Etikettallmänt-om-ångest
Läst 6547 ggr
Nannah
2012-09-22, 15:35

Ångest över "småsaker"?

Hej!

Jag är ny här.

Jag kan få ångest över lite vad som helst… Igår så krånglade jag till det då jag skulle uppdatera min iphone till den senaste ios… blandannat raderades minnesvärda bilder och filmer. Ca 1000 st! De går ej att få tillbaka alls då jag ej säkerhetskopierade innan…

Så nu har jag ångest över detta. Vill ej att ångesten ska bli starkare då jag nu försöker tänka positivt! Finns värre saker i världen… Folk förlorar familjemedlemmar som är omöjligt att ersätta, tex.

Har köpt en del hårddiskar som ska backa upp filerna i fortsättningen. Så ledsen och sur över detta :(

Behöver tips på att ta mig över detta… se positivt på framtiden osv. Och har ni tips så man ej gör ångesten större?

Inatt vaknade jag kallsvettig med hjärtklappning pga denna "smågrej" !

HannaM
2012-09-23, 09:02
#1

Det är lätt att få ångest över "småsaker" när man inte mår helt bra i grunden och kanske är trött och stressad. För mig känns det lite som att jag går runt med ångest i mig jämt och sedan när det händer något så rinner det över. Ibland behövs det inte mycket, ibland är jag starkare.

PiganX
2012-09-24, 00:47
#2

Brukar också få ångest över s.k småsaker..

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Zadeira
2012-09-24, 19:44
#3

Jag känner igen det där. Visst är det väldigt svårt att veta hur man ska hantera när man får ångest, men försöka sysselsätta hjärnan med något annat, lura dig själv lite. Det blir annars lätt att man förvärrar ångesten om man sitter och tänker ex att "nu fick jag ångest" eller "fy vad dåligt jag mår". Känner man ångestkänslorna smyga sig på (eller ibland när de kommer med full kraft från ingenstans) så gör något du vet får dig att fokusera på annat.

Spela något tanke-krävande spel, titta på film. Om du inte kan göra något sånt så är det annars väldigt bra att bara fokusera på nuet och prata högt om ex det man ser runt omkring sig istället för det man känner, ex "nu tittar jag på en blå filt. Nu plockar jag upp en tappad sked osv osv". Då distraherar man sig själv från att gräva ner sig i ångestkänslorna.

Själv har jag tyvärr under mina ångest-attacker aldrig tillräcklig koncentration för att tänka på annat än just ångesten utan måste ta medicin när attackerna kommer, men i samband med det jobbar jag på att just försöka bara fokusera på något "yttre", något konkret som går att se och ta på.

Mina egengjorda armband hittar du här https://www.etsy.com/shop/zadeiradesign

eller på instagram under användaren @zadeiradesign

OogleMoogle
2012-10-04, 18:58
#4

Jag kan få ångest över precis vad som helst, stort som smått och insett att det är inte situationen som spelar någon roll. Jag fick jättebra tips av KBT-inriktade skötare inom vården som fick mig att tänka till om hur min hjärna funkar när ångesten kommer.

Du säger att du tänker att det inte är något att bli upprörd över eftersom det finns andra som har det värre. Vad är det som händer då? Troligtvis så ökas ångesten eftersom du kanske känner skam eller skuld över att du mår dåligt över en "skitgrej". Dina känslor är dina och kan inte jämföras med någon annans. Idag fick jag en ångestattack för att jag skulle koka nudlar och inte fick upp paketet. En skitgrej, men det är inte det som är viktigt.

Ångesten kommer säkerligen för att du har en sårbarhet som gör att stress, oavsett hur stor eller liten sätter igång ångesten i din kropp. För att försöka få bort detta eller hantera det så kan en bra sak vara att konstatera ångesten istället för att försöka få bort den direkt.

Ångest i sig är inte farligt. En ångestattack varar ca 20 minuter och det är vad du gör under tiden som spelar roll. Att försöka mota bort ångesten när den väl satt igång på riktigt är ganska svårt och kan förvärra situationen. Försök istället få ut den. Gråta, skrika, skriva ner vad du tänker eller prata för dig själv eller en anhörig. Att ignorera den eller trycka undan gör att situationen kan bli ännu mer skrämmande eller jobbig. Det som är farligt är ifall din ångest yttrar sig i destruktivt beteende, och i så fall är det bra att distrahera sig för att inte följa impulsen att t.ex. skada sig själv.

För att förebygga ångest så behövs mer långvariga insatser. Be gärna om att få KBT-terapi om du inte redan har det, för om du är mottaglig för det så tror jag verkligen att det kan fungera.

Mitt främsta tips är i alla fall att inte klandra dig själv eller känna skuld över hur du mår och reagerar på saker. Jag jobbar med detta själv och det är skitsvårt, men skuld och skam är inget man behöver känna för att man mår dåligt.

Upp till toppen