Etikettpaniksyndrom
Läst 2714 ggr
EmelieJ
2014-01-17, 23:16

Vill sluta med antidepressiva nu!!

Hej alla!

Jag är väldigt ny här men hoppas kunna få lite tips och råd.

Jag äter sedan 10 år tillbaka antidepressiva medicinen Citalopram. Det äter jag pga panikångest. Jag äter typ lägsta dos och känner att jag lika väl kan lägga av då men det går inte. Får jättemycket ångestattacker (psykiskt?) när jag trappar ner.

Vet någon om man kan ta något hälsokostpreparat under tiden för att underlätta eller finns de andra alternativ?

Hoppas på svar :)

Med vänlig hälsning Emelie

Aleya
2014-01-17, 23:29
#1

Att du kontaktar din läkare och ber om en plan för nedtrappning då du får dessa problem vid utsättning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

EmelieJ
2014-01-17, 23:42
#2

Jo det har jag ju gjort men det har inte funkat….. Får utsättningssymptom som jag har svårt att härda ut.

Men tack för ditt svar :)

Aleya
2014-01-17, 23:45
#3

#2 jag vill säga att jag anser(bara min erfarenhet) att citalopram är ett rävgift vid insättning och utsättning.

Jag fick byta till venlafaxin. Hade inga problem att börja med det eller sluta. Jag mår fortfarande bra trots att det har gått tre år sedan jag slutade.

Nu säger jag inte att detta funkar för alla dock. Bara talar från egna erfarenheter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

EmelieJ
2014-01-17, 23:48
#4

Ok! Ska kolla upp detta! Tack!!

Aleya
2014-01-17, 23:56
#5

Här har du fass: http://www.fass.se/LIF/product?2&userType=2&nplId=20080122000052

jag är glad att jag fick pli på tankarna(fick även terapi samtidigt) och kan nu leva som en normal människa igen.

Har lärt mig att acceptera mina begränsningar och mig. Världen går inte under om jag mår skit en dag. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MimmiH
2014-01-27, 22:23
#6

Jag har läst att man kan behöva mycket lång tid på sig för att trappa ner och sluta med Citalopram. 8 månader kan behövas och en mycket liten och långsam minskning av dosen.

Venlafaxin är ett så kallat SNRI-preparat, det hämmar serotonin och noradrenalhupptaget och kan också vara mycket besvärligt att sluta med.

Kommer inte på några kosttillskott just nu tyvärr.

Landstinget har ett hälsohem långt uppe i norr som man kan få komma till med remiss av läkare. Kanske kan du lägga in dig där för avgiftning?

http://osterasen.com/

Googla även på detox. Magnesium/kalciumtillskott kan vara lugnande.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

 

Upp till toppen