Hjälp! Vad är detta för ångst?
Jag har haft ångest i flera dagar nu, det är värst på kvällen när det blir mörkt men på dagen är det oxå dåligt! Jag är rädd för att dö och inbillar mig att jag ska få hjärtinfarkt å börjar att leta fysiska symtom och då stegras min ångest till den grad att verkligheten känns som en dröm å att jag snart ska dö!! 😕
Och självklart sätter min ångest igång hjärtklappning sedan som grädde på moset så kan jag inte ligga på ena sidan när jag ska sova för då känner jag hjärtslagen å är rädd att en infarkt ska inträffa!! Förut älskade jag att gå å lägga mig nu hatar jag detta!! Vad tusan är det här för något?! Å att de aldrig ger sig! 😭
Jag vill gärna komma i kontakt med likasinnade samt att få bra råd!
Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

Hej, känner igen mig så väl.
Goda råd är svåra men jag brukar "prata" med min ångest i huvudet, och försöka ignorera, förr i tiden brukade jag få riktig panik och virra runt i lägenheten, skölja ansiktet med vatten eller få frisk luft på balkongen för att få bort de värsta svettningarna som jag alltid får.
Jag försöker att inte låta min panik vinna över mig som att när jag ligger kvar i sängen trots svår ångest så ser jag det som att jag har vunnit..Sjuk tanke men men..
Hoppas det blir bättre snart och att du kan gå och lägga dig utan att känna panik.
Älskar att Hata, men Hatar att Älska.
Jo, jag försöker oxå ignorera å i någon sekund kan det kännas bra igen men sedan så får jag tillbaka ångesten lika fort igen!! =(
Jag ska prata med en läkare imorgon, jag ville helst läggas in men de tyckte inte att det var nödvändigt :/
Men idag känns det bättre , men det gör det ju för det mesta på kvällen däremot då börjar mardrömmen(fast igår var sista gången hoppas jag)
Men vad orsakar ångest egentligen =/
Hej,
Jag känner också igen mig totalt i Dominics inlägg.
Jag blev dock initialt diagonstiserad med Tietzes syndrom (inflammation i brosket mellan bröstben och revben). Detta gav upphov till huggande smärtor i vänster sida av bröstkorgen vilket gjorde att jag trodde att det var hjärtat som krånglade. Efterhand har det dock visat sig att jag även (och kanske till viss del pga Tietzes syndrom) lider av panikångest där dödsångesten är ganska överhängande då hjärtat rusar eller slår extra slag. För egen del så går jag nu hos psykolog för att försöka reda ut livssituationen (vilken är allt annat en enkel just nu) och försöka reda ut vad som verkligen betyder nåt i livet. Ett försök iaf.
Igår kväll/natt var en av mina värsta stunder hittills. Somnade vid 23.30 ungefär och vaknade vid 01.30 pga en mardröm om att hjärtat slog konstigt. Därefter fick jag panik. Jag vågade inte somna.. Först efter att jag fått iväg min son till skolan vid 07 tiden så somnade jag på soffan.
Ringde till läkaren idag igen dessutom (snart säkert 10:e gången sen problemen uppstod i början av sommaren) och har nu istället fått Sobril utskrivet vilket förhoppningsvis skall hjälpa till med sömnen.
Jag är inte i position att ge några förslag på hur du/ni skall hantera det hela men kände igen mig så i det du skrev och ville dela med mig av min situation.
Håller tummarna att detta löser sig för oss alla.
Med vänlig hälsning,
Michael
Tack för att du berättade din historia :) Idag var jag hos läkaren och fick även jag Sobril tillsammans med Atarax utskrivet(vid behov) Fungerar de medicinerna bra på er?

Atarax har jag ätit, fungerade inte på mig, fick mig bara att få mer ångest men det kanske funkar på dig, är ju olika från person till person. :)
Älskar att Hata, men Hatar att Älska.
Låter som panikångest haft mycket av den varan. Dock i samband med tankar på döden
Yttre faktorer om jag får gå rakt på sak..??
Annars eh det svårt att säga nåt alls.
Sobril eh en väldigt mild bensodiazepim muskel avslappnande och lugnande hyfsat bra sitter dock inte i så länge vilken styrka? Och när tar du dom. Attarax allergi medicin/ biverkningar trötthet och lung men vete fasen asså.
Nåt som jag haft god effekt av eh venlafaxin och buspiron dock tar buspironen ett tag på sig. äter bara sobril nu innan läggdags
Medicinering stabiliserar bara och behandlar symptom.
Man måste försöka bygga upp resurser och försvar skriv till mig om du inte vill ta det offentligt. Har jobbat mycket med mig själv på den fronten
#7 Ångesten har släppt nu men är rädd för återfall så jag har bara tagit Atarax men tyckte inte att den hjälpte! Dock så har jag ej tagit sobril med rädslan att bli beroende av den plus eventuella bi effekter. :/
Okej fan va skönt:) Men asså ångest i sig eh fullt naturligt det eh kroppens egna alarmsystem. Signal på förändring bland annat.
Oc va inte rädd för att den ska återkomma och om den gör det ifrågasätt den telex i huvudet.
Den gör så du kanske inte kastar dig framför bil telex.
Man måste göra något konstuktivt av ångesten.
Sobril det eh lugnt den eh såpass svag. Vad har du för dosering?
Käkar sobril själv den eh väldigt snäll.