Etikettallmänt-om-ångest
Läst 658 ggr
[Victoria93]
2013-10-29, 13:48

Vad tror ni?

eirwen
2013-10-29, 20:07

Såg bara början då jag tyckte att hon verkar ha en liten skev bild på mediciner. Nu fungerar nog den psykiatriska vården olika beroende på vart man bor och i vilket land man bor i men i Sverige så är det vanligaste (jag säger inte att ingenting annat förekommer) att man kombinerar medicinering och terapi av något slag. Medicineringen är mer till för att göra vardagen lite lättare, så att man faktiskt klarar av livet och att därmed gå i terapi. 

För vissa blir det säkert bara en placebo effekt, men jag har seriöst aldrig varit med om att en person har levt på rosa fluffiga moln under tiden dom tar mediciner och betett sig som att "allting är bra nu". Dom är inte till för att allting ska lösas men för att dina humörsvängar inte ska bli lika svängiga, kapa bort den en bit av den där extrema delen och göra ångesten eller nedstämdheten lite lättare. Det funkar inte för alla, men det fungerar för vissa och jag tycker att det är väldigt bra om man faktiskt inte klarar vardagen för att man har så mycket ångest eller är så deppig.

Sen vet jag inte heller om det är så vanligt att man går på mediciner livet ut som den här bruden vill påstå, dom är inte till för det. Med det finns såklart diagnoser där man faktiskt har mindre av vissa substanser och som kanske måste ta mediciner hela livet eller åtminstone en väldigt lång tid.

Nu vill jag inte att det ska verka som att jag tycker att man ska proppa folk fulla med en massa mediciner, men jag tycker inte att det är ren skit heller. Det är bra för dom som behöver det och för de personer som kan hantera medicinen på ett bra sätt. :)

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Upp till toppen