Annons:
Etikettakut-stöd
Läst 2425 ggr
[isabellascheja]
2014-03-14, 13:33

Vill hjälpa min väninna!

Hejsan!

Nytt forum för mig. :D

Jag tänkte berätta lite kort om en väninna som har fått fruktansvärd ångest. Hon har i flera år trott att varenda pojke hon dejtar med mera har hiv och hon har sprungit på ungdomsmottagningen fram och tillbaka och velat göra tester, nu har dem tröttnat och sagt att hon icke behöver göra det varenda gång, hon är dessutom i samma åldersgrupp som mig (20 år).

Hon berättade att hon gjorde senast i februari och har haft oskyddat samlag med en kille sedan dess, hon har aldrig haft en enda könssjukdom i hela sitt liv har hon berättat för mig och vart "duktig". Killen som hon vart med har hon frågat ut och han berättade för henne att han bara har haft kondylom men ingen annan så hon skulle inte behöva oroa sig. Men han hade inte testat sig för andra könssjukdomar (killen är ett år äldre). Hon gråter väldigt ofta och tänker tillbaka på det och hon skulle inte vilja göra något annat än att testa sig men samtidigt så vågar hon inte för hon är livrädd för svaret och väntan på beskedet att hon får lägga sig på sängen med magsmärta. Jag som hennes närmsta vän vet fanken inte hur jag ska göra, hur ska jag få henne att må bra och vet ni något om statistiken som kanske kan få henne att lugna ner sig? Hon har ju aldrig någonsin haft en könssjukdom i sitt liv så man kanske kan se det som ett gott tecken? Vill hjälpa henne att bota den extrema ångesten men vet ej hur jag ska gå till väga. Tack så hemskt mycket för svar! <3

Annons:
reag
2014-03-15, 11:55

Det bästa du kan göra som vän till henne är att rådgöra henne att testa sig, istället för att undrar vad som kan hända eller vara rädd på ett svar.

Förr eller senare kommer sanningen att komma fram. Så fort hon testar sig fortare får ett svar oavsett vad det blir måste man acceptera det och lära sig och sina handlingar. Ångest måste man hantera på olika sätt genom medicinering, fritid, vänskap, positiva tankar med mera. Det är en rad saker som måste man ta hänsyn till.

Lycka till och försök att inte blir desperat.

martdat
2014-03-17, 05:17

Tror att hon behöver en samtalskontakt inom psykiatrin.  och att  hon använder kondom i stället för att förhöra killar hon ligger med.  Låter superjobbigt.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

monstermash
2014-03-20, 16:20

Det låter snarare som hon borde börja använda kondom så hon slipper testa sig hela tiden. Illa när till och med ungdomsmottagningen lessnar på hennes besök.

[isabellascheja]
2014-04-03, 15:19

Hejsan! 

Ville bara uppdatera hur läget och allt gick.

Allt gick bra och jag fick nästan mer eller mindre släpa henne till sahlgrenska, hon var negativ och kunde äntligen pusta ut. :D

Hon har vart ganska så noga med partners och även skydd men har haft i flera år någon slags "fobi", ungefär som om hon blir biten av en mygga att hon skulle bli smittad.

Så hon har vänt sig till ungdomsmottagningen och ska börja ha en slags samtalskontakt nu för att bli av med oron/ångesten. Vi gick ju först till umo och bad om att hon skulle få testa sig men dem kom med bortförklaringar som "du måste ha vart utomlands med m. för att kunna testa dig" med m.. + att hon var för ung för att kunna drabbas av något sådant.. Låter lite rasistiskt enligt mig men nu är allt bra.

[isabellascheja]
2014-04-07, 11:34

#1 #2 #3 .

Upp till toppen
Annons: