Annons:
Etikettdiagnoser
Läst 13821 ggr
runas
6/4/09, 10:56 AM

Trikomani

Finns det någon/några här som har /har haft trikomani dvs plockar hår?

Jag har problemet och vill desperat sluta men jag bara inte kan! Plockar ögonbryn, ögonfransar och på huvudet, ibland riktigt illa, vill verkligen inte men hur sluta!?

Tips, snälla!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Annons:
Aviendha
6/4/09, 1:03 PM
#1

Nope, inte vart i närheten av det, men det måste vara jobbigt! Har du sökt professionell hjälp för det? Det är nog det bästa tips jag kan ge. Den finns att få =)

Tavar
6/4/09, 3:49 PM
#2

Jag och en kompis till mig har det, fast varken han eller jag har funnit något sätt att få kontroll över det… Det närmaste kontroll jag har är att jag iaf låter något vara kvar på ögonbrynen :/

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

evrekaw
6/4/09, 10:11 PM
#3

Visste inte ens att detta fanns! Kan du inte berätta mera?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

runas
6/4/09, 10:21 PM
#4

#3 Berätta? Ja…ett inre tvång att plocka av sig hår, framför allt(hos mig iaf) vid stress, ångest, tristess, ja alla starka känslor.

Plockar ibland av mig alla ögonfransar och ögonbryn, har vid flera tillfällen plockat stora kala fläckar på huvudet som tack gode gud växt ut igen!

Går inte att sluta!

#1 Har sökt hjälp för det men prognosen är tydligen urusel i kombination med Asperger…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Tavar
6/4/09, 10:38 PM
#5

Men trikomani räknas väll som en typ av tvångshandling? Men som sagt, jag har inte fått veta något som hjälper en att sluta… :/

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

patti2
6/4/09, 11:37 PM
#6

Vad sur jag blir på reklamen mitt i tråden. Kollar de ämnet i tråden innan de sätter in reklamen? Nordic hair- Laserbehandling mot håravfall. Ja, det löser säkert problemet. SuckRynkar på näsan

Annons:
evrekaw
6/4/09, 11:58 PM
#7

#6 Ja, jag tror det… I en tråd där vi diskuterade skönhet kom ett sånt där reklaminlägg om bröstförstoring!! Hur sjukt som helst. Vi diskuterade främst att ytan inte är allt…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Tavar
6/5/09, 1:33 AM
#8

#6 Känns som att den bara söker i en databas på sådant som kommer upp i tråden, då det är logiskt som en dator Obestämd

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Rocktjejen
6/5/09, 3:41 AM
#9

Jag tror att jag hade det..lite tvång var det och samtidigt utav stress..nu pillar jag i hårbotten vid stress o pillar hål så att jag blöder..det är också lite som ett tvång..tills jag kommer på mig själv vad jag håller på med..men vips så är jag där igen med handen o pillar…Jag sluta att dra mig av mig hårstrån från huvudet när en kompis kommenterade att jag hade en kal fläck där uppe på huvudet..då blev jag rädd och tänkte att så ville jag ju inte gå runt o se ut.

runas
6/5/09, 9:04 AM
#10

Ja det är helt klart ett tvång, kommer på mig själv ibland att rycka hår men kan likväl inte sluta, och riva sönder hud så det blir sår gör jag oxå fast på armar och ben, skitkulRynkar på näsan.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[aspie]
6/5/09, 9:38 AM
#11

När jag var liten/ung slet jag loss stora hårtussar från mitt huvud och bet sönder mina armar bl.a.

Förmodligen pga ångest och stress. Har ev oxå Aspergers eller/och ADHD och PTSD m.m

Minns att jag slet av håret och bet mig när ångesten blev för stor. Fast jag vistte ju inte att det var ångest då förstås och det visste nog inga läkare heller för den delen.

Idag snurrar jag bara slinor i håret som tycks verka lugnande på något sätt Obestämd

Rocktjejen
6/5/09, 3:00 PM
#12

Det här hittade jag när jag sökte på tricomani..fast det stavas annorlunda bara.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trichotillomani

Kram Eva

Rocktjejen
6/5/09, 3:15 PM
#13

#10 har du någon kontakt med läkare på psykiatrin tex. berätta då om detta så måste ju dom hjälpa dig..jag förstår att det är jätte jobbigt för dig och du vill inte detta egentligen..men att det är så fruktansvärt svårt att styra sina handlingar själv..jag vet ju det av egen erfarenhet..Jag hoppas innerligen att du kan få den hjälp som du så väl behöver..

Varma kramar Eva

Annons:
Tavar
6/5/09, 4:27 PM
#14

Har du försökt komma in på en KBT-behandling? Vad jag hört är det det som ska fungera bäst och ger längst kontroll. Har du ngon som kan hjälpa dig söka hjälp som en psykolog eller liknande?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
6/5/09, 5:27 PM
#15

Det stod på wikipedia att detta är vanligt ihop med ADHD och förmodgen oxå då vid AS.

Har du gjort en neuropsykiatrisk utredning runas?

runas
6/6/09, 1:23 AM
#16

#15 Ja det har jag, de kom fram till Asperger. Tidigare fick jag diagnosen borderline…

Har gått i så många olika terapier att jag tappat räkningen, visst har saker o ting blivit bättre men långt ifrån allt. Väljer själv att vara utan medicin då jag känner mig avtrubbad av dom så…mår sämre ist.

I perioder är det bättre men så fort det händer nåt så är det kört igen, fast bättre än att skära sig iaf.

#12 Mkt läsnyttigt, tack! Fick aldrig veta nåt av min terapeut bara att jag hade trikomani…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Rocktjejen
6/6/09, 2:23 AM
#17

Runas..först Borderline och nu asp..det var ett stort kast i ändring av diagnos..Ja om jag inte hade haft internet så hade jag inte fått veta hälften så mycket som jag vet idag..ingen läkare som informerat mig heller tyvärr..men det gäller ju o vara lite försiktig också naturligtvis med vad man läser.

Men nog är läkarna väldigt slapphänta jag ger inte mycket för dom här i Karlstad iaf.

Kram Eva

[aspie]
6/6/09, 10:43 AM
#18

Det är vanligt att någon med Aspergers först får diagnosen Borderline och även andra diagnoser innan de får rätt.

Rocktjejen
6/6/09, 3:41 PM
#19

Jasså är det så Aspie?..hade ingen aning om det faktiskt..tyckte det lät så konstigt..hmm ja där ser man..

[aspie]
6/6/09, 4:01 PM
#20

#19 Jo, jag har pratat med många med AS och även läst att många år går och många olika diagnoser får de med AS. Som t.ex Borderline, bipolär ja t.o.m schizofreni och lite annat. Tills de efter några år inser att allt handlar o AS. Dock kan man ha både AS och vara bipo eller AS och Borderline m.m.

Det finns många fler extrema fall med feldiagnoser när det gäller AS.

Min dotter har t.ex som huvuddiagnos Aspergers och som andra diagnos ADHD samt tics och dyslexi. Dessutom är hon förmodat bipolär men det har inte utretts ordentligt ännu

Annons:
Rocktjejen
6/7/09, 2:51 AM
#21

Oj käre nån kan man vara en sådan blandning utav massa..det måste ju vara jätte svårt att få ihop rätt diagnos tänker jag och sen få rätt behandling också..usch vad jobbigtGråter

Jag är livrädd att jag ska ha fler diagnoser än dom jag har..men hur lätt är det för läkarna o veta något om mig som aldrig säger något..jag bara flyter med så gott det går..

[aspie]
6/7/09, 9:32 AM
#22

Ja Eva, det är nog inte lätt att ställa rätt diagnos. Det är väl därför det ofta tar så många år innan de hamnar rätt tyvärr.

Jag tror att jag har många diagnoser. Vet ju att jag har PTSD nu och har fått diagnoserna GAD, egentlig depression, fibro och ite till. Jag misstänker själv AS och /eller ADHD men väntar på utredning. Känner även igen mig i bipo 2½, men det är bara att avvakta och se Flört

Är glad att jag inte är läkare och ska hitta rätt diagnos Obestämd

insomnia
2/25/12, 4:14 PM
#23

Hejsan, försökte hitta någon annan som lider av samma sak som jag, trikotillomani.

För mig handlar det mest om att rycka bort hår på benen som sedan blir infekterade sår som jag sedan måste pilla upp. Riva upp hud är jag också väldigt duktig på.

Vill verkligen sluta men det går inte. Som längst har jag haft ett uppehåll på 3-4 dagar men då har jag behövt göra något hela tiden och inte vara ensam en sekund.

Tog upp detta med psykiatrin en gång men dom tog mig inte på allvar, detta var i samband med att jag blev inlaggd på psyket när jag var inne i en djup och lång depression.

Jag kan ju också nämna att jag har diagnosen ADHD och jag vet att trikotillomani är "vanligt" då.

Så jag frågar dig, aspie. Har det blivit bättre? Har du fått någon hjälp?

komkoma
4/24/14, 12:01 AM
#24

Har lidit sv detta de senaste 10-15 åren… vet inte vad det från början är grundat i. Stress, oro, ångest? Eller har de nämnda kommit av detta? Jag drar sällan i ögonbrynen och fransarna men i hårbotten har jag kala fläckar. Jag skäms så jävla mycket över detta och har länge trott att jag va ensam med detta problemet fram till ganska nyligen. Jag har verkligen försökt att sluta med detta, haft på mig vantar, plockat med radband,det fungerar ett tag men sen sitter jag där med fingrarna i hårbotten och vips har jag ryckt bort håret, igen. Och när jag väl har börjat så kan jag INTE sluta..jag blir som besatt! ! "Bara ett till! Okej det räknades inte…okej fem till får jag ta" Gör även knutar på mina bortslitna hårstrån och ungefär hälften av gg så tuggar/äter eller drar jag det mellan tänderna. Äcklas så mycket av mig själv, varför kan jag inte sluta med detta vidriga beteende? Jag har aldrig sökt hjälp för detta innan men igår gick jag faktiskt till vårdcentralen och berättade om mitt problem.

komkoma
4/24/14, 12:02 AM
#25

Har lidit sv detta de senaste 10-15 åren… vet inte vad det från början är grundat i. Stress, oro, ångest? Eller har de nämnda kommit av detta? Jag drar sällan i ögonbrynen och fransarna men i hårbotten har jag kala fläckar. Jag skäms så jävla mycket över detta och har länge trott att jag va ensam med detta problemet fram till ganska nyligen. Jag har verkligen försökt att sluta med detta, haft på mig vantar, plockat med radband,det fungerar ett tag men sen sitter jag där med fingrarna i hårbotten och vips har jag ryckt bort håret, igen. Och när jag väl har börjat så kan jag INTE sluta..jag blir som besatt! ! "Bara ett till! Okej det räknades inte…okej fem till får jag ta" Gör även knutar på mina bortslitna hårstrån och ungefär hälften av gg så tuggar/äter eller drar jag det mellan tänderna. Äcklas så mycket av mig själv, varför kan jag inte sluta med detta vidriga beteende? Jag har aldrig sökt hjälp för detta innan men igår gick jag faktiskt till vårdcentralen och berättade om mitt problem.

Upp till toppen
Annons: