Annons:
Etikettvad-är-ångest
Läst 2330 ggr
lillaS
2008-12-26 00:11

Ett hej och ett liv.

Hej alla. Ny här på forumet och jag väljer att vara anonym tills vidare men vill ändå berätta om mig eftersom jag nu inser att jag behöver hjälp. Även om mina problem kanske inte är de mest allvarliga så gör det att jag har svårt att få mitt liv att fungera.

Min barndom var trygg fram tills mina föräldrar skilde sig och min pappa flyttade till ett annat land. Men, jag var alltid lite annorlunda. Jag var inte mobbad och hade alltid mycket vänner. Men, jag var extremt stark och redan då kunde ingen knäcka mig. Andra barn kunde försöka reta mig då jag alltid gick min egen väg och sa emot om jag inte uppskattade saker. Men, de som försökte slutade fort eftersom det aldrig bet på mig. Jag har varit en ledartyp. Ett av de tidigaste minnen jag har är min mamma som säger "om någon är väldigt dum så är det ok om du slår dem, jag kommer att stå bakom dig." Det citatet har jag burit med mig och det har hjälpt mig att gå min egen väg. Hon höll sitt löfte den dagen jag hamnade i slagsmål i tvåan på lågstadiet. Det var en tjej jag inte kom överens med och till slut slog jag henne, vi pratade med hennes mamma och sen blev det inget mer med det.

Sen kom den dagen då min pappa flyttade. Han ljög och sa att han skulle komma tillbaka, men nu har jag insett att han visste att det inte skulle hända. Han har nu bott i ett annat land i femton år. Jag har burit mycket vrede mot honom men nu insett att jag måste förlåta honom och vi har idag en väldigt bra relation.

Men, att pappa flyttade ledde till att jag sökte killar som substitut. Sen jag var fjorton har jag haft killar konstant i mitt liv. Långa förhållanden, korta och dater och många one-night stands. Mitt första långa förhållande var med en äldre kille och här började mitt mönster synas. Det möstret jag nu lider av och behöver hjälp att förstå.

Jag är snygg, smart, charmig, välutbildad och går fortfarande min egen väg. Det är svårt att säga sånt här utan att låta dryg men killar faller för mig och de faller pladask. Det skulle vara enkelt att säga att jag låter det hända om och om igen för bekräftelsens skull, men egentligen är jag likgiltig. Jag har varit trygghetsnarkoman efter pappa flyttade, men nu börjar jag undra. Alla mina långa förhållanden slutar på samma sätt. Jag är inne på min tredje sambo och mitt femte långa förhållande. Jag är helt kompromisslös och vägrar vika från min väg en tum, vilket gör att killarna blir en bi-del i mitt liv. De känner av det men lämnar mig inte. Istället blir de mer och mer "lydiga" och gör allt för att jag ska älska dem mer. Och, jag älskar dem och  varje gång vill jag verkligen att de ska vara kvar resten av livet. Ändå förstör jag mina förhållanden aktivt och medvetet.

Det är här jag är destruktiv. Jag förstör för mig själv och jag ser till att killarna blir patetiska, vilket gör dem just patetsika i mina ögon. Bara för att jag ska kunna lämna dem då de inte längre är människor jag kan vara kär i.

Mina vänner ser mig som den starka, väldigt duktiga tjejen som jobbar heltid och pluggar på hög nivå på heltid samtidigt som jag har förhållande och mycket djur och dessutom hinner med dem. Jag drar till mig folk som mår dåligt och tillsammans ältar vi deras problem. Jag är mer eller mindre hyperaktiv och har alltid levt på detta sätt. Tusen olika saker igång samtidigt och få av mina nya fantastiska projekt blir färdiga.

Jag får en hel del depressioner som jag alltid har tagit mig ur själv. Är ju den starka. Den här gången är den däremot djupare och jag har svårt att klara av det själv. Mina vänner har nu börjat inse detta och jag själv inser att den starka mask har de genomskådat för länge sedan på grund av mitt upprepande mönster med killar bland annat.

Nu är jag i den situationen igen. Jag har en fantastisk kille sen två år tillbaka. Vi har haft det tungt och jag ställer nu oromliga krav på honom bara för att kunna göra slut snart. Jag är inte rädd för att vara ensam, men just denna gång finns det en kille som står och hoppas på mer. Han vet att det inte kommer att hända, ändå låter jag honom fortsätta.

Vet inte om det är manipulativitet från min sida, men, jag har en god kontakt med de flesta av alla killar jag dateat och varit tillsammans med och alla har mer eller mindre svårt att komma över mig, men vill vara vänner om de inte kan få mer. Det har jag skitit fullständigt i tidigare, men inte längre.

Nu börjar jag inse hur likgiltig jag är inför hur andra människor känner och jag känner mig som en väldigt väldigt dålig människa. Depressionen har nu hållit i sig länge. Jag fungerar och gör allt jag ska, men det blir svårare och svårare och många dagar sitter jag och bara stirrar rakt fram istället för att plugga som jag borde. Det går ut över mina djur, min kille, mina studier och framför allt mig själv.

Vet inte vad jag vill med denna låååånga text, men kände att jag behövde skriva av mig lite. Kanske få amatördiagnoser eller lite pepp för att komma iväg till en psykolog.

Annons:
Aviendha
2008-12-26 00:26
#1

Styrka har du som delar med dig. Känner igen den destruktiva sidan med killar, kanske är du som jag som inte "klarar av" att blir sårad, och därför avslutar det innan det kan hända. Vad vet jag, jag har ju inte ens löst mitt egna problem ;)

Ibland behöber man lite putt för att komma över kanten i gropen man befinner sig i, och du har ju funderat på att gå till en psykolog, så varför inte testa? Funkar det inte så är du ju på samma ruta som nu, men det kan ju bli bättre och ge mer än en tillfällig lösning med.

Hoppas det löser sig för dig, för det låter inte som att du vill ha det som det är, och du har styrkan. Använd dig av den, för den kommer hkälpa dig. Du är värd mer än att bara gå på autopilot för att hålla den där älskade och hatade rustningen och masken uppe.

lillaS
2008-12-26 00:36
#2

Tack. Vet inte hur mycket som ligger bakom en rädsla att bli sårad. De gånger jag blivit sårad, oftast av vänner och inte av killar, har jag aldrig varit rädd för att ge dem en andra och en tredje chans. Jag litar totalt på min styrka att komma igen efter ett fall som orsakats av någon annan. Det är likgiltigheten som tär på mig, att jag inser att jag faktiskt inte bryr mig ett skit om vad andra människor tycker om mig, så länge jag kan gå i de planerade stegen jag har. Kanske förnekelse…

Men, har med att göra att jag klarat mig själv sen jag var tretton och trivts med det.

Aviendha
2008-12-26 17:29
#3

Likgiltigheten kanske har vart din "räddning". Man kan ibland ha sina olika strategier för att klara av situationer. För mig var det benhård kontroll på mig själv och mina känslor.

Förstår att det tär på dig, och jag hoppas att det vänder så småningom för dig, så du får känna allt, uppleva allt och leva livet fullt ut.

Upp till toppen
Annons: