Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1557 ggr
vaniljkaka
2014-06-11, 22:03

Slutade med medecin, nu är ångesten tbx!

Hej! jag började i början på januari äta citalopram mot min ångest, hjälpte inte så jag kombinerade med mirtazapin (remeron) som har funkat skit bra! ångesten har varit som bortblåst! MEN jag gick upp 10 kg pga av tabletten, en jättevanlig biverkning. Så i förr går slutade jag med den för jag ska samtidigt försöka gå ner i vikt. 

Nu sitter jag här med värsta ångesten… mår verkligen inte bra, ni som haft ångest vet hur de känns… en klump i magen och stark oroskänsla. Först trodde jag att det var maten jag åt.. att jag ätit för mycket för jag kände illamående, men det är ångesten som är tillbaks ;( är så jävla ledsen nu, för mådde verkligen så mycket bättre av mirtazapin. Trodde att jag blivit av med ångesten för evigt.. trodde inte att den kom tillbaka så lätt bara jag för slutade med ett litet piller… Vad ska jag göra??? ;(

ratuoi
2014-06-11, 22:08

Jag tror faktiskt inte att ångesten kommer tillbaka så fort, tar väl ett tag för medicinen att sluta verka?

Medarbetare på Social fobi iFokus

vaniljkaka
2014-06-11, 22:19

#1 ingen aning. Men det är ju så konstigt, inte haft ångest alls under tiden jag åt medicinen, men NU plötsligt bara kom den, och nu sitter jag och gråter för ingenting. Trappade även ner lite med citalopram från 30 till 20 efter som 10mg tabletten var slut. (tog 20mg + 10mg) och det var kanske 5 dagar sen. Men känns ändå som det beror på mirtazipin.

[Tuulikki]
2014-06-12, 10:18

Jag går på mirtazapin och tycker jag känns mindre stabil om jag inte tar den i "tid" eller i vanlig ordning. Så absolut kan det märkas, även om det kanske bara är inbillning.

Jag vill iaf sluta med M. Blir jättejättesugen på sött & mat och får ångest över vikten "istället" vilket känns sådär.😕

vaniljkaka
2014-06-12, 10:27

#3 okej.. det är så tråkigt att man blir matsugen och går upp i vikt av mirtazapin, för den är verkligen bra mot ångest. Min mamma åt den innan när den hette remeron och hon gick upp jätte mkt sa hon :/ 

Finns de ens några antidepp som man inte går upp av?

[Tuulikki]
2014-06-12, 10:37

#4 Ja det suger verkligen! Har ingen aning om det finns annat, som inte påverkar suget/vikten.

Vet iaf att Mirtazapin typ inte funkar på mig så ska försöka byta. Får hoppas då att det är nått där jag inte får matsug. Vill inte ha myror i benen heller men det känns typ som att jag får välja mellan dom 2.. 😕

[JeanetteK]
2014-06-12, 10:40

Men slutade du bara tvärt? Borde du inte trappa ner den? Eller missförstår jag dig?

vaniljkaka
2014-06-12, 11:03

#6 ja jag slutade bara tvärt, åt ändå bara 15mg. Blev så jävla irriterad på viktuppgången så jag ville lixom slänga de åt helvite och ta tag i min vikt.  Jag har ju inte pratat med min läkare om detta, men jag fattar inte varför man skriver ut ngt man blir fet av när man redan mår dåligt :@

[Tuulikki]
2014-06-12, 11:12

#7 Alltså det kan jag faktiskt hålla med om.. särskilt när läkaren i mitt fall vet att jag trycker fingrarna i halsen ibland när ångesten blir alldeles för stor..😕

Däremot skulle jag inte få för mig att sluta tvärt utan att kolla med läkaren.. Hör av dig till dem och kolla om du inte kan byta?

[JeanetteK]
2014-06-12, 12:11

#7 Ja, dom borde berätta om sånt. Håller med. Men jag tror att det kan vara för att du slutade tvärt som du mår dåligt nu. Tror man bör trappa ut all sån medicin. Hoppas du kan få hjälp. 🤗

vaniljkaka
2014-06-12, 14:33

#9 #8 fast läkaren är ju själv överviktig, så varför skulle han bry sig om jag går upp i vikt :P 

Jag ska iallafall äta mina citalporam, höjt dosen själv till 40 mg, alltså tar 2 tabletter ist än 1. Får man höja dosen så själv utan att läkaren sagt till om det?

[Tuulikki]
2014-06-12, 15:05

#10 Gör ingenting utan att rådfråga med läkare!

JvK
JvK 
2014-06-17, 18:34

Tala med läkaren istället. Att man ökar dosen på någon medicin behöver inte betyda att effekten blir bättre. Vissa medicin funkar inte så bra på en helst enkelt. Har ätit båda tabletter och fick sluta då de inte gjorde skillnad på mig, förutom de extra 20 kilo. Det är endast din läkare som kan välja medicin åt dig. Men jag har ätit samma medicin som du har och min läkare skrev senare ut Venlafaxin. Den räknas att vara "snäll" när det gäller vikt. Så du kan alltid fråga din läkare om den. Tänk bara på att trots att de flesta inte går upp i vikt av Venlafaxin, betyder det ej att samma kommer att gälla dig. Alla reagerar olika.

vaniljkaka
2014-06-17, 22:30

#12 ja jag har nu fått sertalin utskrivet, den tabletten ska man inte heller gå upp i vikt av. Hoppas bara den hjälper 😉

Men, de kilona man gått upp av antidepp går man ner dom när man slutar med medicinen eller måste man banta bort dom?

JvK
JvK 
2014-06-17, 23:12

Lycka till. Hoppas det funkar bra:) Det sägs att sötsug minskar. Men jag blev aldrig sötsugen och åt helt vanlig mat och kakor eller godis någon gång då och då. Så om jag nu förstått rätt så är det ämnesomsättning som saktas ner, vilket gör att man går upp i vikt och ev. ökat sötsug. Alltså behöver man jobba bort sina kilo. Det jag gjorde var att jag började ta mellanmål (inte kakor eller choklad, utan en smörgås eller ett par äpple), så magen fick mat var tredje timme ungefär. Det får fart på ämnesomsättning. Det hjälte lite. Tappade bort kanske 3-4 kilo endast genom att äta ofta så länge det var bra mat. Men resten måste man svettas bort.

Upp till toppen