Etikettmin-egen-berättelse
Läst 1496 ggr
Eywa
2013-01-05, 19:35

Min väg uppåt! Få inspiration!

Jag vill dela med mig av min väg uppåt för att kunna inspiriera andra att på egen hand försöka göra tillvaron bättre och minska ångesten.

Jag har varit djupt deprimerad större delen av mitt vuxna liv. Min känslighet visade sig dock redan i väldigt tidig ålder. Det har varit väldigt svårt för mig att bryta den nedåtgående spiralen och det destruktiva tänket, eftersom jag inte mindes eller visste hur det kändes att må bra.

Nu mår jag väldigt bra (i jämförelse) och livet fungerar helt okej. Helt bra är det inte, men jag är säker på att om jag kämpar på som jag har gjort och gör, så kommer livet sakteligen bli så normalt och uthärdligt som det går. Vissa tankar och känslor försvinner nog aldrig, men det är lättare att hantera allt nu.

Mina metoder funkar såklart inte för alla, vi är alla individer, men de kan säkert ge inspiration och ge dig egna idéer om vad du kan göra för dig själv.

Under min depression fick jag som många andra äta en massa konstiga mediciner som bara gjorde allt värre, jag försökte begå självmord, hamnade på psyk och hoppade av skolan. Jag tog avstånd från vänner, eller så tog de avstånd från mig. Jag slutade bry mig om min hygien och kunde aldrig sova, eller så sov jag för mycket. Jag gick knappt utanför dörren. Dåliga relationer, droger och ett hem som såg ut som hemmen i "hoarders" blev min vardag.

När jag inte fick hjälp från varken läkare, psykologer eller någon annan så tog jag saken i egna händer. Inga mer mediciner eller droger. Bara jag och min fantastiska hjärna ska lösa detta.

Jag började skriva ner allt jag hatade med min hjärna, för att kunna försonas med den. Sedan tog jag itu med varenda sak på den listan, en i taget. Det kunde vara att min hjärna sa åt mig att jag var för trött för att borsta tänderna. Eller betala räkningarna. Precis allt.

Det har tagit lång tid och jag är inte färdig ännu. Men för varje sak jag löser blir det bättre och lättare. Det är som att reda ut ett garnnystan.

För att kunna få struktur i vardagen har jag skrivit en lista för nästan varje dag, där jag skriver ner allt som ska göras. Det gör inget om jag inte orkar allt. Jag orkade ju lite iallafall.

Jag försökte bli stolt över alla små mål jag klarade av.

Jag började volontärarbeta för en ideel förening. Detta gav mitt liv mening och gjorde mig stolt över mig själv. Detta gör jag än idag.

Jag gick en rolig kurs som pågick ett år. Kursen behandlade bara saker jag finner roliga och intressanta. Jag klarade nästan alla uppgifter i tid och jag slutförde kursen. Fan vad grym jag kände mig.

Tillslut hade jag byggt upp tillräckligt mycket stolthet och fått tillräckligt mycket ork för att börja jobba på ett lager. Det var tufft i 2 månader, men nu älskar jag att jobba. Jobbet har gjort mig starkare, mer självsäker och gett mig mer ork. Detta trodde jag ALDRIG! Jag trodde jag skulle bli förtidspensionär och leva i min säng hela mitt liv. Detta var jag helt övertygad om. Tänk så fel man kan ha.

Jag skaffade körkort och bil. Friheten gör att man orkar mycket mer, som att handla, umgås och komma utanför lägenheten som i sin tur leder till att man mår bättre.

Jag slutade röka, dock ersatte jag det med snus och det är ju inte bättre det. Men känslan av att veta att jag klarade av att bryta bandet med mina "bästa vänner" ciggaretterna gjorde mig oerhört glad.

Läs mycket. Hitta böcker om sömn och alternativa saker man kan göra för att bli trött istället för piller.

Hitta någon att prata med, bara prata och dela idéer och teorier. Helst en vän eller familjemedlem.

Hitta lösningar på dina problem på alla sätt du kan komma på. Sök på internet, läs böcker, diskutera med människor.

Gå in på blocket under "tjänster", där finns det många som behöver hjälp med någon som promenerar deras hund vid 12-tiden när de är på jobbet. Du får betalt, du får motion, du får träffa ett vänligt djur, du sover inte till 14-15-tiden och du kommer utanför lägenheten.

Har säkert glömt massor, men detta har jag gjort och fan vad mycket bättre jag mår nu! Det har tagit tid, men det var värt det. PM:a frågor, vill inte diskutera mitt inlägg i tråden.

[vädur-52]
2013-01-05, 21:07

Gratulerar till dina framgångar!! Jätteroligt att läsa hur duktig du

varit på egen hand och att det går att vända ett läge som kan

se hopplöst ut.Fortsätt så och all lycka önskar jag dig i

fortsättningen.

Upp till toppen