Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 7301 ggr
Arkan
2012-07-02 19:08

onormalt stora pupiller!

Min medicin (Fluoxetin STADA) ger mig onormalt stora pupiller och det är jag lite orolig över. Det är svårt att undgå då mina ögon nästan ser helt svarta ut även i solljus. Jag har precis börjat ta dom och kommer detta att försvinna efter ett tag eller kommer jag att gå runt och se helt onormal ut så länge jag äter dom? Folk kommer ju tro att jag knarkar :/

+ får man lov att ha receptbelagda mediciner med sig i väskan exempelvis för behov?  Tänkte mest på Benzo m.m och måste man ha med sig både förpackning och recept ifall farbror blå om någon förmodan skulle vilja se i min väska? Man vill ju inte bli missförstådd..

Annons:
Farwuq
2012-07-02 19:26
#1

Jag vet inte, men jag har hört att du ska låta apoteksetiketten sitta kvar på förpackningen ifall polisen/tullen blir intresserad. Naturligtvis får du inneha alla mediciner som behövs även om det är ren narkotika, så länge det är på ditt eget recept.

Själv tar jag en del "tveksamma" mediciner d.f.a. jag har MS. Men jag slarvar med etiketterna och har en liten pillerburk med blandade mediciner. Vill de ta mig så får de göra så, det går ju att kontrollera att jag är "behörig".

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[PiercedNymphaea]
2012-07-03 01:19
#2

Troligen lär pupillerna minska lite i storlek med tiden men det finns nog en liten risk att dom fortsätter vara så stora så länge du äter Fluoxetin.

Jag har alltid med mig vid behov-mediciner i väskan, Imovane och Sobril och dom är båda benzo. Men jag har inte med recept för jag får e-recept från min läkare, alltså att hon skickar recept till apotek i datorn. Men man behöver inte ha recept och sånt med sig, jag har aldrig varit med om att det har blivit något krångel med polis eller liknande och då har jag ändå fastnat i tullen när jag och kompisar körde av Danmarksbåten i Göteborg :P

Men jag kommer ihåg hur läskigt det var att ha såna tabletter i väskan när jag började med dom, men samtidigt känns det tryggt att ha dom med sig.

Honestyisdead
2012-07-09 20:41
#3

Mina pupiller var stora under hela min behandlingstid med den medicinen. Angående det andra är det bäst att ha förpackning och etiketten kvar.

Farwuq
2012-07-10 06:50
#4

Jag har frågat på apoteket om hur man ska göra om man tar mediciner utomlands.

Om de är klassificerade som narkotika och du reser inom EU så utfärdar apoteket ett intyg. Ska du resa utom EU så är det läkaren som ska skriva intyg.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
2012-07-10 12:10
#5

Fast min läkare fick jag tjata på att den skulle skriva ett intyg när jag skulle till Thailand. Hon sa att det inte behövdes. Men juag hade ju läst att den medicinen behövde det så hon skrev till slut.

Upp till toppen
Annons: