Annons:
Etikettspecifik-fobi
Läst 5080 ggr
Ilya
5/31/10, 8:20 PM

Telefonfobi - nån mer än jag?

Jag har sen ca 8 år tillbaka haft svårt för telefonen.
Med dom närmsta (familj & vänner) går det bra,
men att ringa andra - omöjligt.

Just nu känns det extra tungt då jag ska skaffa katt för första gången och det såklart kräver ett samtal med uppfödare. Jag har försökt förklara för dem lite kort om detta, men fått avslag ändå. Ett samtal är ett måste, och det förstår jag fullt ut.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra, tvingar jag mig på att ringa detdär samtalet kommer jag tänka ett ord och säga ett annat, orden kommer snubbla i munnen och allt kommer bli katastrof.

Är det nån mer än jag som varit i samma situation?
Nån som har något tips att dela med sig av?

Verkligen tacksam för varenda ord till svar!


Annons:
HannaM
6/1/10, 1:33 AM
#1

Du har inte möjlighet att besöka dom istället? Bara en spontan tanke om det är själva ringandet som är jobbigt.

Jag har inte så svåra problem men undviker att ringa om det är möjligt och försöker slippa i dom situationer det går. Ringer mest famil och några nära vänner samt veterinären. Som tur är KAN jag ringa andra samtal om jag verkligen måste så jag har ingen fobi även om jag väldigt väldigt gärna slipper och känner stort obehag inför att göra det.

Tips är väl kanske att skriva ner det du vill säga så du inte glömmer något viktigt? Annars vet jag faktiskt inte.

Ilya
6/1/10, 9:34 AM
#2

Har försökt med två st, ingen av dom vill ta emot besök innan ett telefonsamtal.

Usch vad mesig jag känner mig. Obestämd


smurfan-13
6/1/10, 4:02 PM
#3

Här är en till som lider av svår telefonfobi. Och det jag fasade mest när jag skulle skaffa katt var just det där telefonsamtalet. För ja var precis som du tvungen att ringa för att få boka en tid då jag kunde komma och hälsa på.

Ända rådet jag kan ge är att se till att ha lugn och ro omkring dig, bita ihop och göra det. Det är inte hela världen om man snubblar på orden och är nervös (lätt för mig som inte behöver ringa att säga :P ). Det kommer säkerligen gå bra & får du bara en tid då du kan hälsa på så flyter det på sen skall du se :) Min kisse var iaf värd det telefonsamtalet :)

HannaM
6/1/10, 4:05 PM
#4

Märkliga människor som inte kan ta hänsyn.. jag menar jag förstår om dom iten vill sälja efter enbart mailkontakt men om man har telefonkontakt innan man träffas eller ej borde itne vara så kinkigt.

Ilya
6/1/10, 7:30 PM
#5

#3 Skönt att jag inte är ensam! O vad starkt av dig att du gjorde det. Beundrar dig verkligen. Jag är modig när det gäller annat, men just telefon med okända, där är jag nog fegast av alla skulle jag tro.

#4 Ja, jag kan också tycka att det är lite strängt.. bättre kontakt får dom ju med mig i verkligheten - där har jag inga problem alls.
Suck :(


[njing]
6/9/10, 8:23 PM
#6

Jag har märkt at tdet är väldigt många som har problem att prata i telefon, fast många kan tvinga sig själv til ldet, vilket inte är självklart för alla…

Led av det själv idag då jag var på vårdcentralen, men var tvungen att gå hem och ringa för att få läkartid. suck.

Angående katt, om du fortfarande inte tagit mod att ringa, vill du ha särskild ras eller så? Annars vet jag katter i Norrköping som letar hem, eller kan hjälpa dig hitta på andra ställen. skicka mail till mig :)

Annons:
tricksi
6/10/10, 1:15 PM
#7

Jag har nog inte samma telefonfobi som du, kanske en lite "lättare form", men jag avskyr verkligen telefoner. Vet inte varför. Jag är såklart ledsen för din skull, men samtidigt lite lättat att höra att nån har samma problem. Jag trodde faktiskt att jag var ensam om problemet…

Ilya
6/10/10, 1:18 PM
#8

Jag har nu hittat en uppfödare jag känner att jag klickar med (iaf på mail) som inte har som krav att jag ringer för att bestämma något. Ska dit och titta på bebisarna på söndag. Jätteglad!


tricksi
6/10/10, 1:20 PM
#9

Grattis, Ilya!

Ilya
6/10/10, 1:20 PM
#10

#9 Tack så hemskt mycket!


smurfan-13
6/10/10, 2:48 PM
#11

Vad spännande! Vad blir det för kisse? Du får allt visa bilder här sen tycker jag ;)

Tänk på att ett djur kan bli dåligt och att det då krävs att man ringer veterinären. För planerade grejer som vaccination och så brukar det finnas dropin så man inte behöver ringa iaf ;)

Ilya
6/10/10, 3:15 PM
#12

#11 Veterinären klarar jag av att ringa, då jag klarat det förr. Jag kan minsann när det gäller!

Det blir troligen en ragdoll, om allt går som det ska. Är ju inte bestämt än, utan än så länge ett starkt intresse.


Ilya
7/31/10, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Måste bara meddela att jag klarade telefonbitarna bra och den 20 juli 2010 fick jag äntligen hem min älskade ragdoll!

Toulouse Kyss


Annons:
HannaM
7/31/10, 1:18 AM
#14

ÅH, vad underbart! Och vilken belöning du fick för att du klarade av att bemästra din fobi! Vilken otroligt söt liten kisse.

freudiana
9/24/10, 1:08 PM
#15

Jag blir faktiskt lättad att höra att jag inte är den enda som har telefonfobi!

Jag har svårt att ringa samtal till personer jag inte känner och att svara i telefon när jag inte vet vem det är som ringer. Då får jag jätteångest!

Om någon ringer från okänt nummer inbillar jag mig att jag kommer attfå dåliga nyheter, att något hemskt kommer att hända mig.

freudiana
9/28/10, 6:13 PM
#16

Ps. En kisse är världens bästa medicin mot ångest (jag har 2 st…) Lycka till! Glad

Ilya
9/28/10, 7:08 PM
#17

#16 Jag håller med! Toulouse har gett mig så mycket, jag är så glad att jag fann honom.


Odinn
9/28/10, 7:31 PM
#18

Jag som trodde att jag var ensam med att inte våga prata i telefon. Men vad roligt att du fick en katt tillslut!

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Lovizaa
10/3/10, 11:46 PM
#19

Jag kan inte ens ringa mina närmaste vänner, inte ens min bror. Rynkar på näsan

Söt kisse. Glad Har själv nyss fått en också. Glad

Upp till toppen
Annons: