Annons:
Etikettvad-är-ångest
Läst 5122 ggr
Thorsson
7/16/08, 3:43 PM

Vad är ångest?

Precis som titeln lyder, vad är ångest? Skrev en tråd på hälsa.ifokus,se om att jag spyr bara sådär, vaknar kallsvettig och spyr, mår inte illa eller något sånt.. Bara måste spy osv.. Fick många svar och någon frågade om det kunde vara ångest. vet dock inte vad ångest är och fick tips om att jag skulle fråga här! :)

tacksam för svar/ Linda

*vet ej om inlägget ligger i rätt tråd*

Annons:
paronskrutten
7/16/08, 4:07 PM
#1

Gjorde en ny grupp!

/Helena, medarbetare

Helena

Thorsson
7/16/08, 4:17 PM
#2

Tack så mycket! :)

Citronmeliss
7/16/08, 4:26 PM
#3

Hej, Thorsson!Glad

Orsaken till ditt aktuella mående kan ju vara både fysiskt och psykiskt och det är nog bäst att en läkare avgör vilket.

Men på din fråga om ångest så läste jag en beskrivning i boken: "Tankar om ångest och dess orsaker, uttryck och vägen bort ur den" som filosofie doktorn och legitimerad psykolog Christer L Nordlund skrivit…
"ÅNGEST ÄR ETT BETEENDE OCH BESTÅR AV KROPPENS REAKTION SOM SVAR PÅ ETT UPPLEVT HOT. HOTET FINNS ENBART I DEN ÅNGESTFYLLDES TANKAR OCH LEDER TILL EN FYSISK OCH PSYKISK ANSPÄNNING SOM PERSONEN GER NÅGOT UPPLOPP ÅT"

Web4health.. citat: "
Ångest är ett obehagligt, känslomässigt tillstånd som karakteriseras av stark rädsla samt oönskade och påfrestande fysiska symptom"

Det kan ju vara så att du spänner och oroar dig "omedvetet" på dagtid över något, men det blir först på natten när du slappnar av och sover som reaktionen kommer..

Jag vet flera som just mår dåligt nattetid av ångest, vaknar upp illamående även om de inte alltid behöver spy..

Fast själva reaktionen är som hos dig att det bara kommer trots att de inte legat och oroat sig innan de somnar, utan vaknar upp och mår fysiskt dåligt på olika sätt..Fundersam

Om du inte varit hos läkaren så skulle jag ge dig rådet att beställa tid på din vårdcentral för att komma till klarhet vad det beror på!

Kram, Citronmeliss

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Thorsson
7/16/08, 4:33 PM
#4

#3. Tack för svaret! :) Får se hur det blir med läkaren, :) Kvällen innan där så var jag typ ledsen, nere osv.. Kan det ha något med detta att göra. Kommer inte ihåg hur det var har varit med de gångerna innan.

Kram, Linda

Citronmeliss
7/16/08, 4:42 PM
#5

Ja, vi är ju olika känsliga vid olika tillfällen så det är möjligt!

Men, du kan ju också ha ätit något som din mage inte klarar av?

Försök att minnas händelser och även vad du gjort och ätit i fortsättningen så du kanske kan se ett mönster i vad som utlöser det!

Läkaren är klart ditt val, men tveka inte om du mår sämreFlört

Kram!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Zaphix
7/17/08, 3:58 AM
#6

För mig känns ångest som att man är rädd, men man vet inte vad man är rädd för.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Thorsson
7/18/08, 12:20 AM
#7

#5. Åt det jag brukar äta, så det var nog inte det.. :/ Ska försöka minnas händelser, enklast så kanske.. :)

Kram :)

#6. okey, kan ju va något! :)

Challa86
11/3/14, 8:50 PM
#8

Ångest är en oidentifierad känsla. 
När man vet vilken känsla man egentligen känner, blir det lättare att slåss mot 'ångesten'.

challameow.wordpress.com 

[Tuulikki]
11/4/14, 11:50 AM
#9

#8 Tråden är 6 år gammal (så du vet om du inte får svar) :)

Mitt sätt att förklara ångest är trycket över bröstkorgen, den gnagande känslan inombords och "jagvetintevartjagskatavägen-känslan".

Challa86
11/4/14, 12:51 PM
#10

#9 Det var jag medveten om när jag postade mitt inlägg.
Jag förstår inte varför det ska vara nödvändigt att poängtera just det varenda gång någon kommenterar i en "gammal" tråd. 
Ångest är väl lika aktuellt nu som för 6 år sedan. 🙂

challameow.wordpress.com 

[Tuulikki]
11/4/14, 8:16 PM
#11

#10 som jag skrev, så du vet om du inte får svar :) 

annars håller jag med dig om att det bara är bra och kul när gamla trådar uppdateras.

Geru
11/4/14, 9:21 PM
#12

Hmm. Av vad jag ser som ångest är det väl en form av stresskänsla som egentligen ska uppstå när man står i situationer med otroligt svåra val. Te.x. så får vem som helst ångest om man var tvungen att välja mellan den ena kompisens liv eller den andra, om det faktiskt var en sådan situation.

Problemet är väl att samma känsla kan användas i andra situationer där den inte alls egentligen är befogad, som när jag själv te.x. har mycket att göra och inte vet hur jag ska börja, eller när. Då kan jag få ångest. Även fast situationen inte alls är i närheten på så hotfull som den borde vara för att man ska få ångest.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: