Etikettakut-stöd
Läst 1934 ggr
Enilorac_90
2012-11-21, 13:58

AKUT HJÄLP!!!! HUR SKA JAG GÅ TILL VÄGA?

Hej,

Vet inte vart jag ska vända mig och eftersom jag fann denhär sidan för ett tag sedan och fått lite feedback härifrån gör jag ett nytt försök innan jag ser mig om på annat håll…

Vet inte heller vart jag ska börja men jag ska försöka ta det väldigt kortfattat …

Är en tjej på 22 år , människor runt om mig ser mig som en söt, gla d, trevlig och lugn tjej , men jag ler ansträngt med munnen ( för man SKA ,MÅSTE och VILL ju vara glad, bra människa och må bra pga omgivningen kräver och vill det och man själv behöver det. Men ögonen kan jag inte dölja, dem gråter och är trötta och röda, ansiktet hänger.. och inombords känner jag mig helt trasig , förtvinad…

I sex års tid har jag mått psykiskt dåligt att det påverkat större delen av min vardag min problematik är destruktiva tankar, ångest,stress, låg självkänsla och nedstämdhet. I tre års tid har jag mått outhärdligt dåligt psykiskt och fysiskt att det påverkat hela min vardag, mig själv, mitt liv, familjen och relationer. Listan kan göras lång på alla symtom, det som är det värsta och som jag är drabbad av dygnen runt är extrem utmattning, destruktiva tankar, trötthet, yrsel,aggressionsproblem, destruktivt beteende,huvudvärk, ångest, obehagskänslor, magvärk, svimningskänslor och extrem tung värk i ögon , huvud och kropp. Sover hela dagarna för smärtan är för jobbig att möta och jag orkar verkligen inte hålla mig vaken hur mycket jag än försöker och vill :(!!!

Det jag undrar över är vad krävs för att göra diagnos utredningar?

Tack vare en fd terapeut som sa att  depression och add hos framförallt kvinnor kan lätt förväxlas fick jag godkänt efter många om och men av läkaren en remiss till psykiatrin , jag hade dock ej add och dem sa på psykiatrin som jag hört många gånger förut att det rör sig om ångest, tvångstankar, stress och depression.

Och jag antar man utesluter alla andra diagnoser med det man sagt muntligt till dem och i alla papper och intervjuer man haft?

För man kan ju uppfyla alla symtom och beteende på alla möjliga diagnoser utan att ha det men vem säger det inte kan vara det garanterat utan att göra en noggrann utredning på exempel specifikt Borderline?

Har en vän som har liknande problematik som mig och haft det i i sex års tid hon med , först nu har hon fått diagnosen och ska få specifik terapeutiskt behandling och medicin för det. Jag tittate på terapeutiska behandlingen för Borderline och det dem hjälper patienten med känner jag skulle kunna hjälpa mig väldigt mycket, DBT tror jag det heter. Mycket med inriktning på tankemönster, känslor och beteende.

Men måste man ha en specifik diagnos för att få den hjälpen? jag kanske behöver den hjälpen lika mycket som någon annan :( Sen har jag funderat mycket på om KBT kan vara något men terapeuten på psykiatrin som jag fortfarande går bedömning hos för terapeutiska insatser lät inte övertygad om KBT , det ska han väl inte vara med tanke på mina problem? och definitivt inte då han träffat mig endast 2 gånger och den första gången grät jag bara och var så förtvivlad att han inte förstod något sa han…

Tacksam för all hjälp jag kan få av er som har liknande erfarenheter eller vet lite hur det går till…

Skulle vara oerhört tacksam om ni hjälper mig få upp hoppet igen :(

GE ALDRIG UPP, PEACE

Viggen96
2012-11-25, 16:32

Jag finns om du vill prata.

Livet är en ständigt berg-o-dalbana. Det är bara att hänga med i svängarna. Stå ut med dalarna och lev livet!

http://www.tjugoattondeapril.blogg.se

Sofie-Marie
2012-11-25, 20:32

För att få gå DBT krävs det att du 1) Har diagnosen Borderline och 2) Har självskadebeteende. Be den du nu går på samtal hos om en borderlineutredning eftersom din problematik stämmer bra in på just det. DBT är en helt fantastisk terapi som alla borde ha rätten att gå, enligt min ringa mening.

Lycka till och mängder med styrkekramar till dig! <3

Enilorac_90
2012-11-26, 01:54

Tack för ditt svar :) men är nog lite hastigt att göra en sådan utredning eftersom jag inte har eller haft självskadebeteende eller självmordsförsök….  Jag är bara så himla hjälplös och har nog mer panik att finna ett "svar" till mitt mående under så lån tid..

Kram C

Upp till toppen