Annons:
Etikettdiagnoser
Läst 14661 ggr
rebeckaan
2012-10-10 13:21

Hackar tänder.

Hej!

Jag har en ganska annorlunda fråga. Jag fick nyligen diagnosen depression och fick med det sammanhanget utskrivet antidepressiva tabletter. Jag har nu efter några veckor fått ett mycket jämnare och balanserat humör. Men jag har börjat hacka tänder. När jag känner att ångesten kommer så börjar jag automatiskt hacka tänder. Ibland bara några minuter iblan en mycket längre tid. Är detta vanligt? Jag reagerar inte med andningsvårigheter eller liknande samtidigt utan när jag känner ett tryck över bröstet så börjar helt enkelt… hacka tänder.       Är det en vanlig reaktion?

Tack på förhand.

Rebeckaan

Annons:
SaaraE
2012-10-10 16:30
#1

Jag vet att det finns med som ett alternativt att kryssa i vid bedömning av panikångest. När jag mår dåligt (behöver inte vara panikångesten) så hackar jag tänder så folk frågar om jag fryser. Men det gör jag inte, det bara blir så. Känns lite konstigt och många inom vården tror verkligen att jag håller på att frysa ihjäl. Jag tror att det har och göra med att när jag får ångest spänner jag hela kroppen och då börjar jag automatiskt hacka tänder..

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

rebeckaan
2012-10-10 21:10
#2

#1

Jag lider också av panikångest så det kan vara så som du säger att jag spänner mig. Jag får också väldigt ont i huvudet och blir stel i axlar och nacke. Så det stämmer in bra på mig. Det låter logiskt. Det är jobbigt bara när det sker flera gånger om dagen okontrollerat.

Tack

Rebeckaan

SaaraE
2012-10-11 13:13
#3

Ja visst är det! Det värsta är att det kan komma under stunder av dagen som är bra. Det är lättare att förstå om man ligger i en ambulans och det kanske har inträffat något allvarligt så som självskadebeteende än om man får det när man är och fikar med en kompis på stan. Det kan dyka upp mitt under en tävling med min hund, där jag trivs och mår bra. Extremt stressande av att inte veta när det kommer tycker jag..

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

rebeckaan
2012-10-11 13:58
#4

#4

Ja precis på stunder då jag mår bra. Det är jätte konstigt. Hade ingen aning om att jag led av panikångest förens en psykiatriker sa det till mig för någon vecka sedan. Jag visste inte att hacka tänder var ett tecken på det..  Jag trodde att jag kände mig själv men tydligen inte ;) Konstiga fysiska effekter man kan få..

SaaraE
2012-10-11 17:35
#5

För några år sedan la dom fram ett papper till mig och jag fick kryssa i symtom på panikångest, jag hade verkligen ingen aning att det ens fanns något som hette det. Men idag har jag lärt mig leva med det, sen jag blev medveten om det har jag kunnat leva med det skapligt problemfritt. Hoppas du också kan hitta en strategi för att hantera det!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

rebeckaan
2012-10-11 22:08
#6

Jo jag fick också fylla i ett papper. Jag trodde jag visste vad det innebar men hade tydligen ingen aning "/ Nu får jag medicin iallafall och psykolog hjälp. Så jag hoppas på att bli "botad". "Skönt" att höra att du kan leva med det. Det är mitt huvudmål med :) Tack så mycket för dina goda råd och stöd :)

Annons:
SaaraE
2012-10-12 12:51
#7

Det samma! Ibland är det bara skönt att dela med sig av händelser som man kanske inte direkt kan dela med närmaste bekantskapskretsen. Herre gud om jag skulle fråga dem om de också skakar tänder ibalnd skulle de se på mig som om jag kom från månen;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

rebeckaan
2012-10-15 16:22
#8

#8

Ja det är väldigt skönt faktiskt att veta att man inte håller på att bli galen utan att det kan vara en normal reaktion ;)

Haha jo. Det är väl ungefär så de flesta har kollat på mig…

Så underliga grejer man stöter på men den här skiten

Upp till toppen
Annons: