Etiketterbehandlingmediciner
Läst 11331 ggr
Wand
2012-10-15, 00:42

stilnoct - blir hög

Jag äter stilnoct till att kunna sova och jag tog min för ca 10 minuter sedan så därför måste jag be om ursäkt för hur jag skriver men det är svårt att hålla sig helt fokuserad på det jag ska skriva. 

I alla fall så äter jag då, som sagt, stilnoct. Jag blir helt knäpp i huvudet av dessa mediciner men de är de enda som hjälper mig. Jag får syner av dem, just i skrivande stund så ser hela iFokus-sidan ut som att den är uppbyggd av papperslappar som jag vill dra i hahaha.

I vanliga fall så ser jag också ett grönt nät som åker från taket och nedåt mig.

Det är onehagligt och jag har blivit paranoid och neroende av denna medicin.

Jag bad om att få flunitrazepam då det skulle få hela kroppen att slappna av samtidigt som den ger en sövande effekt så jag tror att den är bäst för mig. 

Problemet är då att jag är fast med dessa stilnoct tills dess att jag får flunitrazepam på recept och får råd till att hämta ut dem.

Åh förlåt jag vet inte alls vad det är jag skriver jag är så uppe i det blå och kollar på datorskärmen som blåser upp sig och flyttar alla papperslappar. Vill ta dem och bygga om sidan hahaha.  

I alla fall så har mina sömnproblem varit ihärdiga sedan jag var 12 år ungefär. Nu kan jag inte sova alls, indomningstabletterna hjälper men dessa skrämmer helt ärligt talat slag på mig.

Hmmmmmmmmmm förlåt jag vet inte vad meningen med detta är mer än att jag gärna tar emot råd.

Hur har ni haft det med stilnoct?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lancia
2012-10-15, 00:46

Jag åkte på rejäla hallisar när jag tog stilnoct back in the days så jag vet precis vad du pratar om. Vänner och bekanta har upplevt samma sak och en snabb googling så ser man att det snarare är en regel än ett undantag.

Så fort du tagit dom så g och lägg dig i sängen och släck lampan, då finns det inte så mycket att titta på som man kan "göra om" med sina hallucinationer. Minns jag helt rätt så var det vad som funkade, så fort jag gjorde annat än att gick och la mig direkt så blev allt skrevt. Såg små tomtar som klättrade ner här och där osv. ;)

Wand
2012-10-15, 00:52

När du hallade till stilnoct, fick du också som ett grönt nät varje gång du kollade upp i ett mörkt rum och att du kunde ta nätet och vira det runt fingrarna osv? Får det hela tiden, känns som någon form av energikälla hahaha så jävla spejsat

Åh måste få bort dessa piller snart

Lancia
2012-10-15, 01:11

Jag minns inte något nät, dock var detta ett bra antal år sedan nu som jag tog dom sist, så det kan lika gärna vara minnet som sviker.

Men gå och lägg dig nu gumman, ju mer du trotsar pillrena genom att sitta vaken, ju mer hallucinerar du!

Wand
2012-10-15, 01:46

Ska sova nu så jag inte råkar göra något dumt som jag gjorde sist. 

Slutade på akuten, det.

Godnatt alla, en piggare update imorgon!

Lancia
2012-10-15, 01:49

God natt, ta hand om dig!

UlrikaD
2012-10-16, 00:54

Många jag känner (mig själv inräknat) mådde väldigt konstigt på Stilnocht. Själv höll jag på att ramla ut från balkongen. En vän till mig höll på att kväva sin pojkvän med en kudde pga att han snarkade. Frågar man läkaren så är det mer vanligt än ovanligt med konstiga biverkningar och jag förstår inte alls varför de skriver ut dem fortfarande.

Skulle inte rekommendera Flunitrazepam heller. De är grymt beroendeframkallande. Åt dessa tillsammans med Stesolid för kanske tio år sedan. Det resulterade att jag blev ganska mycket sämre och fick ligga inne på avgiftning i tre veckor för att få ur skiten ur kroppen. Sen mådde jag ändå dåligt många månader efteråt pga det de hann ställa till i kroppen.

Har du testat Imovane som insomningstablett? Heter även Zopiklon. Funkar på samma sätt som Stilnoch förutom alla de märkliga biverkningarna. Kan vara väl värt ett försök ifall man behöver tabletter för att sova. Man är inte groggy dagen efter heller för de går ur kroppen under natten.
Jag kan inte heller somna på egen hand men de funkar för mig.

Tawny
2012-10-17, 09:10

ja imovane är väl inte lika knasiga som stilnoct, men de kan ändå ge lite hallisar och så om man inte går och lägger sig..

vilket jag bara tycker om ;)

UlrikaD
2012-10-17, 14:12

#7 Har aldrig märkt någonting sådant på Immovane vare sig jag går och lägger mig eller inte. Rund under fötterna blir man ju och svårt att gå rakt. Men jag ser eller gör inga konstigheter iallafall.

Ratlings
2012-10-17, 14:28

Jag har zopiklon och om jag inte går och lägger mig får jag lite hallisar, känner mig berusad och på morgonen dagen efter minns jag inte alls vad jag gjort.. Men lägger jag mig när jag känner tröttheten så funkar dom toppen. Fråga om du inte kan ta dom istället. Fast dom är också beroendeframkallande och narkotikaklassad (enligt min läkare iallafall).

Stilnoct har jag aldrig tagit däremot, jag har iof inte tagit sömntabletter på ett bra tag på seroquelen gör mig tillräckligt trött så jag kan sova ändå.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Tawny
2012-10-17, 15:25

zopiklon = imovane

Ratlings
2012-10-17, 15:27

#10 Jag vet, men jag har zopiklon inte imovan därför jag skrev så Flört

// Lise

Tawny
2012-10-17, 15:33

#11 ok :)

ville bara berätta det för folk, eftersom det lät som du pratade om en helt annan medicin, om man inte är insatt..

och nej, den är inte narkotikaklassad. din läkare säger nog bara så för du ska förstå att den är stark och vara försiktig med den..

Ratlings
2012-10-17, 15:41

#12 Jaha, där ser man. Att den är stark förstår jag och inte har jag tagit den på 2-3 år heller.

// Lise

Tawny
2012-10-17, 15:44

ett par såna och ett par bärs är fint :)

Tawny
2012-10-17, 15:48

TS

du ska nog inte börja med flunizar, (a.k.a. rohypnol för den som undrar.)

det är rätt beroendeframkallande och man kan göra mycket knasigt. sen blir det lätt att man missbrukar det också..

börja med en lite svagare benso istället, oxascand/sobril eller stesolid (valium)

har du provat theralen eller lergigan?

Wand
2012-10-17, 16:08

#15 Har hört att flunizar ska vara bra när man reagerar konstigt på andra benzo-piller. Sobril funkar inte för mig och stesolid har jag inte heller känt av något märkbart. 

Då jag för tillfället märker av ett starkt beroendebeteende vad gäller stilnoct så vill jag bara prova något nytt så fort som möjligt. För mitt tillstånd ska tydligen stilnoct vara extremt farligt så jag är chockad över att min läkare skrev ut det åt mig från början haha.

Theralen och lergigan har jag inte provat vad jag vet.

Tawny
2012-10-17, 16:18

ja har du provat svaga benso och inte känt så mycket är nog lergigan och theralen uteslutet..

fast manj vet aldrig.. du kan ju prova. om du har frikort :)

alla blir ju påverkade olika.. för mig funkar diazepam bra, allt starkare bara däckar jag av och svagare känner jag itne ett skit

Wand
2012-10-17, 16:31

Jag däckar inte av något sömnpiller jag provat faktiskt, jag blir bara extremt hög och "mongo i huvudet" som jag så fint uttrycker det. Detta då av stilnocten. Ska jag somna på den så MÅSTE jag se till att lägga mig direkt i sängen och slappna av och inte gå upp någonting, vilket tyvärr är väldigt svårt då jag gärna går upp och röker om jag inte lyckas somna. Hm. 

Svagare piller kan jag inte ta för som sagt så märker jag inte av dem.

Måste få tid med min läkare igen känner jag!

Tawny
2012-10-17, 16:42

ja, finns ju massa piller du kan prova :)

har du provat xanor?

UlrikaD
2012-10-17, 18:15

#12 Jo, Zopiklon (Immovane) är även det narkotikaklassat i Sverige.

Ratlings
2012-10-17, 18:19

#20 Jaha så det är det alltså.. Kan jag faktiskt förstå!

// Lise

Tawny
2012-10-17, 18:35

jag behöver källa på det.

Juliaskaniner
2012-10-22, 02:06

Blir också väldigt hög på benso, imovane och stilnoct. Men benson är nog värst

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Wand
2012-10-22, 21:44

#24 Silnoct är ju bensodiazepiner men du kanske menar ren benzo?

Juliaskaniner
2012-10-22, 22:04

jag menade silnoct tror jag, vet inte hur jag menade, men det första alternativet var nått helt annat ;)

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

Wand
2012-10-22, 22:10

Jaha haha, fattade kanske fel… men ja. Det är vanligt att stilnoct ska vara väldigt "farligt" för hjärnan. 

Jag är självmordsbenägen och då är det tydligen VÄÄÄÄÄLDIGT farligt med stilnoct, då min läkare vet om detta så är jag förbryllad över att han skrev ut det åt mig haha.

Tawny
2012-10-24, 16:33

en annan du kan prova är mirtazapin. den är inte besno utan en antideppresiv man "blir trött av".

funkar bra för mig.

Tessen
2012-10-28, 02:21

Jag tar zolpidem(stilnoct) och måste ta extremt hög dos och vara vaken lång tid innan något ev skulle hända. Under dom 12 åren jag tagit olika mediciner ifrån psykiatrin är zolpidem dom enda som kan lyckas få mig att somna, innan min obotliga bindvävssjukdom utvecklades så långt som den har nu vilket gör mig konstant utmattad.

Jag har fotfarande perioder med insomnia men eftersom jag tagit dom till och från (nu i 1 år nätter jag framförallt inte kan somna pga tankar) så behöver jag ju fler än 1st 10mg som jag har förskrivet/dygn. Men jag lägger mig då och försöker se till att få rätt effekt av dom. Dvs, jag lägger mig och väntar på att somna. Har även stesolid (diazepam) mot ångest på dosen 4st 5mg/dygn och dom är ångestdämpande/lugnande/kramplösande/muskelavslappande. Jag har fått massvis med olika typer av mediciner som aldrig fungerat, gjort mig självmordsbenägen och annat negativt varav en biverkning av seroquel(antipsykotiskt trots att jag bara har PTSS) nu ca 8-9 år efter jag tog dom.

Men jag skulle tänka igenom hur mycket livet är värt för mig så sjukt många gånger om, innan jag skulle få för mig att ta flunitrazepam(rohypnol som det hette innan). För ett ex gav mig det så fort jag fick mer ångest än han kunde hantera och jag lovar dig, man är beroende inom en vecka om det intas varje dag. Jag blev absolut inte trött och sov aldrig på det utan jag blev bara annorlunda, iskall, känslolös och betedde mig på sätt som jag aldrig för mitt liv skulle göra annars. Efteråt var minnet borta.

Anser du att du är beroende av zolpidem, be om svagare tabletter för nedtrappning och hjälp av kurator/terapeut, inte starkare tabletter du  kommer bli ännu mer beroende av och som inte alls fungerar på det sättet som du förväntar dig för det är helt olika från person till person. Du kanske kan sova på flunitrazepam, du slipper hallucinationerna. Men när du tagit tabletterna och gör som nu, dvs inte lägger dig direkt. Då kommer du bli en annan person och du kommer göra saker, som du inte ens minns, som du djupt får ångra sen.

Så var snäll mot dig själv och sluta ta dessa tabletter när du blir beroende av dem och be att få prata och reda ut vad som startade sömnproblemen, det kan och jag tror att det skulle hjälpa dig mycket.
Jag blir som tur är av någon konstig anledning inte beroende av benzo, jag har varit utan både zolpidem och stesolid i iaf ett år helt frivilligt. Men skulle jag bli beroende skulle jag slutat med dom direkt.

Så jag hoppas innerligt att du kan hitta ett snällare alternativ till både zolpidemen som du reagerar illa på och även flunitrazepam som har förstört så otroligt mångas liv redan och lett till många självmord.
Var försiktig!

/T

mayolica
2012-10-28, 22:31

Om stilnoct ska fungera som hjälp att somna bör den tas vid sängen när man går och lägger sej,inte en stund innan man lägger sej och fortsätter vara uppe. Fortsätter man att vara uppe och göra saker, som tex sitta vid datorn o skriva i tio minuter brukar effekten kunna bli annorlunda än om man bara ligger o somnar. Är man orolig att bli beroende av dom bör man absolut inte ta dom och vara uppe.

Jag har haft stilnoct i många och aldrig fått några hallicar eller konstigheter,som tydligen är vanligt? inte heller har jag blivit beroende av dom tabletterna, trots att jag tog dom varje kväll i flera år. .

~ mayolica ~

Upp till toppen