Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1863 ggr
[bessiethebeast]
2014-09-19, 10:07

Hjälpperson

Jag har länge haft en hjälpperson som kommer hem till mig på morgonen och hjälper mig att ta mig upp ur sängen och iväg till skolan osv. Hade en jättebra men hon slutade så nu har jag fått en ny. Hon verkar också  jättebra men problemet är att hon tydligen är bästa kompis med en tjej som mobbade mig jättemycket för några år sedan. Egentligen har ju min hjälpperson ingenting med det att göra men är ändå jobbigt. Vet att dom har tystnadsplikt men får ändå ångest över det.
Jag har inte sagt någonting till henne.
Vet inte riktigt vad min fråga är. Behöver mer hjälp att veta hur jag ska hantera det typ.

Annons:
KissAnka
2014-09-19, 16:46

Hej,

Hur kommer det sig att du hade en hjälpperson och vad har du för möjligheter att kunna få en ny? :)

[bessiethebeast]
2014-09-19, 18:50

#1 Jag har länge haft svårt med att orka göra saker, eftersom att jag är trött hela tiden. Har fått hjälp för att kunna ta mig iväg till saker så jag inte är hemma hela dagarna.

Jag kan få en ny, bara jag säger till. Dock måste de hitta en ny då och det kan ta ett tag. & vet inte om jag vill byta egentligen. Min hjälpperson har ju inte gjort något fel och verkar ju bra, men det  känns samtidigt ganska konstigt och jobbigt.

ChristianK
2014-09-20, 03:20

Lite knepig situation. Jag skulle också känna mig obekväm med det. Var de vänner under den tiden du blev mobbad också, vet du? Har hon inte medverkat eller vet om mobbingen så ja..inte riktigt fair att döma henne då för det någon annan gjort tänker jag spontant, men förstår helt din känsla. 

På andra sidan myntet, svårt att veta om hon ev. känner till det och håller det för sig själv isf. Jag kanske låter bitter nu, men jag skulle inte lita på att hon håller tystnadsplikten om hon nu skulle känna till din bakgrund med hennes kompis. 

Du får väl försöka värdera vad som är viktigast för dig i nuläget. Är hon sjyst mot dig och gör det hon ska så, överväg att acceptera henne som vem som helst och koncentrera dig på att må bra istället.

Känns det fortfarande skumt efter ett tag, du kan inte släppa det, du får dåliga vibbar av henne eller nåt annat, då ska du nog byta för att slippa fortsatt ångest.

[bessiethebeast]
2014-09-20, 12:48

#3 Vad jag vet så var de inte kompisar när den här tjejen mobbade mig. Känner samma sak, att hon har ju inte varit med och gjort något mot mig och har därför egentligen ingenting med saken att göra.

Jag är också skeptisk till tystnadsplikten. Kan ju tom vara så att dom pratar med varandra och hon berättar att hon har en ny person att hjälpa och bara hon nämner några detaljer, tex på vilket område jag bor och hur gammal jag är så kan tjejen som mobbat mig förstå att det är jag.

Men jag ska ge henne en fair chans, hon verkar ju trots allt bra. Känns det fortfarande konstigt osv efter ett tag så får jag nog helt enkelt byta. Är ju trots allt viktigt att man trivs med sin hjälpperson.

Tack för svaren :)!

Upp till toppen
Annons: