Etikettövrigt
Läst 5628 ggr
Labolina_73
2012-05-29, 14:51

panikångest / rökning?

någon här som kan se ett samband?

jag har varit rökare, slutat flera gånger men fallit tillbaka efter något år eller 2.

jag kan känna ett visst "lugn" av att röka så jag får inte mina attacker lika ofta eller mycker då jag röker,, inbillar jag mej iaf..

just nu röker jag inte och har panikatacker så fort jag går utanför dörren typ.

häromdagen rökte jag och gjorde det ett par 3 dagar och kände inte av attackerna lika mycket..

någon som känner igen det?

//Linda

MJAOOO
2012-05-29, 15:32

Exakt!!

Jag har varit rökare sedan jag var 15 (nu 27) och slutade för första gången i mitt liv för typ 4 mån sen. Efter det har jag fått ångest attacker. Svårt att andas och gråter av minsta lilla. Tror verkligen det har ett samband, då ciggaretten var en tröst för mig. Jag har ALDRIG haft problem innan..

Jag har därimot börjat träna mer, när jag fått attackerna har jag tagit med hunden ut o sprungit! Det har hjälpt. Men det kan man ju inte göra varje gång.. tyvärr..

Men man blir faktiskt lite fundersam.. ska man verkligen sluta röka för att må så här?

HALLLOJJJ!

Min Flickr

[PiercedNymphaea]
2012-05-29, 19:16

Jag känner exakt likadant, tror att dels så blir rökningen en trygghet och samtidigt så koncentrerar man sig mer på andningen när man röker och undviker därför att hyperventilera.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

TanjaK
2012-05-30, 01:15

Jag me… vi är inte ensamma. Jag låter min vapenbroder ciggen följa mig i ångesten..det får helt enkelt vänta med att sluta. Viktigare att jag mår bra när jag väl kan det. Finns tid för allt.. även för att sluta med cigg! :)

Nathalie-G
2012-08-12, 21:41

Jag har fått det förklarat för mig att rökning faktiskt kan vara positivt vid just ångest/panikångest. Dels tar man som rökare pauser flera gånger om dagen då man slappnar av och röker sin cigarett, sen är det väldigt bra under en attack då du djupandas när du röker så att kroppen tar till sig syre och släpper ut koldioxid, glöm inte att andas i mellan blossen bara. Läkarna har alltid tillåtit mig röka vid min ångest då det gör mig lugnare, även tiden jag var inlagd på psyk. 

När man hyperventilerar eller kortandas under panikångestattackerna så får man får man mycket syre i blodet men samtidigt släpper man inte ut koldioxiden vilket gör att kroppen reagerar ännu starkare, det är därför det är viktigt med just andningen. Man lär sig mycket när man är inlagd haha :)

[Dimba]
2012-08-13, 01:02

Jag vet att mitt mående kopplas till rökningen, det var därför jag började. Jag mådde så mycket bättre, jag kunde hantera situationer lättare. Allt var bättre med rökning nästan. Jag ville inte sluta över huvudtaget!

Men min familj fick reda på min rökning och nu nyligen tvingade dom mig att sluta röka. I princip. Dom var elaka och tjata på mig varenda dag! Så jag tröttnade på det och slutade för att slippa höra på dom. Och dom slutade.

Men jag mår hemskt! Jag vet inte vad jag ska göra. Är inte arton förrän om 7 månader.. Men jag får nog fixa så någon kan köpa på skolan och endast röka på skolan :)

Har inte rökt på två veckor imorgon, bra antar jag -.-

//Rebecka

Upp till toppen