Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 13250 ggr
tervueren
1/28/14, 4:03 PM

Venaflaxin - erfarenheter - positiva - negativa

Hej alla!

Nyfiken på era erfarenheter kring detta läkemedel.

Verkar vara som klippt och skuren för mig med social fobi/ångest/depp.

Har gått på Citalopram många år och har Atarax och Theralen. Upplever inte att det hjälper, särskilt inte ångesten.

Ha det bra alla därute. Kämpa på vi är många som känner likadant 👍

Annons:
ChristianK
1/28/14, 9:52 PM
#1

Hej :) Jag upplevde att jag fick lite bättre självförtroende när jag använde Venlafaxin. Men upplevde ingen förbättring när det gällde ångesten tyvärr. Jag åt 100mg om jag minns rätt, kan hända att det hade hjälpt att höja lite, vet inte. Jag äter Klomipramin Mylan nu istället, och den funkar lite bättre mot ångesten, på nu 125mg. 

Men alla är vi olika, så det är säkert värt att testa för dig. Lycka till :)

bohan85
1/31/14, 8:50 PM
#2

jag upplevde bra effekt på ångest och depression av 150 mg venlafaxin. Jag hade heller inga problem att sluta med det som vissa beskriver är hemskt, men det är såklart olika. Jag fick dock ökade svettningar och gick upp i vikt så bytte efter något år.

ChristianK
1/31/14, 8:54 PM
#3

Just det, 150mg käkade jag med kom jag på. Men inget bra resultat för mig som sagt. Svettningar och viktuppgång har jag upplevt med flera sorter, Venlafaxin, Paroxetin och Klomipramin.

fridaanna87
2/1/14, 11:59 AM
#4

Jag började äta Venlafaxin för ca 1 år sedan, det funkade jättebra faktiskt! Fick några få biverkningar men inget jättejobbigt. Sedan slutade jag, då jag tyckte att jag mådde så himla bra. Men, det gick åt skogen och jag mådde sämre än någonsin. Nu har jag börjat igen, med samma dos som förra gången och det funkar inte riktigt lika bra. (Dock typ INGA biverkningar denna gång..) Ångesten är fortfarande där, varje dag. MEN, jag ska höja dosen om några dagar och tror och hoppas på att det ska hjälpa.

Som med alla sorters mediciner så är ju resultaten olika för olika människor, men Venlafaxin har iaf hjälpt mig, så ge det ett försök.

akittehmonster
2/3/14, 12:30 PM
#5

jag har även gått på dom, men mig bytte dom över till anti depressiva…minns inte vad den heter mer. och dom funderar på att ta bort min medicin då jag börjar bli bättre.

decomposition
2/4/14, 5:57 PM
#6

Jag har tagit venlafaxin i ett halvår nu och jag är nöjd. Har mindre ångest. Jag har provat en hel del anti-depp mediciner, men den här är den enda som har fungerat. 

Däremot så har en del biverkningar varit jobbiga. T.ex så svettas jag så mycket på natten att lakanet blir blött, vilket leder till att jag blir förkyld ofta 😃 Och huvudvärk varje dag… Viktuppgång har jag inte märkt av däremot, snarare tvärtom.

Alltid värt att prova!

Annons:
Jetaime
2/13/14, 10:56 AM
#7

Jag har precis börjat med dom, så kan inte säga så mycket än.

[Panama]
3/5/14, 5:53 AM
#8

Venlafaxin gav mig verkligen en skjuts uppåt i början ! Tog mig nästan ur min deppression och hade sååå mycket energi och ångesten var borta !

Bara man ökar saaakta men säkert och när man sänker får man oxå sänka saaakta.

Man kan öppna pillrena & där i brukar det ligga massa små kulor med läkemedel . Man kan räkna kulorna och dra ifrån ett par st om dagen när man sänker dosen så slipper man utsättningsbesvär. 

När jag höjde min dos så höjde jag med ½ tablett ist för en hel för o slippa biverkningar

[Panama]
3/5/14, 5:55 AM
#9

Ska tillägga att jag varit pigg i snart 2 år sen jag börja med Venlafaxin  !

Jag var en person som alltid var trött och ville sova hela tiden ! Nu orkar jag med sånt som jag aldrig orkade med innan. Träna tex ! Fanns inte en chans innan att jag hade orkat träna eller ens gå en promenad. Nu är jag ute och springer och jag har blivit så mycket starkare i kroppen pga all vardagsmotion jag fått ! 

Var väldigt hyper de första månaderna och kunde inte sitta still , var en energibomb :) Men funkar ju olika på alla

martdat
3/5/14, 12:14 PM
#10

har precis börjat för tre veckor sedan.tycker inte att de hjälp än men höjde till 150 i helgen så får väll ge det lite tid..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Panama]
3/6/14, 10:16 AM
#11

Det tar tid ! Det tog några veckor innan jag började märka av det. 

Eller jag märkte inte av skillnaden eftersom att den kom smygande MEN min omgivning la märke till det och sa att jag började bli som en helt annan person , på ett positivt sätt!

Så förvänta er inte världens megaförändring utan den kommer som sagt smygande :) 

Sen en dag kom jag på att ångesten var nästan borta och att jag hade ju faktiskt gjort massa roligt under sommaren. Det var som att ett ljus gick upp för mig när jag kom på att jag hade faktiskt haft det bra den senaste tiden :) 

TIPS: Hjälp psyket & kroppen på vägen!! Ät nyttigt , mycket grönsaker och frukt, dra ner på onyttigheter ( man får fortfarande äta onyttigt men man kan ju dra ner pådet). Vardagsmotion!!! Promenader, städa , gå ut med hund om du har, hitta på projekt tex hjälpa föräldrarna med någon hemma hos dem , försök göra så mycket som möjligt, även om det är tråkigt,  för att hålla din kropp och din hjärna sysselsatt!! Detta kommer att hjälpa!!! 

[Panama]
3/6/14, 10:18 AM
#12

Jo SÖMN! Superviktigt!! Tvinga dig själv att somna tidigt & gå upp tidigt och håll dig sysselsatt under dagen!

Detta kommer att hjälpa dig på vägen! :) 

Även om det låter krångligt och jobbigt så kommer det att hjälpa dig att må bättre. Mår kroppen bättre fysiskt så hjälper man psyket att också må bättre för då finns inte massa störande moment ( för lite sömn osv) :) Då kommer man få bättre effekt av medicinen

Lady Q. Longworth
3/6/14, 6:17 PM
#13

Jag har precis börjat efter en del övertalning. Nu känner jag mig helt "borta" domnad i ansiktet och tappat all energi. Tror jag tagit i tre dagar nu.

Annons:
tervueren
3/7/14, 8:22 AM
#14

Tack för alla era erfareheter =) Det är ju som sagt en djungel detta med mediciner och de funkar olika på personer. # 11 Jättebra tips, man mår alltid bättre av att hålla sig sysselsatt

vallhund
3/9/14, 2:51 AM
#15

#8 Man skall inte öppna kapslarna!

KL en bra biverkan är att det ofta får en att sova bättre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

RoxannaS
3/10/14, 8:04 PM
#16

Jag har ätit dem. 

Jag blev insatt på dem som 16 åring och till en början gick jag på 75 mg tror jag.

De gick väl sådär, mådde väl inte så mycket bättre, så jag fick upphöjt till 150 mg. Funkade väl skapligt i 1-2 år, sen höjde jag upp till 300 mg och det funkade i 6 månader. Sen blev det totalvändning och allt blev värre. 

Mådde ständigt illa, ständig huvudvärk, osv. Så jag fick använda mig av psykjouren att få hjälp att ta ur medicinen igen, och höll på i över 6 månader med att plocka ur den, de är så hårfin gräns på hur fort det får gå utför. Annars blir de bara kaos.

Jag skulle själv aldrig rekommendera dem just för att dem är så svår att ta bort igen när man väl satt sig in med dem.

Mamma åt dem också, och fick samma problem.

Mår betydligt bättre idag,  helt utan. 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Panama]
5/7/14, 2:37 PM
#17

Oj vad skönt att du klarar dig utan !!! Jag ska sänka min dos nu för att tillslut inte äta dem alls. Hur långt tid tog det innan du tog sista tabletten? 

Jag ska sänka nu med 2-4 veckors mellanrum , jag får bestämma själv.. Har fuskat lite och delat mina kapslar och pillat ut ca 60 st piller åt gången nu i 1 ½ vecka och har inga symtpom än. Sa det till min läkare som sa att man INTE inte får öppna kapslarna och pilla ur på det sättet så hon skrev ut mindre doser istället så ska jag sänka på det sättet. 

Men man ska inte vara för rädd för biverkningar och utsättningssymtpom för som sagt så märkte jag ingen skillnad alls nu närjag sänkte , sänkte iof med väldigt lite men ändå ! Jagkan uppdatera ifall ni vill hur det går med min nedtrappning :)

Jag tror att det är väldigt viktigt att göra saker under tiden man trappar ner. T ex röra på sig, äta nyttigt, sova ordentligt , tvinga sig att göra saker trots att man inte alls har lust pga sämre mående under nedtrappnignen. Är bara o tvinga på så ska det nog gå :) Samma sak gällde när jag börja äta medicinen från början. Fick knappt insättning all . Tror jag hade instättningsymptom i 1 vecka . Samma sak när jag höjde från 75-150, inga symptom alls . O då gjorde jag allt det dära som jag skrev öfr o hjälpa kroppen :)

RoxannaS
5/7/14, 5:32 PM
#18

Mjo men jag hade ingen som hjälpte mig. Jag var tvungen själv. Från 300 mg ner till noll var de inte smärtfritt. Kommer inte ihåg så mycket av det längre


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Lady Q. Longworth
5/7/14, 8:23 PM
#19

min läkare sa att jag skulle dela kapseln och ta hälften i början.

Så olika det kan vara

Challa86
6/11/14, 10:56 PM
#20

Venlafaxin var allt annat än positivt för mig när läkaren satte in det istället för Citalopram. 

Illamåendet kände jag knappt av, men efter några veckor fick jag extrema humörsvängningar, synen blev dimmig och blev inte bättre av att jag torkade av mina glasögon/sköljde linserna, jag hade noll koll på någonting -glömde bort när sonen skulle äta, när han sov sist, jag vet inte hur många gånger jag skulle göra välling och förundrades över att micron aldrig pep.. då hade jag antingen inte sattit igång den, ställt in flaskan i kylskåpet eller glömt att förbereda flaskan över huvud taget. Jag gick till förskolan på en lördag och undrade varför det inte var någon där. 
Det var omöjligt att hitta saker i affären. Inte ens de vanliga sakerna jag alltid handlade gick att hitta för att jag inte kunde komma ihåg var i affären de brukade stå, och hur jag ens kom dit hade jag ingen aning om. 
Jag blev väldigt darrig och fick mer ångest och oroskänslor så efter 3-3,5 månader eller nåt fick jag nog och slutade ta dem. 

Nu käkar jag Cymbalta och är sådär smått grinig över att läkaren inte satte in dessa redan från början. Supernöjd med effekten av dessa 🙂

challameow.wordpress.com 

Annons:
martdat
6/12/14, 6:21 AM
#21

20 jag blev med så sen..tvärslutade och gick tillbala till citaloprahn. fick hamna på akuten med misstänkt hjärtinfarkt .kul.not.. mår redan mycket bättre och det är två veckor sen jag slutade

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

JvK
6/17/14, 7:10 PM
#22

Äter 300 mg Venlafaxin, och nyligen tillagt Lamotrigin. Har provat massor av medicin. Fluoxetin, citalopram, Mirtazapin, cyprexa, Theralen, lergigan, Oxascand, Atarax, minst inte alla. Av alla ovannämnda är det bara "lilla" lergigan som har gjort någon skillnad alls. Den gjorde mig lite lugnare under kortare stunder. Venlafaxin har hjälp enormt. Den tog bort stor del av min allmänna nedstämdheten.njag mår inte det lilla minsta bra. Men innan Venlafaxin var det ännu värre. Lamotrigin är nyinsatt och förhoppningsvis kommer kombinationer att göra saken bättre. Förstår de som fördömer Venlafaxin i samband med nertrappning. Min särbo hade Venlaxafin ett antal år sen. Han mådde riktigt dåligt av den. Han hade hjärtklappning, ont i hjärtat. Flera gånger fick vi åka in till akuten för han kände så mycket domningar och kunde inte andras att han trodde han fick hjärt attack (han var 23). Dessvärre hans husläkare bara höjde dosen hela tiden i hopp på att det skulle bli bättre. Kommer inte ihåg vad exakt han låg på men det var mer än 300. Efter hans sista misslyckande besök hos doktorn kom han hem uppriven och arg. Han kände sig förtvivlad och slutade med medicinen på tvär. Allt man har sett på tv om de första dygn av narkotika avgiftning stämmer. Han blev varm och kall inomsekunder, hans kropp skakade och han skrek av smärta. Det fanns inget man kunde göra för honom. Han kunde inte äta, han kunde inte stå upp. När han tittar tillbaka på händelsen önskar han att han slutade sakta. Men när ens läkare driver en till förtvivlan, kan man knappt tänka logiskt. Man vill bara bli av med en medicin som gör en illa. Själv är jag tacksam för Venlaxafin. Visst jag har huvudvärk, konstanta svettningar, mina armar domnar ibland. Samtidigt så blev min depression lite bättre. Och ärligt talat så är det mer än vad jag har kunnat hoppas på under flera år. De flesta antidepressiva kan nog förstöra någons liv och rädda någon annans.

Upp till toppen
Annons: