte..

Städgalen måste jag ju inte bli för att dom ska vara bra.. :-) men det gjorde ju inget..

men det jag mest vill känna av är ju att må bättre iaf..

och kanske inte ha så ont hela tiden.. :-S

//Linda

[aspie]
11/26/08, 2:30 PM
#22

Precis, förstår hur du menarFlört

se7en
12/10/08, 3:12 PM
#23

Jag kände effekt inom ett dygn, som natt och dag! Men som sagt, det var bara i början, nu kan jag bli pigg av Lyrica, men inte så pigg:) Önskar att det kommer en liten hyper-period igen, vill ju ha det fint till jul…

Labolina_73
12/12/08, 8:19 PM
#24

#23

oki, men vad härligt för dej.. :-)

Vad har du för styrka på dina?

//Linda

mittpyre
1/2/09, 5:38 PM
#25

Är det någon som vet hur fort man kan sätta ut Lyrica? Får inte tag i min läkare så här i helgtider Rynkar på näsan och kan inte fråga henne alltså. Vågar knappt äta mer av dem, men vet inte om jag törs låta bli heller! De har funkat bra i de 10 veckor jag ätit dem. De senaste dagarna har jag svällt upp av vätska och har läst att ödem är vanlig biverkan. Vill sluta så snabbt som möjligt men hur snabbt törs man göra det? Har ätit 500 mg/dag och igår började jag minska och tog 300 mg. Idag har jag tagit 75 mg och behöver nog ta 75 mg till idag. Ska ha tag i läkaren på måndag, har jag tänkt i alla fall.

Är det någon som slutat snabbt med sina? Hur mådde ni då? Usch vad man ska vara nojjig!

lightseeker
1/2/09, 6:18 PM
#26

har hört att man ALDRIG skall trappa ut en sådan medicin snabbt, tror tom. att det stod någonting om det i bipacksedeln.

Om du har ödem, så föreslår jag att du åker upp till akuten så att dom kan hjälpa dig med nedtrappningen, och ev. utesluta andra orsaker till ditt ödem.

Om dom har funkat bra för dig i 10  veckors tid, så vore det ju tråkigt om du måste sluta helt, med dom.

Från 500 mg, till 300 mg. har du minskat, men du vet väl bäst själv, i vilken takt som du ökade.

Men att därifrån hoppa till 75 mg, låter aningens  häftigt i mina öron, som sagt, åk in till en akut och låt dom hjälpa dig, så att det inte blir ett bakslag där du mår sämre istället.

mittpyre
1/2/09, 8:05 PM
#27

#26 tack för ditt svar! Jo, det står att man ska trappa ut sakta - men inte hur sakta, tyvärr. Jag ökade fr 150 mg/dygn till till 500mg under 3v, så borde väl kanske minska lika sakta, men blev orolig för att hjärtat skulle ta stryk av all ödem. Håller med om att det är ganska stora minskningar. Från 500 ena dagen till 300 en dag och sedan 150 (som det blir eftersom jag tänkte ta 75mg *2) några dagar. Får se om det funkar att jag pallar med att minska så fort annars får jag väl ringa akuten och snacka med dem, suck.

Annons:
lightseeker
1/2/09, 9:08 PM
#28

jag vet inte säkert, men det verkade som om biverkningarna avgör hur snabbt man trappar upp, så det borde ju vara samma sak när det gäller nedtrappning.

För personlig del, så tog det 6 veckor, innan jag kunde trappa upp från 75 mg/dag, till 150 mg/dag, så jag fortsätter att hålla den takten, annars klarar jag inte av att utföra någonting utan att falla omkull av utmattning eller yrsel.

Med min långsamma takt, så kunde jag tom. fortsätta med att simma 1 km ggr. 2/vecka, vilket kändes viktigt för att hålla mig i form. (helst med tanke på att så många har skrivit om snabba viktökningar. Även jag fann ett ökat sug/aptit, men har hållit mig till weetabix, eller frukt då.)

Som sagt ta det hellre sakta, men ta  hellre kontakt med akuten nu, eftersom du fick ett kraftigt ödem, det kan nog vara lämpligt att dom kollar upp dig, så att inget annat tillstöter.

[aspie]
1/3/09, 9:52 AM
#29

#27

Du ska trappa ner på Lyrica väldigt sakta. Första minskningen ska du hålla på med i kanske 1-3 veckor och samma sak med andra nertrappningen o.s.v.

Jag blev riktigt dålig trots den långsamma nertrappningen, så var försiktig och prata med en läkare innan du går vidare.

Jag fick oxå ödem av lyrica som resulterade i rosfeber och det var heller inte speciellt roligt kan jag lova.

Men trots allt är det jätte viktigt att du tar upp din ertrappning med läkare.

Lycka till och kram!

mittpyre
1/4/09, 11:31 AM
#30

Tack för svaren! Jag har gjort så att jag har halverat dosen dvs äter 225 istället för 500 mg. Provade att gå till 150 men ack vilken huvudvärk och illamående jag fick. Ska äta det idag med och ringa läkaren i morgon.

Ödemen är bättre. Svullen och stel men inte alls så illa som nyårsafton. Har fått klåda också så jag ska ta allergitablett också om det blir för besvärligt, men ännu så är det ganska lätt klåda. Typiskt när jag inte hade några direkta besvär med att börja ta Lyrica. Både oro och värk blev mkt mkt bättre av den.

Oron kom tillbaka väldigt fort när jag sänkte dosen, men å andra sidan vet jag ju hur det känns att vara nästan orosbefriad Skrattande.

Har även fibromyalgi och den värken hittade också tillbaka fort Skrikandes, men det går ju tydlligen att få den att bli bättre, gäller att hitta en medicin man tål bara Skrattande.  Kram på er alla!

[aspie]
1/4/09, 11:52 AM
#31

#30

Vadför slags klåda är det du har och vart sitter den? Rosfebern jag hade började med klåda, sen ömhet, sen stor svullnad och rodnad.

Jag kom till doktorn i ett tidigt skede så det blev inte så farligt. Var vaksam på detta

mittpyre
1/4/09, 1:33 PM
#32

#31

Det kliar lite lätt på ben, armar och rygg. Lite mer klåda på kinder och hals. Där är även som små knottror. Inte lika som vid nässelutslag utan mindre. Men helt klart att det är reaktion på ngt och då troligen Lyrican, tyvärr.

Började din rosfeber också med lite mer generell klåda eller hur var den?

[aspie]
1/4/09, 4:19 PM
#33

Nej, jag fick ju som sagt ödem först, sen började jag se att vänster fot  och vrist började svulla mer än den andra. Efter 2-3 veckor så började det klia på foten och den började rodna. tror jag hade små utslag oxå ovanpå foten.

Jag ringde för säkerhets skull till läkaren eftersom jag funderade på en ev propp. Men det visade sig då att det var ros eller rosfeber som de oxå brukar säga.

Jag fick omgående Kåvepenin så det lugnade ner sig ganska snabbt.

Låter som en allergisk reaktion du fått eller möjligtvis något stressrelaterat. Jag har själv sådan stressrelaterad klåda över hela kroppen samt kliande utslag som oxå är stressrelaterade.

Jag har skrivit en tråd om "Intensiv klåda" på psykologi iFokus. Titta gärna där om du vill Flört

Hoppas du får en läkartid i morgon så du kan få hjälp med detta

*Kram*

mollgan72
1/9/09, 7:25 PM
#34

Hej!

Jag fick Lyrica i augusti för smärtor och till en början mådde jag jättebra och fick hur mycket som helst gjort. Jag tar 150 mg om dagen och tidigare tog jag 2x150 mg. Det är ett tag sen jag minskade och märkte väl ingen större skillnad. Men nu har jag hamnat i världens depression. Tankarna snurrar och jag kan inte sova. Får för mig att alla tycker jag är värdelös och jag har tappat orken och lusten. Men när jag kommer ut bland människor är jag positiv. Har fått Lamotrigin och Cipralex tidigare efter en ganska djup depression och tar det fortfarande, men mår verkligen skit just nu. Jag ska till läkaren nästa vecka och vi får ju prata om det här. Skönt att jag inte är ensam.

Är det nån som har mått bättre efter att ha slutat med Lyrica? Jag har inte läst alla inläggen, ville mest skriva av mig.

Kram

Annons:
Rocktjejen
1/9/09, 8:59 PM
#35

usch vågar man verkligen börja med dessa Lyrica? jag tycker det låter som att flertalet utav er har reagerat negativt på den.Jag var en stark motståndare till mediciner när jag var yngre jag försökte verkligen in i det längsta att klara av min psykiska hälsa utan.Jag tar inte ens en huvudvärks tablett gärna,utan då måste det verkligen göra så ont så att jag inte uthärdar smärtan längre.

nåväl ska kankse inte nojja mig i onödan.

[aspie]
1/10/09, 8:47 AM
#36

#35

Nä, noja dig inte i onödan. Lyrica kanske funkar jättebra för just dig Flört

isa
1/10/09, 3:41 PM
#37

Jag har fått Lyrica, mot mina smärtor, men jag har inte vågat börja äta dem. Tycker de verkar "konstiga" för mig.

[aspie]
1/10/09, 3:52 PM
#38

#37 På vilket sätt verkar de konstiga för dig menar du?

isa
1/10/09, 4:54 PM
#39

#38 Jag tror inte de passar min typ av smärta och jag tycker det var så läskiga biverkningar, fast egentligen var inte biverkningar så annorlunda än vad det står på andra starka smärtstillande.

Men det skall sägas att jag är väldigt rädd för att prova nya tabletter. Det är lite dumt, för jag fortsätter med de gamla istället fast de inte hjälper så mycket.

[aspie]
1/10/09, 5:16 PM
#40

#39 Är det fibro du har eller? Vad har du för piller nu då?

Danila
1/29/09, 4:05 PM
#41

Var och träffade en ny förmåga på psykmottagningen idag och han skrev ut lycra 150mg till mig och det sulle jag äta en vecka sedan öka till 300mg. Har redan tryck i mig dagens dos men efter att ha läst era inlägg så tror jag nog att jag låter bli de tabletterna. Äter även sertralin 100mg mot min ångest ocg deperssion och det är tillräckligt med alla biverkningar som de ställer till med.

Annons:
Danila
1/31/09, 12:16 AM
#42

Ringde till en sköterska idag och rådfrågade om medicinen Lyrica. Hon sa att den är mycket lättare att sluta med än SSRI preparat samt att man kunde sluta med ganska kort varsel.

Frågan jag ställer mig är vem f…n man ska lita på. Alla är olika och upplever mediciner olika. En del tål inte penicillin och ibumetins lista på biverkningar i fass är också ganska gedigen.

Man har ju i regel en övertro på läkare och jag ville att de skulle hjälpa mig att bli av med tabletterna och nu sitter jag här med en jä…la mass nya piller.

I psykologins värld så är inget svart & vitt utan det finns diverse övergångar mellan olika diagnoser. Jag är en person som blir lugn när jag har kontroll på saker. Den här pillervärlden har vänt upp och ner på min outvecklade hjärna. Hoppas det här bara är något som gör mig starkare då jag måste få min kola att inse att man inte kan veta hur allt kommer falla ut.

lightseeker
2/1/09, 5:48 PM
#43

det du själv kan göra danila, är kanske att trappa upp långsamt (själv började jag med 75 mg till natten, och efter 6 veckor så lade jag till 75 mg på dagen, för så pass lång tid satt den starkaste kvar) så att du känner hur du mår på den.

Om du får starkare biverkningar, så är det väl bara att kontakta läkaren igen, du vet ju själv hur bra medicinen hjälper dig, först efter det att du har testat den.
Det kan aldrig någon annans erfarenheter ge dig svar på.

Rocktjejen
2/1/09, 10:04 PM
#44

jag fick ju Lyrica utskriver för min Generella ångest,började på 75 mg ggr 2 efter 1 vecka gick jag över till 150mg ggr 2 och hade inte ätit dom mer än över en helg.Jag var berusad "hög",tog snedsteg och sluddrade också.ringde till läkaren och frågade om jag inte kunde få gå ner till 75mg igen och då hålla på lite längre med den lägre dosen,för jag vill ju inte gärna ge upp direkt.Men samtidigt inte gå runt och vara full på dagarna och inte kunna ta hand om vovven m.m.

Så nu står jag på 75mg och det går bättre förutom den otroliga tröttheten då.

Kram Eva

Artemisgoat
2/4/09, 1:06 AM
#45

Någon som tar Lyrica 2* 75 mg morgon och kväll och  typ 15 mg Stilnoct till natten? Jag ska testa det ett tag nu och under tiden inte använda benzo. Före Lyrica använde jag benzo och Stilnoct.

Medicinen tycks ha luriga biverkningar, vikökning, Ödem, är inget jag vill drabbas av, såna problem hade jag aldrig med benzo. Blir det så går jag tillbaka till benzo.

Men kanske är det inte bra att använda samma medicin år ut och år in, att byta kan nog ändå vara värt ett test.

Mina problem är att kunna somna, obs inte sova. När Stilnocten gjort sitt, fått mig genom insomningsfasen, då tar min ordinarie sömn över, Helt ok. Med Stil somnar jag på 20 min. Utan - kan ligga en helt natt, upp 7 …Nu, somna 23.00 …härligt

Har även social fobi (Haft det sedan grunskolan) Benzo mot detta.

Rocktjejen
2/4/09, 11:59 PM
#46

Jag skrev lite oklart såg jag..äter lyrica 75 mg ggr 2

Ja det måste var jätte jobbigt för dig att inte kunna somna.jag hade en sån period i somras/höstas.

ang.benzon så är det nog så att läkarna vill minska på benzon och även erbjuda Lyrica.

Jag hakade också upp mig på biverkningarna men har än så länge inte märkt av något annat än den enorma tröttheten och att jag blev berusad när jag tog den högre dosen av lyrican.

Hoppas att dom ska funka bra för dig också.

så jag önskar dig lycka till!!

Kram Eva

sjuksyrra
2/26/09, 8:54 PM
#47

Jag har bara en sak att säga, Undvik benzo!!!De är otroligt vanebildande och det är ett helvete att bli av med när man väl är fast.

När jag var som sämst blev jag insatt på stesolid, tyckte då att det var helt underbart eftersom jag blev så lugn och härlig på dem. Jag vande mig snabbt vid dem och krävde allt större doser för att få ngn effekt. Gick tom så långt att jag inte tänkte på ngt annat än att få ta mina tabletter.

När jag tänker tillbaka på hur jag agerade och vilka tankar jag hade så blir jag oerhört rädd för mig själv. Kan tycka att jag som sjuksköterska borde haft kunskap att låta bli men när man mår dåligt tar man varje litet halmstrå. Idag är jag dock otroligt restriktiv med att ge stesolid till mina pat mer än i absoluta nödfall, eftersom jag vet vilket helvete det är att bli av med dem.

När jag trappade ut mina stesolid fick jag otroligt kraftig abstinens. Ngt jag aldrig mer vill uppleva. Har hört senare att det är värre att bli av med benzo än heroin och liknande preparat.

Var bara min åsikt!

pimmi
3/1/09, 12:33 AM
#48

Ojoj..började med Lyrica för några veckor sen, varit jätte trött och började för några dagar sen piggna till..Kände mig lite hoppfull och glad några stunder för första gången på, hm minns inte…………

Blev väldigt orolig då jag läste denna tråd, många som har haft dålig erfarenhet…Jag e ju väldigt duktig på att oroa migTungan ute

…..gillar inte att bli beroende av fler tabletter, har Zoloft o Imovan. Har mått så bedrövligt då ja försökt sluta med dessa….Har oroat mig för viktökningen då jag redan har poblem med ätandet, ju sämre jag mår ju mer läskig föda stoppar jag i mig…..

Sjukt livet är…min bästa vän ligger på sjukhus för sin anorexi och jag äter så jag mår illa…….

En dag i taget!Cool

Annons:
Rocktjejen
3/2/09, 12:37 AM
#49

Ja tröttheten är enormt jobbig tycker jag..men vad skönt att du piggna till iaf.

jag förstår dig jag är också väldigt duktig på att oroa mig..men det är ju så individuellt det här med mediciner.

Jag gillar inte heller att bli beroende utav fler mediciner. nu har jag svårt att hålla reda på om jag har tagit dom eller ej så det är jätte jobbigt.

när jag började med Lyrica så var det just viktökningen som oroade mig,.då jag redan väger tillräckligt och lite till..men än har jag inte gått upp i vikt…peppar peppar..

rokie
3/11/09, 1:06 PM
#50

Jag äter Lyrica sedan ungefär 1 år, och biverkningarna var mycket kraftiga, fick en stark eufori men efter en vecka var dom borta tar nu 600 mg fördelat på morgon o kväll tar dom p,g,a ryggproblem,

men några större biverkningar har jag inte nu det fungerar bra, men jag skulle alldrig kunna ta dom vbh då fick jag lägga bilnycklarna på bordet, men tyvär får jag ta dom dagligen för att inte få dessa biverkningar,

Lycka till er alla där ute,

Rocktjejen
3/17/09, 12:55 AM
#51

Jag tar Lyrica för min ångest och skall egentligen äta 150 mg ggr 2..men har fått avbrytit morgon dosen och tar endast på kvällen.Jag reagerar som om jag vore as packad och så kan jag inte vara på morgonen för då skulle jag inte fungera alls. och dessutom blir jag hemskt orolig i kroppen av att känna denna känsla utav att vara så trött och as packad..känns ju som att man utsätter sig för lite mer risker också ungefär som när man dricker alkohol och tappar omdömet. nej jag får nog ta upp det här med en läkare tror jag bestämt..

pimmi
3/17/09, 7:55 PM
#52

Följer med intresse denna tråd. Tänk så olika vi är! Tar nu endast Lyrikan på morgonen då det kröp i hela kroppen då jag tagit min kvällstablett och lagt mig för att sova. Trodde att jag skulle bli galen. Tycker som rocktjejen att lyrikan påverkar mig på ett otrevligt sätt…min balans, tycker att jag e på vippen att ta sne steg ibland..

Blir det ojämn balans när man bara tar en gång om dan???

nebula
4/15/09, 1:39 AM
#53

Hej alla!

Har ett flertal år tampats med social fobi, förväntansångest & agorafobi. Har sedan 2003 tagit Citalopram dagligen. Har på senare tid börjat fundera över om den verkligen gör någon nytta & har tagit upp det med min läkare. Sist jag var där (i förra veckan) skrev han ut ett recept på Lyrica. Ska börja på lägsta dosen, 25mg, 2 ggr per dag.

I allmänhet är jag ingen motståndare till piller, tycker att det är bra att det finns saker som kan hjälpa mot diverse problem, men när jag satt där & fick Lyrica utskrivet kändes det inte så positivt längre. Speciellt inte nu, efter jag läst om biverkningar, etc… Tidigare har jag nog haft tur med sånt, inte fått så mycket & det har gått över ganska fort, men nu är jag inte lika lugn. Framförallt inte när det gäller yrsel eftersom det är en av mina stora rädslor, är bl.a rädd för att svimma ute bland folk.

Har läst igenom denna tråd & tycker att det är oroväckande att så många skriver om nästan samma sak; att början är bra/euforisk, att man blir företagsam & uppåt men att det sen dalar & blir rätt kasst, att man måste höja dosen, m.m. Eller att man känner sig drogad, yr, etc. Självklart är det, som med det mesta, individuellt, men ändå.. det är så många som beskriver samma sak och jag pendlar mellan att tänka att jag i alla fall ska ge det en chans och att inte göra det. Ska ringa min doktor & prata mer med honom, för det var inte mycket jag fick veta när jag satt där, eller ja.. bara de bra sakerna då. Och mesig & "duktiga tjejen" som jag är så sitter jag mest och ler & glömmer av alla frågor & problem & vill bara gå därifrån. "Jodå, doktorn, jag tycker nog att allt är helt ok!" Mm, visst.

Men i alla fall.. nu har jag babblat loss här utan att egentligen säga någonting tror jag, hehe, men summan av allt är iaf att jag fått recept på Lyrica & vet inte om jag vågar ta dem eller inte. Har inte hämtat ut dem än iaf.

isa
4/15/09, 8:26 PM
#54

Som sagt, jag vågar inte heller äta dom.  Har fått dem mot mina smärtor och min panikångest. Men jag kämpar på utan  antideppressiva, och fortsätter med  Naproxen och dexofen mot mina Endometrios-smärtor.

Peacemaker999
4/20/09, 11:45 AM
#55

Har använt Lyrica i ca två år nu för GAD, efter experimenterande har jag kommit fram till att tricket är att bara använda den 1-4 ggr per vecka, brukar bara ta den på helger då 300mg/dag, en dos på morgonen, om man tar den regelbundet så brukar dom positiva effekterna försvinna och biverkningarna tar över, men vid användning vid "behov" så behåller man dom positiva effekterna.

Brukar ta dom på helgerna Fredag-Söndag sedan hålla upp över veckan.

Misstänker bla annat att vid regelbunden användning, förutom tinnitus och ödem, så fick jag en ökning av infektioner, främst i mina tänder, har haft 5-6 st senaste året som kostat mig massa pengar och lidande, även infektioner i mina höfter, aldrig haft något sådant förut.

Lyrica är en drog som ska hanteras med respekt, och man bör ge kroppen en chans till återhämtning från den, lyssna på kroppen!

Peace!

Annons:
pimmi
4/20/09, 10:57 PM
#56

Har efter lång tid av min trötthet som infann sig efter endast några dagar av lite ljus i mörktret….så har jag beslutat att sluta med Lyrikan. Kanske testar jag hur det funkar att ta vid behov som funkar för en del här. Life goes on…..

Torkelson
7/21/09, 12:44 PM
#57

Jag själv äter 225mg två gånger dagligen, är väldigt trött men känner mej mer harmonisk. äter även efexor

Bromelia
7/21/09, 7:35 PM
#58

jag har ätit lyrica mot smärta och oro i snart 3 veckor nu, jag tar 150 mg till kvällen och tycker att de funkar kanon bra, hade tidigare tryptizol och naproxen på kvällen men har nu lyrica och naproxen. Har nog inte mått så här bra på länge. var mycket trött i början men det börjar ge med sig nu.

malou98
8/29/09, 9:49 AM
#59

Har ätit lyrica i ca fyra månader och har haft massor av biverkningar, fö att nämna några snedsteg, illamående svårt hitta ord,ont i ögonen, dimsyn trött het, men dom har försvunnit ju längre jag ätit dom började med 100mg och är nu uppe i 200mg har ätit 200 mg så just nu är jag inne i den euforiska fasen som lyrica  ochså ger som biverkan men som man önskar ska sitta i hela tiden, får massa energi och tycker saker är roliga att göra ingen ångest.

Jag tror att som med dom flesta psyk mediciner så ska man ge dom lite tid och kanske stå ut med biverkningarna ett tag. För det gäller ju att hitta rätt dos.

 för att man ska må bra, det är ju det som är så svårt med alla antideprissiva läkemedel att dom hjälper ju inte med en gång utan det tar ju ett tag innan man vet om dom hjälper eller inte.

Så ge det lite tid och sluta inte bara för att ni läser om alla biverkningar, nästa medicin ni får kommer också att ge biverkningar.

Jag stod ut med mina  för jag ville så gärna slippa min depprission  och då kan jag stå ut med lite biverkningar och bara hoppas att dom försvinner med tiden och att jag kommer att må bra.

Man får fråga sig vilket är värst biverkningrna eller deprissionen.

Lycka tillSkrattande/Marie-Louise

Livsangel
11/1/09, 11:09 PM
#60

Jag har haft lyrica i litet mer än en vecka nu och har redan hunnit ha jätteångest idag. Men det kan ju likagärna bero på att det har varit inbrott hos mina svärföräldrar. Men jag gillar inte att ta den här medicinen trots att jag har e hel del ångestminskning på den. Jag är rädd att bli beroende. Jag har 75 mg per dag. Och då har jag dessutom nozinan, cisordinol, cipramil, lergigan och atarax som psykmedicin dessutom. Och ja, jag vet att det är mycket men jag klarar mig inte utan dem.

Ha det så bra allihopa!

Livsangel
11/1/09, 11:11 PM
#61

Jag vet också att lyrica är narkotikaklassad i USA men att det inte finns planer på att narkotikaklassa den i Sverige. Jag ha varit i kontakt med Pfizer.

Guds ljus åt er allla!

svava
11/2/09, 1:27 AM
#62

hej

Jag har börjat med lyrikan 2 ggr. Jag tycker att den är jätte bra.

Första gången satte dom in en hög dos och då orkade jag inte med alla biverkningar.
Andra gången började jag med bara 25 och gjorde en väldigt långsam upptrappning till 75 *2

Det gör att jag inte har så stora svängningar, med "uppåt" känsla, utan den är jämn och fin.

Lyrikan är ur blodet på 36 timmar, så det är lätt att sluta med dom. Jag menar då rent fysiskt.

Jag märker direkt om jag missat tex morgon dosen. Då kommer mina hemska hemske tankar och jag står inte ut med mig.

(jag tycker inte det är så farligt alls med dina meds.. en period åt jag 16 st* 4
Så länge du behöver medicinen, är det helt ok.
Men det är bra att göra regelbunda själsgranskningar och fråga sig själv " Är jag beroende"

Jag tycker att du ska ge Lyrikan en chans. Det är som malou #59 säger … det tar en stund innan man känner den rätta effekten..

kram

svava

Annons:
visslaren
11/27/09, 3:29 AM
#63

Jag äter 150mg x 3. Har ätit medicinen i 3 år men så hamnade jag i fängelse, satt 11 månader på Skänninge Anstalten, där satte de ut den för jag var en behandlingsavdelning och de gillar inte mediciner där som är "sinnesförändrande". 12-stegs behandling ni vet…

Men jag muckade i lördags, träffade min läkare i onsdags och fick tillbaka medicinen. Mår jättebra på Lyrica, jag lider av GAD (Generaliserat Ångest Syndrom) och eftersom husläkarna inte gärna skriver ut benzo om det inte är riktigt allvarligt så är Lyrica det bästa alternativet.

Lyrica slår ju på GABA-systemet precis som bensodiazepiner och alkohol.

När jag tar Lyrica så försvinner min ångest inom 1 timme. Och äter  jag 300-600mg på en gång så får jag eufori och det är ju inte fel. Men jag försöker att bara ta 1-2 tabletter vid behov när jag inte står ut. För det är jättelätt att bli beroende av känslan och Lyrica är fysiskt beroendeframkallande, det vet ni alla som försökt sluta efter regelbunden användning.

Hur som helst för mig är Lyrica det bästa alternativet. Jag kan inte hantera min ångest annars, då slutar det med att jag självmedicinerar med droger (framförallt opiater men även benso).

Man får passa på att få det utskrivet nu när majoriteten av läkarna är positivt inställda till Lyrica. Jag har hört rykten om att Lyrica ska narkotikaklassas i Sverige nästa år. Ska kontakta Läkemedelsverket för information om detta.

Lyrica fungerar, jag har även ryggvärk pga lätt scolios och Lyrica hjälper även mot det. De enda biverkningar jag upplevt är viktuppgång (man får stor aptit) och yrsel i början. Annars ingenting.

Så jag rekommenderar Lyrica, men försök att inte äta den regelbundet utan vid behov, då fungerar den bäst och man behöver inte äta så stor dos heller, det räcker med 150-200mg för att lindra generaliserad ångest och 300-600mg vid panikångest.

Mvh
/visslaren

Upp till toppen
Annons: