Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1075 ggr
Anonym
Anonym
2018-06-08 21:39

(x)Konstruktivt alternativ till självskadebeteende

Jag har tidigare haft självskadebeteende för flera år sedan. Just nu har jag väldigt ökad ångest även med mediciner och jag känner ett, i brist på bättre ord, ett sug efter att skada mig själv. Jag kommer inte att göra det men jag undrar om det är nån som gjort om det suget till något konstruktivt, om det går.

Annons:
Niklas
2018-06-08 21:42
#1

Kan du göra något kreativt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2018-06-08 21:43
#2

Eller motionera?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Anonym
Anonym
2018-06-08 22:32
#3

Bara om att streckse serier kan räknas som kreativt eller träning

Zadeira
2018-06-08 22:34
#4

Det går absolut att vända det till något vettigt. Antingen kan man börja med någon ny sysselsättning som målarböcker, stickning, måleri eller annat kreativt, eller göra något som är bra för kroppen som till exempel motionera på olika vis och kanske hitta ett nytt intresse.

Sen tror jag också det är viktigt att ibland tillåta sig att känna en del ångest, men bara inte det blir så att man gör något destruktivt av det utan i så fall är i en situation där man tex har stöd från en vän eller liknande.

Niklas
2018-06-08 22:36
#5

#3: Ja, om det kan hålla dig ifrån att skada dig, varför inte?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zadeira
2018-06-08 22:40
#6

#3 Allt som gör att du inte skadar dig själv är bra. Sen kanske man ökar på ångesten om man bara sitter inne flera dygn och ser serier, då kan man behöva tvinga sig gå ut och göra något annat så att man känner att man gjort något annat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: