Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 2359 ggr
MartinaLarsson
2014-01-12 23:20

Byta psykolog - lång väntetid?

Jag har gått hos samma psykolog i 2,5 år. Jag mår fortfarande lika dåligt (om inte värre) och det känner inte som vi kommer någon vart. Jag har förklarat att jag inte vet varför jag mår dåligt gång på gång, och på henne låter det som om jag ska åka hem och fundera ut något problem så hon kan lösa det nästa gång.

Därför valde jag att byta psykolog. Jag fick träffa en ny läkare som gjorde en ny bedömning. Hon tror att jag kan ha add och aspergers, skickade därför en remiss till neuropsykiatriska teamet - vilket kommer ta 2 år för mig innan jag får en utredning.

Hon sa också att jag ska få träffa en ny psykolog och att jag ställts i kö. Eftersom jag redan är inne i svängen sa hon att jag kanske får gå lite före i kön. Men senare ringde hon upp och sa att det inte kommer att hända. Väntetiden för att jag ska få komma till en psykolog är ett halvår nu. Jag vet inte hur jag ska stå ut och det känns inte rimligt att jag ska behöva vänta så här länge. Jag förstår att jag inte kan gå före hur som helst, andra behöver ju också hjälpen.. Men det känns så jäkla jobbigt att behöva vänta ett halvår IGEN!

Hur har det gått till när ni andra behövt byta kontakt? Är det bara här det funkar så eller är det likadant överallt?

Annons:
[JeanetteK]
2014-01-13 09:51
#1

När jag kom i kontakt med min psykolog, hittade jag henne först på nätet. När jag pratade med henne så sa hon att jag skulle gå vi vårdcentralen och få en remiss så det inte skulle bli så dyrt. När jag väl samlat mod till det så var det bara att boka tid. Hade jag bara tur tro? Eller kan det funka även för dig??

MartinaLarsson
2014-01-13 12:57
#2

Kanske kan funka. Men vårdcentralen här vill helst att jag ska hålla mig inom psykiatrin eftersom de anser att mina problem är för svåra för de samtalskontakter de har avtal med… Kanske om jag pratar med dem igen och se om det kan vara en idé det här halvåret jag går och väntar.

zmulan
2014-01-13 16:48
#3

Men tillfälligt kan du gå hos kurator eller psykolog via vårdcentralen tills du får en ny samtalskontakt. Kan vara bra även om det inte blir långvarit att ha stöd från vården  tills vidare. Värt att prova!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: