Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1166 ggr
JohanC
2018-05-13 11:17

Möte med läkaren - Ska jag vara ärlig?

Hej,

Jag har ett litet dilemma. Om ca 2 veckor ska jag besöka husläkaren och prata om den ångest, oro och inre stress jag känner i kombination med den sociala fobi jag har.

Lite snabb bakgrund:

Jag har pratat om mina problem med en vän som har tagit Setralin under lång tid. Han bad mig testa Setralin vilket jag gjorde och fortfarande gör, problemet är att jag inte har det utskrivet utan det är min vän som bistår med tabletterna. Setralin har helt klart hjälpt mig att bli lugnare och stabilare i min tillvaro.

Nu vill jag gå till läkaren och få det utskrivet, jag vill såklart vara ärlig och säga att jag har tagit Setralin men jag är orolig för vad läkaren kommer att säga när jag berättar att jag har fått tabletterna  av en vän. Jag vet att detta inte är det smartaste jag gjort men nu är det som det är.

Vad tycker ni, ska jag säga som det är eller låta bli och berätta att jag redan äter Setralin?

Annons:
Zadeira
2018-05-13 11:25
#1

Du ska vara ärlig och säga som det är. Det är endast då du kan få korrekt hjälp.

Thotis90
2018-05-13 11:40
#2

Jag säger som #1

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

[PeterTM]
2018-05-13 11:47
#3

Ärlig alltid. Oärlighet leder alltid till problem.

Maria
2018-05-13 12:23
#4

Håller med övriga här om att ärlighet kommer man längst med.

Betona gärna effekterna av medicinen så att du och läkaren kan komma fram till något som passar dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2018-05-13 12:28
#5

Jag håller inte med - din vän kan råka illa ut. Din läkare kan bli så arg så han/hon inte vill skriva ut något till dig. Men du skall omedelbart sluta ta medicinen så att du är ditt vanliga jag när du träffar läkaren.

Jag skulle berätta att jag har en vän som haft liknande symptom och blivit hjälpt av just Sertralin, och enträget bett att få prova. Vill inte den läkaren så gå till en annan.

Du får dock acceptera att läkaren kan vilja prova något annat på dig, och det kan var något som funkar ännu bättre. Eller sämre - men då går du tillbaka och säger det.

Zadeira
2018-05-13 12:34
#6

#5 Nu vet jag inte vilka doser TA tar, men man ska inte bara sluta rakt av med anti-depp hur som helst. Dessutom ska man inte påbörja behandling med annat (om nu läkaren anser det bättre) hur som helst innan det gamla är ur systemet så att säga. All medicinsk förändring man gör ska man göra på läkarens inrådan, och att då inte komma dit och ärligt berätta att man (även om det är olovligt) tagit medicin kan leda till större problem.

Annons:
JohanC
2018-05-13 12:46
#7

Tack för input.

Jag kommer aldrig berätta för läkaren vem min vän är, så de kan vi släppa direkt.

Jag vill berätta som det är, tro inget annat, men samtidigt känns det som att läkaren inte är lika benägen och skriva ut något som jag har tagit utan recept, trots min ärlighet. Jag kommer ändå fortsätta äta Setralin (med hjälp av min vän) då jag trivs bra med det och biverkningarna är minimala i förhållande till det jag får tillbaka.

Jag äter låg dos om 25mg/dag. Åt det först under 3 månader, slutade för att se hur jag skulle må, efter 2 veckor utan Setralin började jag "falla tillbaka" och oron kröp på, försökte ge det 3-4 veckor för att se om det la sig men det blev inte bättre vilket gjorde att jag började ta Setralin igen vilket nu har gjort mig lugn igen.

Maria
2018-05-13 12:52
#8

#7 Det är precis de uppgifterna läkaren behöver.

Du kan inte lita på att du får medicin av din kompis för evigt heller och då kanske du åker på en riktig smäll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JohanC
2018-05-13 13:04
#9

#8 Nä precis, det är ingen långsiktig lösning och det är jag medveten om, det är därför jag nu söker mig till en läkare.

Ni kanske också undrar varför jag inte bara sökte professionell hjälp från början, de har och göra med att jag känner en del ångest över själva mötet med läkaren där jag måste sitta och berätta om allt, vet inte varför, bara känner så…

Lona
2018-05-25 12:26
#10

Jag tycker inte att det är konstigt alls att du inte sökte hjälp direkt, snarare är det väldigt vanligt.
Sertralin är heller ingen "tung" medicin direkt, så säg du som det är. Det bör man givetvis göra i vilket fall, men det kan vara lite knepigare med narkotikaklassade preparat till exempel.
(Jag gjorde faktiskt en liknande grej med just Sertralin + en annan antidepressiv medicin.)
Det kan vara viktigt både för din diagnos och fortsatta behandling att läkaren vet precis hur det ligger till.
Lycka till, uppdatera gärna hur det går!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: