Annons:
Etiketttotalt-onödigt
Läst 1371 ggr
Veyla
4/11/09, 11:58 AM

Svenska lagen: Tårta eller bajs?

nå, vill ni ge lagen tårta eller vill ni kasta bajs på den? 

Den är förmodligen inte genuint bra/dålig. Men har den strulat till mer än den är värd i era liv? Hur har den påverkat erat liv?

Annons:
Veyla
4/11/09, 12:02 PM
#1

Personligen önskar jag att vi (svenska folket) Fick vara med att bestämma lagarna i vårat "demokratiska" land.  De flesta lagar hade en bra mening från början men har utvecklats till det sämre. jag anser att lagen bör hjälpa folk, inte vara ett hinder.

Jag ser lagen som ett hinder och jag kastar Bajs på den.

runas
4/12/09, 3:13 PM
#2

Önskar det fanns ett fjärde alternativ nåt emellan bajs/tårta.

Jag har tack vare lagen fått massor med hjälp men även blivit ordentligt överkörd oxå…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

evrekaw
4/12/09, 8:43 PM
#3

Instämmer med #2 Det finns ett mellanting mellan ris och ros… Allt är inte bajs - allt är inte bra heller…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Veyla
4/12/09, 11:59 PM
#4

Men om ni bara har det att väla mellan då? Flört

runas
4/13/09, 8:52 AM
#5

#4 Hmm, svårt…i mitt fall måste jag nog då säga tårta…ja mer tårta än bajs, just nu iaf. Tidigare var det bajs.

Kanske en bajstårtaFlört?(urk!)

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Veyla
4/13/09, 5:06 PM
#6

Haha, låter ju underbart runas ;)

Annons:
HannaM
4/13/09, 7:27 PM
#7

Svenska lagen? Jag har svårt att tycka en sak om så mycket olika saker. Jag menar, det finns ju massa lagar om helt vitt skilda saker, jag tycker att det är bra att man inte får begå brott tillexempel, eller våldta någon.

Sen finns det andra saker som inte är så bra alla gånger.

Aviendha
4/14/09, 12:15 AM
#8

Är det lagen i allmänhet som menas? Tja, den har sina idiotiska sake för sig, men även sina guldkorn. Övervägande bra om man jämför med ett totalt lagfritt samhälle, absolut!

Veyla
4/14/09, 12:24 AM
#9

nja,Hanna och aviendha. Jag tror att även om vi skulle avskafa svenska lagen så skulle människor i våra olika samhällen skapa sig egna. Det är inte socialt accepterat att våldta någon och många blir upprörda över det och skulle skippa rättvisa ändå.

Men nu har vi svensk lag och jag undrade nog mer hur den påverkat erat liv. Om den har varit mer positiv än negativ?

Hayley
4/14/09, 8:39 AM
#10

svårt att bara välja antingen eller. Större delen av mitt liv har den påverkat mig välldigt negativt men den har även räddat mig ett flertal gånger.

Det finns en massa lagstadgar som jag skulle vilja ändra på, hur länge man får sitta för misshandel, att man inte kan komma ut för gott uppförande, att man fortfarande skall kollas upp efter att man kommit ut ur fängelset till exemplet. Sånna saker hade gjort mitt liv mycket enklare.

Men å andra sidan så fanns det där och skyddade mig när jag som mest behövde det. så att bara säga antingen eller blir för mig som att bara se världen i svart och vitt, utan gråtonerna, något som jag lärt mig att inte göra :S

HannaM
4/15/09, 1:42 PM
#11

#9 visst fast några skulle alltid tycka att det var ok att våldta och om dom då fick springa som dom ville skulle inte jag vilja vara med i alla fall. Och om det då är så att vi sklle skapa den lagen ändå eftersom vi inte accepterar det så tycker jag den existerande lagen är bra ändå, den är ju i såfall verkligen en spegel av hur vi vill ha det.

Aviendha
4/15/09, 6:18 PM
#12

#9 Till viss del men ändå inte. Vissa är opportunister, skulle stjäla och härja eftersom de skulle tjäna på det. Andra skulle åka obesiktigade bilar av lathet och ekonomi trots att det är väldigt viktigt ur säkerhetssynpunkt ;)

Upp till toppen
Annons: