Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 4789 ggr
[KittKatt]
5/30/14, 6:26 PM

Skillnad på kurator & psykolog?

Jag är precis i början för att få hjälp för bl.a en svår depression. Jag har fått medicin och har även fått en remiss till en kurator. Men min första tanker är att jag hellre går till en psykolog? En kurator får väl bara lyssna? En psykolog får väl ställa diagnoser och ge terapi?

Annons:
Tanjis
5/30/14, 6:33 PM
#1

Man behöver inte ha någon fel för man är depprimerad. Men helt ärligt vet jag inte skillnaden

parsley
5/30/14, 7:36 PM
#2

Psykologer och kuratorer har olika grundutbildningar. Båda kan ge samtalsterapi. Att gå till en kurator behöver inte vara sämre än att gå till en psykolog. Diagnos och förmodligen även medicin har du ju redan fått av en läkare.

[KittKatt]
5/31/14, 4:55 PM
#3

Jag tycker inte min läkare var bra, kände inte att hon lyssnade på mig fullt ut, en svår depression sa hon att jag hade men jag själv är ganska säker på att jag är bipolär och har varit i många år, men ja sen vet jag ju inte om det gör någon skillnad på behandlingar och medicin beroende på vad för slags depression man har?

parsley
5/31/14, 5:10 PM
#4

Vilken medicin som sätts in beror på typen av depression. Läkaren ska vara expert på vilken medicin som är mest lämplig. En kurator eller socionom kan inte skriva ut medicin till dig. De erbjuder samtalsstöd samt ev lite praktisk hjälp med vilka du kan kontakta om du behöver mer stöd.

[KittKatt]
5/31/14, 5:57 PM
#5

Tack och vad gör en psykolog?

rymdman
5/31/14, 7:59 PM
#6

Går du till kurator får du just stödsamtal. Din behandling är väl mediciner, och samtal som stöd. Kuratorer ger ingen direkt psykologisk behandling, typ kbt (om de inte är utbildade terapeuter).

Jag går själv hos kurator, men blev senare utredd av en psykolog då kuratorer inte har den utbildningen. Min kurator är jättebra och jag skulle inte vilja byta. Tror de kan ge minst lika bra stöd som en psykolog. Men det är som sagt ingen direkt behandling. Tycker  din kurator och läkare att du behöver vidare utredning kommer du få träffa psykolog istället.

Annons:
fridaanna87
6/1/14, 9:17 AM
#7

Jag går till kurator och får behandling i KBT, jag skickades först till en psykolog som inte hade utbildning i KBT. Så, det beror helt på vem det är. Psykologer kan sakna den utbildning som behövs och kuratorer kan ha.. Fråga, helt enkelt!

Upp till toppen
Annons: