Etikettakut-stöd
Läst 1615 ggr
ginher
2013-04-25, 18:56

Ångest...

Hejsan!

Är en tjej på snart 22 år som har haft ångest å panikattacker i ca 12 år nu, (känner att jag behöver skriva av mig å inte känna mig så ensam..)

går på mediciner som fluoxetin (60mg om dagen) och atarax vid behov, har ätet olika mediciner i ca 6-7år nu.

Har torgskräck fast "tvärt om" jag kan inte vara ensam eller ensam med människor som inte kan hantera mig under mina attacker.

Jag har varit under "utredning" i flera år å ingen varken jag eller mina läkare å alla som varit med vet var detta har uppkommit ifrån.

Nu har jag fått ett "bakslag" i min ångest å är ständigt orolig planerar dagarna och vill egentligen inte till jobbet (jobbar som personlig assistent)  Jag är otroligt trött å utmattad vilket egentligen inte är så konstigt…har ofta problem med huvudvärk, halsbränna å magkattar pgr av inre stress, nu är jag i mina "dåliga" banor å känner verkligen ska jag behöva leva mitt liv i ensamhet och denna känslan?!

Hoppas de finns någon där ute som har lite ideer å kanske vill ha lite mejlkontakt?

Mvh Josse

eirwen
2013-04-25, 22:34

Panikångest är väldigt jobbigt. Speciellt om man är runt människor man kanske inte trivs man inte vill ska se en i det tillståndet. Hade mer panikångest när jag var yngre men kan fortfarande få det ibland. Själv lider jag mest av extrem ångest som visar sig på olika sätt. Är man väldigt stressad så kan det visa sig på många sätt så som du beskriver: huvudvärk, magkatarr osv, du är absolut inte ensam om något av detta. Jag har en hel del erfarenheter så om du vill prata så är det bara att skicka ett PM. :)

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

reag
2013-04-27, 10:23

Hej Josse!

Du är inte ensam om detta, jag är en vuxen man som fick panikångest första gången för 5 år sedan. Tar antidepressiva medel men kämpar för att bli av med detta.

Jag skriver mer detaljer nästa gång jag ville bara säga att det finns alltid hopp. Försök att andas lungt in i några sekunder hålla andan i lika många sekunder och andas ut genom munnen långsam, upprepa detta i  några minuter. Vi håller kontakt.

ginher
2013-04-29, 07:58

stort tack till er som skriver, skönt att prata med flera som har det jobbigt.

Upp till toppen