Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1917 ggr
monstermash
10/30/13, 12:52 PM

Vart ska jag vända mig? 18+

Jag har varit hos bup flera gånger under mina tonår, dock har jag aldrig fått någon riktig hjälp och aldrig varit öppen för den heller. Testade medicinering i 3 mån, men avslutade den när jag fyllde 18 och fick lämna bup, det sista jag fick höra var att bup kände att de borde gjort mer för mig.

Jag har ångest, panikångest, är deprimerad, röst- och synhallucinationer, paranoid, ätstörningar och självskadebeteende, troligen förföljelsemani också.

Men vart ska jag ta vägen nu när jag är för gammal för bup? 🤔 Ska jag lägga in mig själv tills jag mår bättre - hur vet man när man är dålig nog att bli inlagd ens? Kostar det att gå till psykologen nu?

Jag vill bara ha hjälp att hantera smärtan, suck…

Annons:
Jetaime
10/30/13, 12:57 PM
#1

När jag gick hos UMO blev jag skickad vidare till psykiatrin, eller ja.. jag blev egentligen runtskickad en massa innan jag till slut hamnade på psykiatrin, fast jag var ändå under 18 då (och då tycket dom inte att det var lönt att jag började gå till BUP eftersom jag ändå inte skulle få vara kvar där så länge). Fick betala tills jag fyllt mitt högkostnadskort (eller vad det heter, har för mig det ligger på 1100 nu?) sen är det gratis att gå i ett år från sista betalningen.

Fast jag är lite i samma sits som du där. Eftersom jag inte gick på samtal på ett tag så skrevs jag ut, och orkade inte ta tag i det just då. Kände inte heller att samtal fungerade för mig, jag hade inget att säga när jag kom dit. Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till.

monstermash
10/30/13, 1:06 PM
#2

Tack för svar! 🌺

Så det kostar 1100 per samtal? Shit. :P

Jag kan lösa samtal med skolkuratorn, men jag behöver någon att diskutera medicin med för det vill jag testa igen. Ska jag kontakta läkaren direkt då, eller måste det vara läkare inom psykiatrin?

Jetaime
10/30/13, 1:08 PM
#3

#2 Kanske formulerade mig lite knasigt där! brukade vara typ 200kr per samtal tills man fyllt sitt högkostnadskort :)

Men hör med din kurator om hon/han kan hjälpa dig med det annars, alltså var du ska vända dig.

Jag får just nu min medicin utskriven från en läkare på vårdcentralen.

monstermash
10/30/13, 1:09 PM
#4

Ja, jag får väl göra det. :) Ska nog slänga iväg ett sms redan nu till henne..

Jetaime
10/30/13, 1:10 PM
#5

#4 Låter bra! :)

Jetaime
10/30/13, 1:11 PM
#6

Det finns ju ifs UMO också, man får väl gå där tills man är 23, och det är gratis. :)

Annons:
Kasumi
10/31/13, 8:24 AM
#7

Nej du kan fortsätta gå hos Vuxen Psykiatrin, och det är gratis fram till den dagen du fyller 26 eller nåt tror jag, ja inget du behöver oroa dej för nu i alla fall!

Kasumi
10/31/13, 8:26 AM
#8

I alla fall i min kommun.. Jag gick hos en kurator i 4 år fram tills i början av detta år, nu går jag på Rehabilitering och det är också gratis. Och jag är snart 25..

[lillalollo]
11/6/13, 5:54 PM
#9

Din vårdcentral..

du berättar om dina problem och de skickar senare en remiss till en psykiatriker eller en psykolog eller vad det nu är de tycker du ska till

Upp till toppen
Annons: