Annons:
Etikettakut-stöd
Läst 2334 ggr
Enilorac_90
2/24/13, 7:11 PM

Utbränd igen?!

Hej,

Tjej på 22 år ..känner mig utbränd igen , helt slutkörd i huvud och kropp, svider i ögon , konstant huvudvärk, sover hela tiden och gråter utan att veta varför. Vart med om det förut men det var något år sedan nu. Så rädd att hamna där igen.. tog mig flera år innan jag kom ur skiten.

Någon som vet om man kan göra "utbrändhetstest" på psykiatrin? är skriven där och går på en behandling där, tycker inte den hjälper dock.

Någon som har tips på vad man kan göra för att ta sig ur en utmattning och depression? =/

Annons:
Lathundarna
3/3/13, 12:20 PM
#1

Vet inte hur mycket jag kan hjälpa dig, men rent spontant tycker jag det låter som att du kanske ska försöka söka dig nån annanstans för att få hjälp, om du inte känner att det funkar där du är nu.

Vad som kan hjälpa? Ingen aning. Men, det kan underlätta om du gör sånt som du upplever stärker dig. Som ger dig energi och som gör dig glad(are). Att försöka fokusera på det positiva, även när det känns som att surfa genom livet på en bajskorv, rent ut sagt. I mitt fall har det handlat om att röra på mig, vilket jag gör tillsammans med mina hundar och nu även med sonen (1 år).

Intehärutandär
3/5/13, 12:21 AM
#2

De kan svara på om du är utbränd hos psykolog. Jag går där av samma skäl sedan 6 mån och det tog inte många samtal innan jag fick den "diagnosen". Jag berättade bara hur jag kände mig fysiskt (trött för inget, sov mkt, ingen koncentration, ingen matlust, maktlöshet osv). Sedan psykiskt. Och så fick jag fylla i ett papper, som jag fyllt i liknande för ca 15 år sedan. Som handlade lite om sömn, immunförvar, självkänsla osv. Så bedömer de via att räkna ihop poäng. Sådan mall använder de ofta vid depressions-tecken. För att kunna göra om det senare och se förbättringar. 

Hur tar man sig ur?

Jag har fått lära mig att fokusera på NU (mindfulness). Andas mig genom ångest-situationer (Har social fobi med panik-attacker). Och lära mig att tacka nej till saker och försöka tänka att Jag duger ändå, fast inte disken blev gjord idag heller.

Att ta en sak i taget. Och våga be om hjälp.

Och # 1 har alldeles rätt - frisk luft och lite motion förändrar hela balansen i kroppen.

Enilorac_90
3/5/13, 6:23 PM
#3

Tack för svaret! 

Bara att kämpa vidare..

Upp till toppen
Annons: