Annons:
Etikettergeneraliserat-ångestsyndromgad
Läst 1106 ggr
decembercelsius
2014-06-12 12:02

Att få rätt hjälp.

Jag har besökt en hel del läkare för att få hjälp mot min ångest men har aldrig fått rätt hjälp.

Min ångest började redan när jag var 6 år gammal och det var då jag också fick min första panikångestattack. Som jag skrev ovan har jag varit hos ett flertal läkare och berättat om min dagliga ångest och att jag inte orkar leva med det. Ändå får jag inte rätt hjälp.

Hos första läkaren trodde dom att jag var deprimerad och skulle få hjälp för det och jag kan ju säga att jag INTE är deprimerad. 

Andra läkaren bara skrattade åt mig och sa att jag är ung och att samhället har höga förväntningar på mig, fick ingen hjälp där heller som ni nog förstår.

Hos tredje läkaren blev jag vidareskickad till en psykolog och väl där fick jag göra ett test som tydligt visade att jag hade GAD. Gick i KBT ett tag men kände att det bara blev värre. Frågade om jag fick någon annan hjälp men icke.

Hos fjärde läkaren fick jag bara massa mediciner som i sin tur gjorde mig deprimerad.

HUR ska man få rätt hjälp? Är helt säker på att det är GAD jag har.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Annons:
Honestyisdead
2014-06-12 12:08
#1

Kbt är det som fungerar bäst. Men det blir ofta värre ett tag eftersom det drar fram mycket känslor.

decembercelsius
2014-06-12 12:10
#2

#2 Fast jag gick i KBT i nästan ett år. Tyckte bara att vi drog fram helt andra saker än just ångesten. Måste väl ändå finnas andra behandlingsmetoder också?

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Honestyisdead
2014-06-12 12:37
#3

Kanske kan känslohanteringskurs vara något? Minns inte vad den kallades på mottagningen där jag gick.

Man lär sig hantera känslir så att man blir ledsen när man är ledsen, arg när man är arg osv istället för att få tex ångest. Och man lär sig acceptera känslan och släppa den.

Är mycket mindfulness. Passar inte alla.

JvK
2014-06-17 18:19
#4

Hej. Har mått dåligt sedan tidig barndom jag med. Den trista nyheten är att trots alla resurser och hög kvalité på läkarutbildningar i Sverige får många människor dålig eller ingen hjälp. Att råka på en bra läkare är inte lätt. Men någonstans ute i sjukvårdens skogar finns de nog:) (Man måste skratta lite annars blir man ännu mer ledsen). Har du lite ork kvar fortsätt att prova dig fram från läkare till läkare tills du hittar rätt. KBT kan säkert vara bra och göra skillnad. Det är inte alltid man får en psykolog som ser dig som en individ istället för att se dig som en i mängden och jobbar nästan utifrån någonslags mall. Sen ska personschemi stämma. Det spelar ingen roll hur duktig psykologen är om inte DU trivs med den.

Upp till toppen
Annons: