Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 10748 ggr
Mammize
5/10/10, 9:51 PM

Galen snart! Snälla kom med råd!

Nu skriver jag igen men det känns som jag blir galen snart. Har ju ätit Citalopram 10 mg i 1 vecka och ökade till 20mg i fredags. Än så länge har jag inte märkt någon förbättring, måste fortfarande ta Sobril 5mg minst 2ggr/dag+ att jag även tar Panodil eller Ipren mot muskelvärken. Känner mej som en vandrande pillerburk snart. Borde inte Citalopramens biverkningar sluta snart? Man borde väl också känna små förbättringar successivt, vet att det dröjer innan man känner sig fullt frisk men… Provade ta 10mg Sobril i morse istället för 5 men var då supertrött hela förmiddagen. Har hört att en del tar Citalopram på kvällen istället, är det bättre eller? Nej detta var sjukt jobbigt tycker jag att inte ha någon ork till någonting, känner mig helt värdelös ju! Snälla ge mig tips så är ni gulliga<3

Annons:
zmulan
5/10/10, 10:07 PM
#1

Det kan ta upp till en månad innan, eller ibland längre innan dessa mediciner ger någon effekt! Tyvärr. Men blir det för tufft så bör du kontakta psyk för rådgivning hur du ska hantera insättnings symtomen.

Hoppas det vänder för dig snart!!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

HannaM
5/10/10, 11:17 PM
#2

Du får helt enkelt avgöra om det är värt det. Antingen så härdar du ut på något vis ett par veckor till och ser om du får effekt eller så berättar du för läkaren att det inte är värt att ha dom här problemen och att du vill prova en annan medicin. Det finns massvis med olika antidepressiva och olika människor fungerar bra på olika sorter.

Av vilken anledning tar du sobrilen?

Mammize
5/10/10, 11:25 PM
#3

Jag tar sobrilen för att jag tycker att det är så jobbigt med ångesten och när jag känner mig så deppig. Vet inte om det är att jag är mer känslig än andra eller varför jag tycker att det är så jobbigt. Har aldrig mått så dåligt förut att jag behövt medicin utan detta är första gången. Tjejen på apoteket sa att har man svåra biverkningar vid insättning så kommer medicinen funka sen så därför vill jag försöka stå ut. Är det någon som hört detta förut?

HannaM
5/10/10, 11:36 PM
#4

Jag har inte hört om det men det är väl möjligt att det fungerar så. Om du vill ge det ett försök så är det förmodligen bara att göra det bästa av situationen. Ta hand om dig själv, ät mat du gillar. Bada, läs, ta en promenad, gör en ansiktsmask.. umgås med någon du tycker om. Dric kte och ha tända ljus. Var försiktig och se till att inte försätta dig i situationer som gör det värre.

Och, ta det lugnt med sobrilen, den är beroendeframkallande.

Aviendha
5/11/10, 9:36 AM
#5

4-6 veckor tar det innan citalopram satts in och börjar verka i kroppen men full effekt kan ta upptill någon månad, tyvärr. Dina biverkningar släppte väl aningen tidigare än en vecka sist, så det kanske är samma nu när du höjt?

Jasså? Har aldrig hört, känns spontant mer som något man säger för att få folk att härda ut, se bortom den initiala pinan. Jag avbröt min första insättning av SSRI pga brutala biverkningar, men efter det testade jag flera andra och nu har läkare konstaterat att SSRI inte fungerar för mig. Baserat på detta lilla oventenskapliga test skulle jag säga att apotekstjejen hade fel, för isf skulle SSRI gjort mig frisk som en nötkärna med tanke på hur kasst jag mådde, och det händer inte. ;)

Rocktjejen
5/11/10, 11:39 AM
#6

Upplever du det outhärligt med biverkningarna så tycker jag också att du ska vända dig till din läkare,alla antidepressiva tar minst 1 mån innan man börjar o känna sig lite bättre.En del ger mer biverkningar,andra inte och det är helt individuellt som sagt.

Det är jobbigt när man ska testa sig fram i djungeln av alla antidepressiv en hel sommar kan ju gå åt till bara det.Jag har själv testat i stort sett allt.Nu äter jag Mirtazapin mot nedstämdhet/depression o jag hade en hemsk ångest som påföljd av insättningen.

Annons:
Rocktjejen
5/11/10, 11:42 AM
#7

Glömde att säga att jag tar min till kvällen för att man blir så trött utav den,funkar som sömn tablett också har jag hört.vissa antedepressiva rekommenderar läkarna att man tar på kvällen,hur det är just med din medicin vet jag ej,men upplever du dig mer tröttare än vanligt så fråga din läkare om du inte kan ta den på kvällen ist.

Kram

[nancymaddo]
11/10/15, 10:18 PM
#8

Jag vet inte om det är samma tabletter som jag tar som du. Men jag har tips ändå. När jag tog mina så var jag hungrig varje sekund, kunde äta en hel kalkon och fortfarande vara hungrig, och jag är jättesmal och brukade inte vara hungrig. Jag kände mig instängd, ledsen, arg hela jävla tiden och jag ville inte prata med någon. Jag fick en massa andra biverkningar också MEN när det hade gått fyra veckor och allting blev rätt och tabletter hjälpte så var jag så glad att jag inte hoppade av. Nu vet jag inte hur pass dåligt du mår men mitt förslag är att du kämpar genom det. Tänk hela tiden, det kommer gå över. Så gör absolut inget dumt, det kommer bli bättre.

Det är mitt tips. Det kan ju vara så att dina tabletter är fel till dig eller något. Så ta inte mitt svar till 100 procent korrekt. Men säger bara att det kan bli fantastiskt bra om man kämpar genom. Jag ville själv sluta men är så glad idag att jag inte gjorde. Tagit mina i fyra år nu och jag mår toppen.

[nancymaddo]
11/10/15, 10:19 PM
#9

Märkte precis att detta var flera år gammalt :P hahaha

Upp till toppen
Annons: