Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2490 ggr
[JeanetteK]
2013-11-15, 14:42

Så trött på ångest...

att jag kunde spy. Har en period med ständig ångest och det håller på att ta knäcken på mig. Jag vet att det går över till slut och jag kämpar på med avslappning och meditation och bla bla bla… Men det känns så tröstlöst ibland. Nu är det ibland… Kommer det aldrig att sluta? Vill gå i ide och vakna när allt är bra igen.

zmulan
2013-11-15, 17:20
#1

Förstår så väl din känsla!!!! Hoppas det vänder för dig snart!

Värme

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

[JeanetteK]
2013-11-16, 20:00
#2

Tack! ❤️

KallaMigMimmi
2013-11-24, 15:32
#3

jag låter mig själv gå i ide om söndagarna. Se till att villa när du kan! Kram <3

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

[JeanetteK]
2013-11-24, 17:18
#4

#3 Ingen dum idé att ta en dag i ide. Idag har jag fått sätta mig ner minst en gång i timmen och andas och koncentrera mig på att inte kräkas. 🤢

Kasumi
2013-12-03, 03:59
#5

Usch vad jobbigt, är inne i samma sak nämligen! Ide vill jag dock inte gå i, skulle däremot va skönt o vakna o inse att det bara var en dröm… Kram på dej o hoppas det vänder!

Cahira
2013-12-03, 04:55
#6

Jag har suttit i samma sits. Jag fick inse att det är kroppen som skriker att den behöver vila så att ta en dag i veckan där man går i ide är ingen dum ide. Om man kan identifiera vart stressen kommer ifrån och släppa de onödiga stressfaktorerna (saker man inte kan kontrollera, om man inte kan kontrollera det så är det bara onödig stress. Shit happens och livet går vidare, världen går inte under för det.) Om det är saker man KAN kontrollera så får man helt enkelt planera ihop hur man ska kontrollera det, i vilken ordning, när, hur länge och resten av tiden ge f*n i att tänka på det så kroppen får vila. Jobba då man jobbar, vila då man vilar. Om man ger sig själv tydliga jobb och vilostunder så sover man bättre, kroppen tar upp näring bättre och man har mindre problem med t.ex. magkatarr och magsår. Avsaknad av soltimmar hjälper inte så bra så om man är säsongspåverkad kan man skaffa en sollampa. 

Yantramatta märkte jag hjälpte mig enormt med att få ut spänningar ur musklerna. Att promenera och motionera släpper ut endorfiner i kroppen så man mår bättre. Det tar ca 30 minuter innan detta kickar in så ca 30 minuters promenad per dag utan stress och jäkt bör man unna sig. Stretching motverkar spänningar så man sover bättre med. 

Det tar jättelång tid att komma såpass långt att man känner skillnad, men att identifiera att "nu stressar jag igen" så kan man räkna ut vad man stressar över, bryta ned det i mer funktionella bitar, en plan och sluta stressa över det. 

Kram på dig!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2013-12-03, 08:29
#7

#5 Kram till dig ❤️

#6 Tack för bra tips. Vet att det här med promenader och sånt är bra. Har svårt att få till det nu bara. Känns som ytterligare ett måste. Ska ändra på tankesättet där. Har jobbat mycket hos psykologen med att leva efter "good enough" och skita i mina listor och släppa min perfekta bild som jag ändå inte når upp till. Svårt men rätt. Hade ont om tid i morse i stallet och försökte skynda utan att stressa, Svårt! 🤪

Cahira
2013-12-04, 01:47
#8

#7 Sluta jämför dig med andra och kolla efter vad du själv klarar och inte klarar. Fråga dig själv om du skulle kräva samma av din bästa vän, ditt syskon eller dina föräldrar? Fråga dig själv vad du hade gett dig för råd om du var din vän. 

Med denna metod och tänk är det mycket lättare att sålla igenom hur man ska ta hand om sig själv. :) 

Tips! Att klappa djur sänker blodtrycket och är bra för hälsan med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2013-12-04, 08:23
#9

#8 Ja djuren hjälper mig massor! Kan ha världens sämsta dag och när jag sitter ute hos djuren så blir det alltid bättre.

Jag vet att jag är mycket hårdare mot mig själv än andra. Svårt att ändra på men jag jobbar på det. Tack Cahira 😘

Cahira
2013-12-05, 01:35
#10

Har suttit i samma sits så vet precis vad du går igenom. 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2013-12-05, 08:40
#11

Även om man inte önskar någon att uppleva ångest så är det så skönt att veta att man inte är ensam. 🤗❤️

Cahira
2013-12-05, 22:47
#12

Bara att PMa om du behöver ventilera dig nån gång eller behöver ett bollplank eller så. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tingeling72
2013-12-06, 08:13
#13

lider av svår ångest och pstd finns inget värre men har börjat med mindfulness och meditation för att förstå och lita på mig själv kram på er alla❤️

[JeanetteK]
2013-12-06, 09:55
#14

#12 Tack snälla.

#13 Det gör jag också. Tycker att det är ganska bra verktyg, men det kan vara svårt att tillämpa när det är som värst. Känner med dig! ❤️

Upp till toppen