Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 4533 ggr
[Panama]
2014-05-08 01:04

Sluta med venlafaxin ! Pepp?

Hej  ! Någon som har slutat med Venlafaxin och som INTE upplevde massvis av utsättningssymptom? ELLER om ni upplevde jobbiga symptom kanske ni har tips på vad som kan lindra?

Har läst massa på nätet om negativa upplevelser och det gör det bara värre om jag läser. Blir placebo-effekt av att läsa alla symptom då jag börjar känna efter för mycket.  Så jag tänkte fokusera på att läsa positiva saker och PEPP  istället! 

Vill gärna höra erfarenheter från dem som det gått helt ok för :)

Ge mig gärna tips på hur ni hanterade utsättningssymtpomen ! Gjorde ni något speciellt för att lindra? Kan ni ge tips på hur man ska tänka?  

alla tips mottades tacksamt .

Har käkat 150 mg i ca 6 månader nu ( 1 år sammanlagt har jag käkat medicinen) och nu vill jag trappa ner då jag kände att de slutade hjälpa. Vill vara helt tablettfri ! :)

Annons:
Disturbed-Angel
2014-05-08 01:13
#1

Menar du att du får nocebo effekt när du läser negativt och vill få placebo genom att läsa om positiva erfarenheter istället?

Det bästa du kan göra om du vill undvika nocebo är att helt enkelt inte läsa en massa om biverkningar och utsättningssymptom. Men det är väl lite sent för det nu låter det som. 

När man sätter ut medicinen är det viktigt att göra det vääääldigt långsamt och lite i taget. Ofta rekommenderas man att ta en tablett mindre men det är oftast för stor skillnad. Jag öppnade en kapsel och hällde ut några av "medicin kulorna" som var inuti och på så sätt kunde jag ta lite färre kulor per dag tills en tablett var borta och så fortsatte jag tills jag tills all medicin var borta.  

Detta är dock en långdragen process och nu för tiden slutar jag oftast tvärt och mår kasst i några veckor och sen är skiten ute ur systemet. Fast då har jag ofta haft riktigt hemska biverkningar av medicinen redan innan så utsättningen har oftast inte varit så mycket värre än det var att ta medicinen.

[Panama]
2014-05-08 01:17
#2

okej , jag har testat att öppna kapslarna och pillat ut piller åt gången men min läkare säger att man inte kan göra så tydligen  .. Men det fungerade för dig då?

Ska sänka med ca 18 mg åt gången nu med 2 veckors mellanrum . 

Oj, hur mycket åt du innan du slutade tvärt då? Hur länge åt du dem?

Disturbed-Angel
2014-05-08 01:24
#3

Jag åt 3 X 75 mg på Venlafaxin och hade ätit i några år när jag tröttnade på skiten och slutade ta dem. 

Slutade vid två tillfällen med Venlafaxin och fösta gången delade jag kapseln och hällde ut lite av medicinen, stängde igen och svalde kapseln. (Medicinen måste ligga i kapseln!!!) Funkade hur bra som helst, inga utsättningssymptom alls. Tog det väldigt långsamt och det tog sin lilla tid. Ett par månader i alla fall. 

Började ta Venlafaxin i gen nått år senare och fick lika mycket biverkningar då som första gången och slutade tvärt efter ett halår och det gick rätt bra fick lite utsättningssymptom som varade i 3-4 veckor sen var allt bra igen :)

[Panama]
2014-05-08 01:27
#4

okej , vad skönt att höra  ! Då vet jag att det åtminstone gått bra för en person :)

Disturbed-Angel
2014-05-08 02:58
#5

Det är nog många det gått bra för. Men man skriver oftast om negativa upplevelser. 
Till exempel. Någon skriver "Usch mjölken var så surnad, har legat och spytt hela dagen" det innebär ju inte att all mjölk är sur för att alla 99% som dricker mjölk som inte är sur inte skriver om att den var god och de inte blev sjuka av den.

Kasumi
2014-05-08 23:58
#6

Jag åt dom ca. 3 månader men fick svar på blodprov att mina levervärden var höga så var tvungen att sluta direkt, (vill tillägga att du inte ska börja oroa dej för levern nu, för det är olika från person till person.) Men iaf, jag fick inga som helst symptom. Detta var för kanske typ 4-5 år sen.. Hoppas det ordnar sej för dej! :)

Annons:
bohan85
2014-05-11 15:25
#7

Jag har slutat med dem flera gånger utan problem, givetvis trappat ner dem under några veckor samt vid något tillfälle direkt bytt till annat preparat.

[Panama]
2014-05-13 13:09
#8

ok :) Jag känner inte av några symptom än iallafall så det känns bra!

Upp till toppen
Annons: