Prata inför folk.
Jag studerar japanska i Japan, och idag ska jag hålla tal inför min klass. Jag har skrivit talet, vet vad jag ska prata om, har med några bilder som exempel, men har extrem panikångest bara av tanken. Jag klarar inte av att prata inför folk. Jag hatar det. Mår så otroligt dåligt. Jag har ångestdämpande men vet inte om det kommer hjälpa. Ska prova ta precis innan jag går till skolan och hoppas på det bästa men jag vet inte hur jag ska hantera det. I värsta fall så går jag på första lektionen men skolkar andra för jag kan verkligen inte. Vill grina nu bara av tanken. Det finns inget knep som liksom fungerar heller.
Sen är det ju ännu värre att jag ska prata på japanska där jag inte kan uttrycka mig lika lätt och ledigt. Tappar jag ett ord kan jag liksom inte tio synonymer för att uttrycka vad jag menar. Man får inte ha papperet framför sig heller.
Kan ju också påpeka att jag dels är deprimerad och dels har aspergers syndrom. Vet inte alls vad jag ska göra faktiskt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Påbörja hela med att du har svårt för och prata inför folk så de får ha överseende med det:)
#1 Jag vet inte hur man säger det med grammatiskt korrekt japanska tyvärr. Och Google translate kommer inte hjälpa.
Du får säga de på ditt sätt så som du kan:) de förstår nog att du inte pratar perfekt japanska.:) de kommer gå bra:) tänk inte på de ta de som de kommer:)) djupa andetag :)
Ja alltså, det är klart de vet det. Ska ju prata inför min klass bara, men vår lärare är stenhård med att man får inte säga ett enda ord på engelska utan SKA bara prata japanska. Det betyder att kommer jag bort mig kommer jag få en extrem dos ångest och då vet jag inte om jag kommer kunna säga mer eller inte.
Kan ju tillägga att sist jag skulle hålla tal i skolan var det på engelska och jag började grina och fick gå in på toaletten och hantera en enorm panikattack medan folk knackade på dörren och frågade hur det var med mig.
Jag tror att de flesta människor tycker det är obehagligt att tala inför andra. Lättare om man är särskilt engagerad i sitt ämne. (Och kan tala på sitt eget språk).
Tänk att det här går bra och välj de ord du känner dig säker på.🌺
du skulle inte kunna berätta för någon, typ en lärare, om hur jobbigt det är för dig?