Annons:
Etiketterposttraumatiskt-stressyndromptsd
Läst 2456 ggr
[aspie]
2009-02-15 13:41

Olika former av PTSD?

Min psykolog sa att jag har någon form av PTSD men när jag googlar och letar så finner jag inte någonstans att det finns olika former av PTSD.

Är det någon här som vet om och i så fall vad det finns för olika former av PTSD?

Annons:
HannaM
2009-02-16 00:10
#1

Ingen aning, undrar vad det skulle vara för olika sorter? anske kan det vara olika sorter beroende på vad man råkat ut för? Eller så utryckte han sig bara klumpigt? Hoppas någon annan vet bättre än jag.

[aspie]
2009-02-16 10:22
#2

Fick förklarat av en att det bara finns en typ av PTSD men att orsaken till PTSD är olika, men det visste jag ju redan.

Fattar inte varför min psykolog sa så Förvånad

LinnB
2009-02-16 14:19
#3

Han måste ju ha snubblat lite på sina egna ord.. har aldrig hört att det ska finnas olika typer av PTSD… men precis som ni skriver, att orsaken kan vara olika. Förvånad

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

[aspie]
2009-02-16 15:23
#4

Läste nyss i en bok som heter "Själens dolda sår" (vägar till diagnos och behandling av postraumatisk stress) Av bl.a Brita Hännestrand, Evalena Lindholm m.fl.

Där står det så här:

PTSD används idag som en samlingsdiagnos som innefattar flera olika former av psykisk traumatisering.

Typ I-trauma eller "singeltrauma" innebär en avgränsad psykisk traumatisering. Det handlar oftast om ett enstaka trauma, t.ex. olyckor av olika slag (med bil,tåg,flyg etc.),brand, naturkatastrofer, rån, misshandel och övergrepp.

Typ II-trauma däremot omfattar en mer generaliserad utdragen psykisk traumatisering. Den kännetecknas oftast av långvariga och upprepade trauman, t.ex tortyr, systematisk misshandel, eller långvariga sexuella övergrepp.

Inom denna grupp ryms diagnoserna komplex PTSD, eller eller DESNOS (Disorders of Extreme Stress Not Specified).

Om jag går till mig själv och tänker efter hur mitt eget liv varit och att min psykolog säger att jag har någon form av PTSD så måste det helt klart vara DESNOS han menar. Tror jag Obestämd

Så nu fick jag svar på min egen fråga. Den som söker skall finna!Flört

HannaM
2009-02-16 20:57
#5

Aha, dagens nya kunskap rinner in. Intressant!

[aspie]
2009-02-16 21:51
#6

Alltid spännande att lära sig något nytt Flört

Annons:
LinnB
2009-02-17 01:26
#7

Så sant, så! Skrattande

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

[aspie]
2009-05-15 11:58
#8

igår fick jag reda på att jag har typ2 av PTSD Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: