Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 4398 ggr
PiganX
2013-01-19, 22:30

Behovsmedicin mot ångest?

Alltså, har funderat så länge på det här nu så jag tänkte kolla med er vad ni har att säga om saken.

Just nu äter jag Fuoxetin Mylan 60mg för depression och ångest, men jag tycker bara att den hjälper mot själva depressionen. Jag mår märkbart bättre sen jag började med den, men fortfarande så har jag ju ångest, inte hela tiden men kanske 3-4 timmar minst varannan dag, och grejen är att när jag mår som bäst så blir ångesten ännu starkare när den väl kommer. Eller så känns det bara så för att jag mår bra.

Jag får hjälp för att kunna hantera det utan att skada mig, har fått både tips och övningar att använda, men jag skulle vilja ha en behovsmedicin också. Har testat Theralen och Atarax, vilket inte alls funkade eftersom de är såpass svaga och bara gör mig trött. Frågan jag ställer mig är om jag ska be om en behovsmedicin också, eller om jag ska vänja mig vid att det är såhär? För det har ju varit så hela livet, men det börjar bli jobbigt. Men samtidigt så känner jag att jag inte gör annat än klagar på mediciner hit och dit när jag är hos BUP.

Annons:
Sofie-Marie
2013-01-19, 23:03

Jag har själv haft Fluoxetine tidigare och känner igen det hela med att ångesten håller sig kvar, starkt. Jag fick tidigare oxascand (sobril) vid behov men det hjälpte inte alls, som du beskriver så var det för svagt och min ångest för stor. Jag fick då istället stesolid 5mg och det har hjälpt jättebra mot mina ångestattacker. Jag brukar "synda" så att säga, och ta två till tre 5mg trots att jag bara har ordinerat en tablett åt gången - just för att min ångest varit stå stark.

Jag tycker absolut att du skall be om en vid-behovs-medicin. Det har du all rätt att kräva rent ut sagt.

Tänk på att både sobril och stesolid är beroendeframkallande, så var försiktig. Men jag lovar dig: Det hjälper.

Kram!

PiganX
2013-01-20, 16:36

Tack för ditt svar! Känns lite lättare att gå dit nu och be om det. Kram på dig med!

[Qimsid]
2013-01-21, 00:11

Fluoxitin var nog den tablett som passade mig minst, fick mer ångest och var rätt apatisk… jag slutade med den. Vet dock inte hur det skulle bli i ditt fall. Effexor funkade rätt bra på mig både mot ångest och depression men tyvärr hade jag svettattacker och vaknade upp helt blöt om natten.

Upp till toppen
Annons: