Etikettspecifik-fobi
Läst 6963 ggr
CelsiusT
2013-01-18, 22:28

Att sova eller inte...

Jag har problem med att jag avskyr att sova och jag får väldigt mycket ångest så fort jag ska sova. Har nog alltid varit så, ända sedan jag var liten faktiskt. Visst har jag väl haft perioder då jag haft lättare att sova. Men i stort sett hela mitt liv har jag avskytt att gå och lägga mig. Man bara ligger där och snart kommer ångesten krypande och växer och växer ju längre tid det tar. Funderar över varför jag ogillar sängen och att sova. En tanke som slagit mig är att jag tappar kontrollen och inte vet vad jag gör, jag har liksom ingen kontroll när jag sover (jag är lite av en kontrollbehovs-människa). Eller om det kanske är läskigt att inte veta om man vaknar igen. Har både den ena och den andra sömnmedicinen, men ärligt talat så hjälper det dåligt och dom som hjälper är så starka så då blir jag dålig hela dagen efter (även av vanliga insomningstabletter), så det är inget alternativ jag uppskattar och det hjälper ju ändå inte i längden även om det får mig att sova ibland. Jag brukar lägga upp en rutin för hur jag ska göra inför sänggåendet, men ibland så rubbas den där rutinen och då går det åt h*****e. Visst går det den jobbiga vägen även ibland annars, men utan rutinen så har jag aldrig lyckats. Och nu sitter jag här inser tt jag troligtvis inte får så mycket sömn inatt heller. Fasen vad jag ogillar att behöva vrida på dygnet eftersom det innebär att jag sedan kommer behöva vrida det tillbaka. Hur gör ni med sömn-ångesten?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sofie-Marie
2013-01-19, 23:42
#1

Jag har liknande problem som du. Jag älskar tanken på att gå och lägga mig: Täcken, kuddar, filtar, mjukiskläder, etc. Men när jag väl ligger där så kommer ångesten krypande och snart sitter jag och gungar fram och tillbaka som ett.. ett.. Ja, what ever. Jag BORDE använda mina DBT-färdigheter som jag lärt mig under mitt ett års terapi. Typ krama is eller liknande - men det är ytterst sällan jag faktiskt gör detta. Istället brukar jag ta 10-15mg stesolid och 7,5-15mg zopiklon. Efter det kan jag slappna av och komma nog till ro att faktiskt somna. Ofta vaknar jag på nätterna trots detta (också då pågrund av ångest och mardrömmar) och då brukar jag sätta igång en film eller gå och lägga mig inne hos henne jag delar lägenhet med. Sällskap brukar hjälpa något enormt.

Jag har aldrig dessa problemen när jag skall sova hos min pojkvän. Då kan jag sova i minst tolv timmar i streck utan att vakna en enda gång. Han har sagt till mig att jag sover mycket oroligt om nätterna men jag vaknar iallafall inte av det när jag har sällskap. En lösning för min del hade ju kunnat vara att jag helt enkelt sov hos honom så mycket som möjligt, men problemet där är att han sover jättedåligt med mig då jag som sagt sover mycket oroligt och väcker honom utan att jag själv märker det. Så det är tyvärr inte ofta jag får sova med honom.

Som du märker har jag inte mycket att säga som kan hjälpa dig med din "sömn-ångest", förutom: Sällskap. Det är inte bra att knapra för mycket tabletter. Men det vet du säkerligen redan.

Hoppas du hittar en lösning som fungerar för dig!

CelsiusT
2013-01-20, 08:49
#2

#1 Jo sällskap har jag, varje kväll/natt, av sambon. Men det hjälper inte för mig. Ibland hjälper det att han lägger sig och "håller fast" mig när jag får sådana där riktiga ångestattacker där jag gråter och skakar och inte vet vart jag ska ta vägen för jag mår illa av trötthet. Men det är inte alltid som det hjälper.

Nej, jag gillar verkligen inte att knapra tabletter. Dels för magen som lätt blir kass och dels för att det ändå inte rikgit hjälper eller så hjälper det så vansinnigt så jag inte kommer upp dagen efter. Det är snarare en akutlösning om jag inte får sovit på flera dagar så kan jag taen tablett på en fredagkväl eller lördagkväll, en kväl som jag vet att jag är hemma dagen efter och det inte gör något om jag ligger i sängen och är dåsig hela dagen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2013-01-20, 08:51
#3

#1 Ett tips är att ha en ordentligt stor säng att sova i. Då får ni både närhet men kan ändå sova på var sin sida så man inte stör varandra under natten. Det fungerar bra för oss iaf. Sambon kan liksom dra sig undan under natten om jag sover oroligt (och tvärt om, sambon är inte alltid en ängel under natten).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sofie-Marie
2013-01-20, 13:34
#4

Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Jag har som sagt inte så mycket idéer själv..

Tack för tipset! Just nu sover vi i en 120cm säng hemma hos honom så jag tror absolut att om det kommer på tapeten att vi någon gång flyttar ihop så får det nog bli en dubbelsäng.

gotteko
2013-03-23, 04:05
#5

Åh vad jag känner igen mig!

Jag har verkligen problem med det här att VILJA gå och lägga mig. Jag har så mycket ångest på dagarna att det känns som att jag ska gå under, men under kvällen/natten så släpper ångesten en hel del och jag slipper höra en massa ljud (är väldigt ljudkänslig och har två barn). Jag vill liksom inte att lugnet ska ta slut, jag vill aldrig mer att det ska ljusna ute. Jag vill bara sitta här i min bubbla framför datorn och känna lugnet.  Jag upplever inte att jag kan få det på samma sätt under dan, vet inte varför… Känns som att jag hatar dagsljus? 🤔

Skönt att få skriva av sig om det här lite iaf, har ingen i min närhet som förstår på vilket sätt eller vill förstå.

[erikam]
2013-03-30, 12:07
#6

Jag har haft stora problem med att gå och lägga mig. I höstas när jag blev sjuk och opererade mig för mitt problem med hjärtat kunde jag aldrig sova på nätterna. Jag var vaken nätterna igenom, somnade runt tio på morgonen och vaknade på eftermiddagen när det höll på att bli mörkt. Jag har aldrig varit mörkrädd men då blev jag det… Jag kände att jag inte kunde sova i mörker, jag fick ångest och precis som du beskriver så kände jag att jag inte hade någon kontroll, på dagen gick det dock bra att sova, då kändes det lättare.

Nu har jag ändrat på det här, även om jag ofta har svårt att somna så är jag inte längre "rädd" för att somna på kvällen. Det är klart att det ibland händer att jag är vaken en hel natt, men inte på samma sätt förut. Jag har pratat med min psykolog om det här en gång (har inte haft många träffar med honom än) och precis som jag visste innan, men dock behövde lite hjälp på traven att förstå är såklart att jag är rädd. Jag är rädd för att hjärtat ska stanna (jag har hjärtstopp ibland) och det känns som att på dagen har jag kontroll över det om något skulle hända, det har jag inte när jag sover.

Min taktik har egentligen varit att "öva" mig till att somna. Jag går aldrig och lägger mig om jag inte är riktigt trött. Har jag föreläsning eller jobb dagen efter skiter jag i att jag måste sova och går och lägger mig när jag vet att jag kommer kunna somna. Nu äter jag inte någon sömnmedicin men har ätit medicin mot deprission och de tabletterna gjorde mig väldigt trött. Nu har jag slutat med dem och börjat få in rutinen när jag ska gå och lägga mig, så det kanske är så att den vanan som uppkom när jag åt mediciner sitter kvar.

Det är svårt och det är väldigt påfrestande att inte kunna eller "våga" sova. Jag vet inte om jag har något bra råd eller om detta hjälpte något, men ibland kan det bara vara skönt att läsa eller skriva något man känner igen sig i.

CelsiusT
2013-03-30, 17:38
#7

Igår var en jobbig natt igen. Vi var båda jättetrötta och det passade ju bra för vi skulle gå och lägga oss "tidigt" eftersom vi skulle upp tidigt idag på morgonen och vara igång hela dagen.

Dock hade jag lite oro som gnagde i mig, dels pga frustration över en situation som uppstått under dagen och dels inför den kommande dagen (idag alltså). Somnade först vid halv tolv på natten och vaknade tokigt nog sedan vid 03.40 på morgonen (skulle gå upp kl 06), suck.

Jag har annars hittat en rutin som faktiskt har fungerat. Dock så händer det ibland att jag tar ett litet litet avsteg (tex sitter uppe en timme extra för att se färdigt filmen - som ändå är på dvd, eller gör allt enligt tidsplanen men i fel ordning osv) och då rubbas allt direkt =(

Medarbetare på westernridning.ifokus

[erikam]
2013-03-31, 19:05
#8

#7 Vad bra att du hittat en rutin, hoppas den kommer fungera för dig ! Lycka till

Upp till toppen