råd för gad/emeofobi?
Jag lider av Gad och panikångest, detta börja för ca 1 och ett halvt år sen pga att jag länge vart spyrädd/emetofob. jag har valt bort ssri pga att jag tyckte dom gjorde mig till en annan människa plus ingen sexlust och jag är 24 år och ingen sexlust är jobbigt i denna ålderna tycker jag. Jag söker tips för just ångest, ingen panikångest utan mer den där ångesten som kan sitta i, förväntansångesten. Alltid nyttigt och höra om folk har knep :) tackar på förhand!

Jag har tyvärr inga bra knep som får ångesten att försvinna. Jag försöker mest att härda ut eller distrahera mig med annat. Jag kanske skriver, spelar spel eller läser för att skingra mina tankar.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Jag har jobbat en del med KBT och mindfulness för att komma tillrätta med min ångest. En övning var att bli medveten om mina tankar. jag fick göra tankeschema - när ångesten kom skulle jag fundera på varför den kom, vilken tanke som dök upp, var ångesten sitter, går det att tänka annorlunda mm. jag fick även avslappningsövningar då jag spänner mig extremt. Även meditation och att träna på här-och-nu. Det kan vara t ex när du duschar - att du medvetet tänker och känner att du duschar.
Detta funkar ibland för mig och ibland inte alls. Men framför allt det här att försöka slappna av och att försöka stanna upp och känna nuet är något som gör att ångesten blir hanterbar för mig. Även att kolla var man andas, så att andningen kommer ner i magen och inte är uppe i bröstet.
Good-enough fick jag träna på också. har en hel del prestationsångest. Det innebär att man ska vara nöjd med vad man gjort och inte sätta så extrema krav på sig själv. Lättare sagt än gjort men nyttigt.
Rörigt svar, hoppas du kan läsa. kram på dig. Ångest är hemskt. 🤗